اسید آسکوربیک (ویتامین C)  یک آنتی اکسیدان قوی است

اسید آسکوربیک (ویتامینC ) یک آنتی اکسیدان قوی است که به تقویت سیستم دفاعی بدن و سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. این ویتامین یک ریزمغذی ضروری است که بدن ما برای ساخت پروتئین، بالا نگه داشتن سطح انرژی و ایجاد سیگنال های تقویت کننده خلق و خو به آن نیاز دارد.

اسید اسکوربیک در بدن تولید نمی شود و همچنین به راحتی در بدن ذخیره نمی شود، زیرا این یک ویتامین محلول در آب است. بنابراین، شما باید نیاز روزانه ویتامین  Cمورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی تامین کنید.علاوه بر پرتقال و لیمو، کیوی، کلم بروکلی، فلفل دلمه ‌ای زرد، سبزیجات با برگ سبز تیره مانند اسفناج و گوجه‌ فرنگی و پاپایا منابع عالی ویتامین C هستند. نیاز روزانه  توصیه شده برای  دریافت ویتامین C در بزرگسالان 40 میلی گرم در روز است.

فواید مصرف اسید آسکوربیک (ویتامین C)

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها مجموعه ای از مواد شیمیایی مختلف هستند که می توانند اکسیداسیون را مهار کنند. سیستم های آنزیمی آنتی اکسیدانی را می توان به درون زا، آنهایی که توسط بدن ما تولید می شود، یا اگزوژنی که از طریق غذا یا مکمل ها تامین می شوند، تقسیم کرد. آنتی اکسیدان های طبیعی در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند و به سه گروه ویتامین ها، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنلی تقسیم می شوند.

اسید آسکوربیک قوی ترین آنتی اکسیدان است که به دلیل محلول بودن در آب در پلاسمای خون یافت می شود. از آنجایی که محلول در آب است، رادیکال های آزاد را در مایع داخل سلولی یا پلاسما جذب می کند و همچنین می تواند ویتامین E یا توکوفرول، یک ویتامین محلول در چربی آنتی اکسیدانی را بازسازی کند.

اگر ویتامین C کافی در رژیم غذایی روزانه خود مصرف نمی کنید، بهتر است روزانه 500 میلی گرم از این ویتامین را به صورت مکمل برای مدت طولانی مصرف کنید.

در اینجا شش خاصیت انتی اکسیدانی که می توانید از خوردن غذاهای غنی از اسید آسکوربیک  به طور منظم و اطمینان از دریافت دوز روزانه ویتامین ث به دست آورید، شرح داده شده است:

ایمنی بهتر

مصرف دوزهای بیشتر  اسید آسکوربیک (ویتامین C ) می تواند به طور قابل توجهی به کاهش طول مدت عفونت ویروسی کمک کند. افرادی که روزانه 6 تا 8 گرم ویتامین C مصرف می ‌کردند، توانستند مدت زمان درمان عفونت را کاهش دهند. زیرا بدن از آنتی اکسیدان های موجود در ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی خود استفاده می کند.

پوستی جوان تر و درخشان تر

اسید آسکوربیک نقش مهمی در تولید کلاژن ایفا می کند که این کلاژن می تواند به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست با افزایش سن کمک کند. وجود کلاژن برای ساختن بافت های پوستی سالم و محکم ضروری است و بدون اسید آسکوربیک کافی بدن شما نمی تواند کلاژن کافی را تولید کند. این ویتامین همچنین به عنوان یک عنصر زیبایی می تواند به  درخشندگی طبیعی و یکنواختی رنگ پوست شما کمک کند.

فشار خون شما را کنترل می کند

فشار خون بالا می تواند شما را در معرض خطر بیماری قلبی و سکته قرار دهد. غذاهای غنی از اسید آسکوربیک (ویتامین C ) می توانند به کنترل فشار خون کمک کنند. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و رادیکال های آزاد بیماری زا را از بدن حذف می کند و همچنین به کاهش سطح تری گلیسیرید (کلسترول بد) کمک می کند. به عنوان مثال، لیمو یکی از منابع این ویتامین است و یکی از بهترین داروهای فشار خون بالا شناخته شده است که رگ های خونی را نرم و منعطف می کند و باعث بهبود گردش جریان خون می شود.

جذب آهن

ویتامین C برای جذب آهن در بدن ضروری است، به همین دلیل است که اغلب توصیه می شود که غذاهای غنی از آهن را با غذاهایی که حاوی ویتامین C هستند ترکیب کنید. اسید آسکوربیک آهن را به حالتی تبدیل می کند که راحت تر جذب می شود.

خلق و خوی شما را تقویت می کند

اسید آسکوربیک به تولید انتقال دهنده های عصبی که تقویت کننده خلق و خو هستند مانند نوراپی نفرین که یک انتقال دهنده عصبی برای انتقال دستورات، افکار و احساسات از طریق سیستم عصبی هستند کمک می کند و در نتیجه می تواند به درمان استرس و افسردگی نیز کمک کند.

زخم ها را التیام می بخشد

اسید آسکوربیک رشد بافت های همبند را تسهیل می کند که موجب تسریع روند بهبود زخم ها می شود. این ویتامین به سنتز کلاژن کمک کرده و خراش ها و پارگی طبیعی را نیز ترمیم کند.

اسید آسکوربیک (ویتامین C)  یک آنتی اکسیدان قوی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.