کود کربنات پتاسیم چیست و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

کربنات پتاسیم از مواد شیمیایی پراهمیت صنعتی محسوب می شود. از کاربرد کربنات پتاسیم در صنایع مختلفی همچون کشاورزی، صنایع غذایی و… استفاده می شود. کاربرد کود کربنات پتاسیم در کشاورزی با خنثی سازی اسیدیته خاک می توان در رشد و تقویت گیاهان موثر عمل کند. همچنین کربنات پتاسیم حاوی پتاسیم و کربنات بوده که موجب تقویت فتوسنتز در گیاه خواهند شد. پتاسیم کربنات در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می شود. برای خرید و فروش کربنات پتاس به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید. قیمت این ماده در گرید های مختلف متفاوت بوده و به درجه خلوص محصول وابسته است.

کربنات پتاسیم چیست

این ماده نمکی محلول در اب است که پس از حل شدن خواصی قلیایی در آب ایجاد می کند. فرایند حل شدن این محصول در آب فرایندی گرمازاست. این ماده در حلال های آلی مانند اتانول، اتر و استون حل نمی شود. فشار بخار این ماده بسیار پایین بوده و نقطه ذوب آن قابل تعیین نیست. محصول فوق در دمای بالا تجزیه می گردد. این ماده قادر به جذب رطوبت هوا بوده و به همین دلیل ظاهری خیس و آبکی دارد. حل شدن کربنات پتاسیم در آب موجب تولید کاتیون پتاسیم و آنیون کربنات می گردد.

یون های K+ و کربنات به طور طبیعی نیز در طبیعت یافته می شوند. بنابراین این ماده سازگار با محیط زیست است. البته وجود یون کربنات موجب افزایش pH آب خواهد شد و بنابراین پی اچ آب حاوی آن باید پیش از تخلیه به محیط زیست تعدیل گردد.

کود پتاسیم کربنات در کشاورزی

کود پتاسیم کربنات حاوی بیش از 50٪  از این ماده است. بنابراین می تواند دمای خاک را افزایش داده و بعلاوه اسیدیته خاک را نیز خنثی کند. کود پتاسیم کربنات موجب رشد محصولات در محیطی با پی اچ مناسب  می گردد. بعلاوه کربنات برای فتوسنتز گیاه مفید بوده و خاک سست را تقویت می کند.

این محصول همچنین قادر به تقویت رشد گیاه سالم است. بعلاوه استفاده از این کود موجب افزایش مقاومت در برابر حشرات و بلایای طبیعی می گردد. محتوای پتاسیم کربنات کشاورزی (K2CO3) در کشورهای خارجی همچون اندونزی حتی تا 50 درد است. کود کربنات پتاسیم در کشاورزی به طور گسترده در تولید میوه و سبزیجات کاربرد دارد. کود پتاسیم بیش از هر نوع دیگری برای افزایش تولید محصولات با کیفیت بالا استفاده می شود. بنابراین تولید و استفاده از این ماده برای تامین مواد غذایی جمعیت در حال گسترش جهانی بسیار مهم است. به همین دلیل خرید و فروش کربنات پتاس در بازار جهانی بسیار صورت می پذیرد.

موارد مصرف کود پتاسیم کربنات

یکی از کاربردهای مهم پتاسیم کربنات استفاده از آن در تولید کود است. این ماده به دلیل داشتن یون های پتاسیم موجب تقویت  رشد گیاه و حفظ آب در خاک می گردد. استفاده از آن ریشه و ساقه گیاهان را نیز تقویت خواهد نمود.

برخی از کشاورزان با مشکل پایین بودن pH خاک یا اسیدی بودن خاک مواجه هستند. زیرا برخی از خاک ها به طور طبیعی اسیدی هستند. بعلاوه برخی از کودها و آبیاری مکرر زمین در طولانی مدت ممکن است موجب کاهش pH خاک و اسیدی شدن آن گردد. کاهش پی اچ خاک به کمتر از 5.5 ممکن است منجر به کاهش بازده تولید و ایجاد خسارت گردد. بنابراین گیاه برای جذب ریز مغذی هایی مانند منگنز، آلومینیوم و آهن با مشکلاتی مواجه خواهد بود. کاهش بیش از حد پی اچ خاک از طرفی مسمومیت میکروارگانیسم ها را نیز به دنبال دارد. این موضوع موجب کاهش مواد مغذی قابل جذب گیاه مانند منیزیم، کلسیم و پتاسیم و… خواهد شد.

مزایا استفاده از کود پتاسیم کربنات

برخی از خاک ها اسیدی هستند. این ترکیبات را می توان با کمک مواد شیمیایی بهبود بخشید. این فرآیند موجب می شود تا گیاه راحت تر رشد نموده و مواد مغذی آن به راحتی فراهم گردند. آهک یکی از ترکیباتی است که از آن برای قلیایی کردن خاک استفاده می شود. اما این ماده انحلال پذیری کمی در خاک دارد. اما بر خلاف آهک، استفاده از کربنات پتاسیم در کشاورزی به دلیل محلول بودن زیاد آن کاربرد فراوانی دارد. فروش کربنات پتاس در بسیاری از مراکز صورت می پذیرد.

حلالیت زیاد این ماده در آب موجب می شود تا به تمام نقاط ریشه منتقل شده و به مناطق عمیق خاک نیز برسد. این ماده به سرعت در واکنش های شیمیایی اطراف ریشه تأثیر گذاشته و pH آن ناحیه را افزایش خواهد داد. استفاده از محصول فوق به صورت دوره ای و منظم صورت گرفته و به عنوان بخشی از برنامه رشد گیاه قادر است تا از افت pH ممانعت کرده و موجب رشد بهتر گیاه گردد.

کود کربنات پتاسیم چیست و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.