کربن بلک چیست؟

کربن بلک یا کربن سیاه فرمی آمورف از کربن خالص است. توجه شود که کربن بلک متفاوت از کربن اکتیو بوده و کارایی متفاوتی هم دارد. تولید کربن بلک توسط احتراق ناقص فرآورده های سنگین نفتی صورت می پذیرد. از کاربرد کربن بلک به عنوان رنگ در صنایع غذایی و همین طور آرایشی بهداشتی و تولید رژ استفاده می شود. از دیگر موارد کاربرد کربن بلک استفاده از آن در صنعت تولید لاستیک است. با استفاده از خواص کربن بلک می توان محصولاتی مقاوم تر و عملکرد بهتر تولید نمود. انواع کربن بلک در گرید های تجاری مختلف تولید و در بازار عرضه می شوند. قیمت این انواع به گرید تولید شده و برند تجاری محصول وابسته است. برای خرید کربن بلک می توان به فروشگاه های معتبر عرضه مواد شیمیایی مراجعه نمود.

کربن بلک چیست

کربن بلک ماده ای است که کاربرد آن قدمتی طولانی دارد. قبل از میلاد مسیح نیز از این ماده به‌عنوان عامل رنگ ‌آمیزی استفاده می‌ شده است. نانوکربن بلک نیز عملکردهای مختلفی همچون جذب و رسانایی اشعه ماورای بنفش دارد. این ماده در زمینه‌های نوینی چون تجهیزات و دستگاه‌های الکترونیکی نیز کاربرد دارد.

کربن سیاه مادهای شیمیایی بوده که به ‌صورت پودر یا دانه قابل تهیه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کنترل ‌شده تولید و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است. بسته به فرایند تولید، انواع کربن سیاه ممکن است در اندازه، سطح، تخلخل و بسیاری از خواص دیگر با هم متفاوت باشند کاربرد. کربن بلک در صنایع مختلفی صورت می پذیرد. این کربن با بهبود خواص فیزیکی، الکتریکی و نوری عملکرد مطلوبی را به محصول نهایی می‌بخشد.

حلال کربن بلک

کربن بلک دارای محتوای فراوانی از کربن بوده و به عنوان یک حلال آلی کاربرد فراوانی در صنعت لاستیک، رنگ و رزین دارد. مقادیر بالای کربن باعث تقویت خواص کربن بلک به عنوان یک حلال آلی شده است. وقتی از این ترکیب در تولید لاستیک استفاده شود، موجب بهتر شدن عملکرد و بهبود و دوام مواد تشکیل دهنده لاستیک خواهد شد. در این حالت مقاومت لاستیک ها در برابر سایش افزایش خواهد یافت. علاوه بر این استفاده از کربن سیاه در صنعت رنگ و رزین و جوهر به عنوان یک رنگدانه با قابلیت انحلال، موجب افزایش کیفیت فرمولاسیون خواهد شد.

کاربرد کربن بلک در رزین

کربن سیاه از قدرت رنگ ‌دهی بالایی برخوردار بوده و ازنظر حرارتی نیز پایدار است. ویژگی های اشاره شده، آن را برای رنگ‌آمیزی رزین‌ها و فیلم‌هایی مناسب می کند که در اثر حرارت تشکیل یافته اند.

این کربن برای جذب نور ماورای بنفش ترکیبی عالی محسوب می شود. از مزایا کربن بلک این است که علاوه بر ایجاد مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر اشعه ماورای بنفش ایجاد می‌کند، زمانی هم که با رزین مخلوط شود، اثر رنگ ‌آمیزی بروز می دهد.

کربن سیاه به طور گسترده ای در رنگ‌آمیزی رزین‌ و فیلم‌ استفاده می‌ شود. از رزین‌های کربن سیاه در موارد مختلفی استفاده می شود. سپر خودرو، پوشش‌های سیمی و روکش‌ لوله فولادی و… تنها بخشی از کاربرد های این ماده محسوب می شوند.

کاربرد به‌ عنوان رسانای الکتریکی

ذرات کربن بلک از ساختاری کریستالی از نوع گرافیت برخوردارند. این موجب رسانایی الکتریکی عالی در آن‌ها می گردد. این کربن به طور گسترده به‌عنوان پرکننده رسانا مورد استفاده قرار می گیرد. درپوش‌ های سوخت و لوله‌ های وارد کننده سوخت خودرو جهت جلوگیری از ایستایی به رسانایی الکتریکی نیازمند هستند. بنابراین از کربن سیاه به ‌عنوان عامل آنتی استاتیک استفاده می شود.

نانو کربن بلک

نانوکربن بلک دارای خلوص بسیار بالایی از کربن است. این ذرات ۲۵ نانومتری پیگمنتی سیاه و دارای PH حدود ۹.۶۲ هستند. این ذرات دارای ظاهری کروی شکل بوده و از جریان پراکندگی آسان و هدایت الکتریکی خوب برخوردارند. نانوکربن بلک به عنوان یک ماده طبیعی و سازگار با محیط زیست در صنعت به کار می رود. صنعت پلاستیک، لاستیک، تجهیزات الکترونیکی و.. تنها بخشی از موارد مصرف این ماده هستند. لازم به ذکر است که نانو کربن یک محصول حساس است. زیرا رطوبت می تواند در عملکرد و کاربرد آن تاثیر مستقیمی داشته باشد.

قیمت خرید و فروش کربن بلک

کاربرد های گسترده کربن سیاه موجب خرید و فروش آن در بازار صنعتی شده است. برای خرید کربن سیاه می توان به روش های حضوری یا غیر حضوری اقدام نمود. قیمت کربن بلک با توجه به نوع آن و گرید تولید شده مقادیر مختلفی را در بر دارد.

کربن بلک چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.