کاربرد سنگ باریت

سنگ باریت به‌عنوان یک محصول صنعتی پرکاربرد شناخته می شود. از کاربرد سنگ باریت در حفاری چاه های نفت بسیار استفاده می شود. همچنین کاربرد سنگ باریت در پزشکی و صنایع آرایشی و… نیز صورت می پذیرد. درواقع از خواص سنگ باریت به عنوان یک منبع غنی از باریم استفاده می شود. برای خرید باریت و کاربرد سنگ باریم به سایت ها و مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید. قیمت سنگ باریت با توجه به درجه خلوص و میزان باریم متفاوت خواهد بود. توجه شود که سنگ باریت کانی سنگینی بوده و به راحتی قابل شناسایی است.

کاربرد سنگ باریت

این محصول در صنایع مختلفی کاربرد دارد. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • صنایع پلاستیک
  • صنایع کاغذ
  • صنعت نقاشی
  • صنعت داروسازی و پزشکی
  • صنایع آرایشی و بهداشتی
  • صنایع چرم
  • صنعت نساجی
  • صنایع تولید شیشه
  • و…

کاربرد سنگ باریت در حفاری

بیشتر باریت استخراج شده توسط به عنوان ماده وزن دار در صنعت نفت و گل حفاری به کار گرفته می شود. کاربرد باریت موجب افزایش فشار هیدرواستاتیک گل حفاری شده و موجب افزایش تحمل مناطقی می شود که فشار زیادی را حین حفاری تجربه می کنند. نرمی ماده معدنی از آسیب رساندن به ابزار حفاری در حین حفاری ممانعت کرده و موجب می شود تا به عنوان روان کننده عمل نماید. صنعت حفاری از صنایع رو به رشد است و استفاده از باریت نیز در آن رو به افزایش است. بنابراین پیش بینی می شود برای حفر عمیق تر چاه های نفت به باریت بیشتری نیاز باشد. این افزایش تقاضا ممکن است موجب افزایش قیمت سنگ باریت شود.

کاربرد سنگ باریت در پزشکی

از کاربرد سنگ باریت در حوزه پزشکی نیز استفاده می شود. سنگ باریت در جذب پرتوهای ایکس و گاما توانایی منحصر به فردی را دارد. به همین دلیل در علوم پزشکی از باریم برای تشخیص مشکلات دستگاه گوارش استفاده خواهد شد. باریت از پخش شدن پرتو ایکس و پرتو گاما ممانعت می کند. نوعی از باریت با درجه خلوص بالا در دستگاه گوارشی استفاده می شود. تراکم باریت مانع نفوذ اشعه ایکس به بیرون شده و بنابراین آناتومی بدن در اشعه ایکس قابل مشاهده خواهد بود.

بلع باریم توسط بیمار با یک فنجان مایع کوچک حاوی پودر باریم صورت می گیرد. مایع حاوی باریم دیواره مری را پوشانده و اشعه ایکس بلافاصله پس از بلع باریم گرفته می شود. در حضور باریم، بافت های نرم مری نیز نشان داده خواهند شد. بنابراین استفاده از سنگ باریت در پزشکی نیز حائز اهمیت است.

سنگ باریت در رنگ سازی

رنگ باریت در صنعت تولید رنگ از پارامتر های بسیار مهم محسوب می شود. در این صنعت، باریت سفید جهت کنترل رنگ نهایی محصول به کار می رود. ابعاد و دانه بندی باریت نیز در صنعت رنگ نقش مهمی دارند. زیرا درخشندگی رنگ تحت تاثیر ابعاد باریت دارد. باریت مخصوص رنگ دارای خلوص بالا، چگالی بالا و روشنی بالا یا سفید است.

منابع سنگ باریت

بیشتر باریت از لایه های سنگ های رسوبی استخراج می شود. رسوبات باریت اغلب در کف اقیانوس ساخته می شوند. سنگ باریت حتی در فرآورده جانبی سنگ معدن سرب، روی، نقره و… نیز یافته می شود. چین، ایالات متحده امریکا و هند از تولید کنندگان مهم باریت در جهان محسوب می شوند.

خاصیت شیمیایی، وزن مخصوص و گرانش خاص باریت موجب کاربرد های صنعتی گسترده آن در مصارف پزشکی، مصارف صنعتی و حتی ساختمانی شده است. استفاده اصلی باریت در حفاری های نفت و گاز طبیعی صورت می پذیرد. به طور تقریبی 90 درصد از تولید جهانی باریت در حفاری چاه های نفت و گاز صورت می پذیرد.

قیمت سنگ باریت

قیمت باریت با توجه به گرید تولید شده متفاوت است. انواع با خلوص بیشتر از قیمت فروش بالاتری هم برخوردارند.

کاربرد سنگ باریت چیست؟ قیمت خرید و فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.