آب اکسیژنه چیست؟ نحوه خرید و فروش و قیمت آن

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید یک اکسید کننده قوی است که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. مصرف اصلی آب اکسیژنه در صنعت تولید کاغذ و خمیر کاغذ و به عنوان ماده سفید کننده است. از خواص و موارد کاربرد آب اکسیژنه می توان به سفید کنندگی، گندزدایی و اکسید کنندگی آن اشاره نمود. انواع آب اکسیژنه در گرید های مختلف خوراکی و صنعتی و خانگی تولید و در بازار عرضه می گرد. نام دیگر آب اکسیژنه هیدروژن پراکساید است و از کاربرد آن می توان برای ضدعفونی کردن استفاده نمود. قیمت آب اکسیژنه با توجه به گرید تولید شده و درجه خلوص محصول متفاوت است. برای خرید آب اکسیژنه در گرید های مختلف می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود. کاربرد آب اکسیژنه در صنایع مختلف موجب افزایش فروش این ماده شده است.

نام دیگر آب اکسیژنه چیست

آب اکسیژنه با نام علمی پراکسید هیدروژن شناخته می شود. این ماده اکسنده ای قوی و ساده ترین پراکسید هاست. در بسیاری از صنایع به اشکال مختلفی از این ترکیب استفاده می گردد. ویژگی های این محصول موجب شده تا در بسیاری از فرآیندهای صنعتی به کار گرفته شود. از این ترکیب به عنوان سفید کننده در صنایع استفاده می شود.

آب اکسیژنه اکسنده ای است که از ترکیب اکسیژن و هیدروژن ساخته شده است. این ماده بی رنگ و بی بوده و دارای مزه تلخی است. این ماده ترکیبی تثبیت کننده بوده و از کاربرد آب اکسیژنه بسیار استفاده می شود. توجه شود که ترکیب این ماده با نور خطرناک است. برای خرید آب اکسیژنه می توان به مراکز معتبر فروش مراجعه نمود.

 انواع آب اکسیژنه

آب اکسیژنه در انواع مختلفی در صنایع تولید می شود. هر یک از انواع آب اکسیژنه کاربردی ویژگی دارد. در ادامه به برخی از گرید های این ماده اشاره شده است.

گرید صنعتی

بیشترین کاربرد این گرید در صنایع است. گرید صنعتی با درصد های  35 و 50 درصد تولید شده و در بازار به فروش می رسد. استفاده از این گرید در صنایع غذایی مجاز نیست. زیرا گرید صنعتی حاوی ناخالصی هایی همچون فلزات سنگین است و نمی توان از آن در مصارف غیر صنعتی استفاده نمود.

گرید آزمایشگاهی

برای استفاده های تحقیقاتی و عملی در آزمایشگاه ها از این گرید آب اکسیژنه استفاده می شود. این نوع گرید از درصد خلوص بالاتری برخوردار بوده و بیشتر در محیط های آزمایشگاهی از آن استفاده می شود.

گرید خوراکی

از گرید خوراکی در صنایع غذایی استفاده می شود. غلظت این گرید بین 35 تا 50 درصد است. قیمت این گرید نسبت به سایر گرید ها بیشتر است. زیرا باید فاقد هرگونه مواد مضر در سلامتی باشد.

بنابراین اختلاف بین یدروژن پروکسید و خوراکی در نوع فلزات سنگین موجود در آن هاست. پراکسید هیدروژن صنعتی حاوی فلزات سنگین است، اما گرید خوراکی تصفیه و خالص سازی شده است.

آب اکسیژنه اسید است یا باز

پراکسید هیدروژن یا هیدروژن پراکساید در سال 1818 میلادی توسط دانشمند فرانسوی کشف شد. واکنش باریم پراکسید با اسید نیتریک منجر به این اکتشاف شد. این اکسید کننده قوی به عنوان سفید کننده و ضد عفونی کننده کاربرد دارد. توجه شود که هیدروژن پراکسید دارای pH اسیدی بوده و در هر غلظتی غیر قابل اشتعال است. نام های دیگر این ماده هیدروژن پروکسید، هیدروژن پراکسید، دی هیدروژن دی اکساید است. H2O2 دارای مزه ای تلخ و کمی هم اسیدی است. این ماده در آب به راحتی حل شده و به عنوان اسید ضعیف شناخته می شود.

آب اکسیژنه همان وایتکس است

درواقع باید گفت هیدروژن پراکسید همان وایتکس نیست. اما دارای خواص ضد عفونی است. برای ضد عفونی کردن با این ترکیب، باید از محلول 3% آن استفاده نمود. برای رقیق سازی می توان از آب مقطر استفاده نمود. پس از رقیق سازی این محلول باید در شرایط دمایی مطلوب و به دور از نور خورشید نگهداری گردد. در صورت نگهداری صحیح، محلول حاصل تا دو ماه تجزیه نمی شود. در صورت استفاده از آب معمولی برای رقیق سازی، محلول حاصل تنها به اندازه مصرف همان روز کارایی دارد.

خرید اینترنتی آب اکسیژنه

قیمت این ماده با توجه به گرید تولید شده آن می تواند متفاوت باشد. گرید های خوراکی به دلیل داشتن خلوص بالا از قیمت های بیشتری برخوردارند. نرخ ارز، برند تجاری و خارجی یا ایرانی بودن محصول از عوامل مهم بر قیمت محصولات شیمایی بشمار می آیند. برای خرید آب اکسیژنه می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود و بدون واسطه اقدام به خرید این محصول نمود.

آب اکسیژنه چیست؟ نحوه خرید و فروش و قیمت آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.