سگ نژاد ماستیف تبتی
سگ نژاد ماستیف تبتی یکی از هوشیار ترین و باهوش ترین سگ ها است که ابهت خاصی دارد و می تواند سگ نگهبان و گارد بسیار خوبی باشد. این سگ بسیار مهربان و آرام است، ظاهر پشمالویی دارد و جثه بسیار بزرگی دارد. قدمت این سگ ماستیف به قرن ها پیش باز می گردد و همان طور که از اسمش مشخص است اهل منطقه تبت است.

انواع سگ تبتی

به این سگ ها در ایران سگ تبتی می گوییم و در واقع وقتی در ایران از سگ تبتی صحبت می کنیم منظورمان ماستیف تبتی است. این سگ های پر طرفدار انواع مختلفی دارند که شامل لهاسا آپسو که یکی از بهترین انتخاب ها برای کارمندان است، سگ صومعه یا اسپانیل تبتی، تریر تبتی و سگ ماستیف تبتی که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

خصوصیات ظاهری سگ نژاد ماستیف تبتی

ماستیف تبتی جثه بزرگی دارد، بدنش پهن و عضلانی است و شیب ملایمی از قسمت کمر تا دم دارد. پوزه این سگ نسبتا پهن است و از پهلو حالتی چهار گوش دارد. سر ماستیف تبتی قوی، پهن و بزرگ است و گوش ها به شکل مثلث بوده، اندازه متوسطی دارند و نزدیک به سر قرار دارند و با موهایی نرم و کوتاه پوشیده شده اند. چشم های ماستیف تبتی نافذ و قهوه ای رنگ هستند، در دو طرف صورتش قرار گرفته اند و باعث شده اند چهره اش حالتی غمگین داشته باشد. دم این سگ به طرف بالا و پشت سگ متمایل است و بسیار بلند و پر پشت است.

طول عمر و قد و وزن

ماستیف تبتی ماده کوچکتر از نوع نر است و قدی حدود ۶۰ سانتی متر و وزنی بین ۳۴ تا ۵۶ کیلوگرم دارد ماستیف نر هم به وزن ۴۵ تا ۷۲ کیلوگرم و قد ۶۶ سانتی متر است. عمر متوسط این سگ ها بین ۱۰ تا ۱۲ سال است البته عمر سگ ها در کل به عوامل مختلفی از جمله نحوه نگهداری و تغذیه بستگی دارد.

رنگ و پوشش بدن

ماستیف های تبتی می توانند در رنگ های خاکستری، قهوه ای، حنائی، سیاه و سیاه و برنز وجود داشته باشند. پوشش بدن این سگ ها دو لایه و بسیار پر پشت و متراکم است که این پوشش تحمل سرما را برای آن ها ممکن کرده است. سگ تبتی مو های بلند و ضخیمی دارد و لایه زیرین این پوشش موهای پشم مانندی دارد که در ماه های گرم سال ریزش شدیدی دارند.

سگ نژاد ماستیف تبتی
سگ نژاد ماستیف تبتی

خصوصیات اخلاقی سگ نژاد ماستیف تبتی

این سگ ها بسیار لجباز هستند و روحیه مستقلی دارند این روحیه باعث شده تا تربیت آن ها سخت و چالش برانگیز باشد. از آن جایی که این سگ بسیار هوشیار و باهوش است باید با او با احترام رفتار کنید. ماستیف تبتی بسیار وفادار است و از راضی کردن صاحبش احساس خوشحالی می کند. در صورتی که قصد دارید یک ماستیف تبتی را به عنوان یک سگ خانگی نگهداری کنید بهتر است از کودکی به او آموزش بدهید و خوب اجتماعی شود چرا که این سگ نسبت به غریبه ها بسیار محتاط است و حالت دفاعی دارد. رفتار این سگ با کودکان بسیار خوب است و با آن ها با صبوری و مهربانی رفتار می کند.

نحوه نگهداری سگ نژاد ماستیف تبتی

نگهداری از سگ های این نژاد نیاز به شرایط خاصی دارد که شاید هر کس نتواند از عهده شان بر بیاید. این سگ علاوه بر فضایی که در خانه احتیاج دارد باید در حیاطی بزرگ یا محوطه محصور بزرگی دارد تا بتواند در آن انرژی اش را تخلیه کند، خانه های آپارتمانی یا فضا های کوچک برای نگهداری از این سگ مناسب نیستند. ماستیف تبتی با هوای تبت که سرد است سازگاری پیدا کرده و نمی تواند در مکان ها گرم و مرطوب زندگی کند.

مراقبت از موها

از آن جایی که این نژاد پوششی دولایه با موهای بلند و پر پشت دارد، نیاز به مراقبت زیادی دارد. شما باید در مواقع عادی سال حداقل هفته ای ۱ تا ۲ بار موهای این سگ را شانه کنید تا در هم گره نخورند و تمیز شوند. در اوایل پاییز و بهار که ریزش موی این سگ بسیار شدید می شود باید مو ها را هر روز شانه بزنید تا در خانه نریزند.

تغذیه سگ نژاد ماستیف تبتی

ماستیف تبتی باید تغذیه مناسب با مواد غذایی با کیفیت داشته باشید و نیاز های تغذیه ای این سگ در سنین مختلف با هم متفاوت است. برای سگ های بالغ این نژاد روزانه ۲ تا ۴ پیمانه غذای خشک کافی است و در صورتی که می خواهید به سگتان غذای خانگی بدهید بهتر است با دامپزشک مشورت کنید.

سگ نژاد ماستیف تبتی

یک نظر برای “سگ نژاد ماستیف تبتی

  • مرداد ۱۴, ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۹ ق.ظ
    لینک ثابت

    اگرچه منشاء واقعی تیبتن ماستیف در اواسط زمان از بین رفته است، اما آنچه مشخص است این است که اجداد آنها قرن ها در تبت وجود داشته اند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.