آب مقطر چیست

آب مقطر آبی است که با تبخیر و تغلیظ مجدد آن تصفیه می شود و اکثر آلاینده ها و مواد معدنی آن حذف می شوند. به زبان ساده، این آب از طریق فرآیندی به نام تقطیر ایجاد می شود. بسیاری از آلاینده های موجود در آب، مواد معدنی و فلزات غیر آلی هستند.

برای تولید آب مقطر، آب را حرارت می دهند تا تبدیل به بخار شود. آلاینده های موجود در آب تبخیر نمی ‌شود، در حالی که مولکول ‌های آب به حالت گاز تبدیل می‌ شوند. سپس بخارات حاصله به محفظه دیگری وارد می شود و در آنجا خنک شده تا دوباره به حالت مایع متراکم شود.

این روش تصفیه آب در از بین بردن مولکول های فلزی مانند آهن، سرب و همچنین نیترات ها بسیار کارآمد است. سختی آب با حذف مولکول های کلسیم و منیزیم تقریبا به صفر می رسد. گرمای مورد نیاز در فرآیند تقطیر نیز برای از بین بردن بیشتر باکتری ها یا ویروس ها کافی است.

حذف سایر آلاینده های شیمیایی تا حد زیادی به ویژگی های شیمیایی آنها مانند نقطه جوش و حلالیت آنها بستگی دارد. اگر آلاینده در دمای بالاتر از آب بجوشد، تبخیر نمی شود و باقی می ماند. اما اگر نقطه جوش آن کمتر باشد، همراه با مولکول های آب تبخیر می شود و همچنان آب مقطر را آلوده می کنند.

فواید مصرف آب مقطر

مزیت اصلی مصرف این آب برای سلامتی، عاری بودن از آلودگی های مختلف است. بسیاری از این آلاینده های آب در واقع مواد معدنی ناخواسته و همچنین مواد شیمیایی پیچیده مانند آفت کش ها و علف کش ها و آلودگی های بیولوژیکی بالقوه مانند ویروس ها و باکتری ها هستند.

مصرف آب مقطر همچنین از بروز مشکلاتی همچون سنگ کلیه در بدن جلوگیری می کند و عملکردهای بدن را بهبود می بخشد. این آب همچنین به محافظت از دندان های شما در برابر فلوراید بیش از حد که می تواند باعث تغییر رنگ دندان شود، کمک می کند.

آب مقطر برای چه مواردی استفاده می شود

این آب تقریبا به طور کامل عاری از مواد جامد محلول در آب است. این مزیت به آب طعم تازه ای می بخشد که علاوه بر نوشیدن، برای استفاده در برخی تجهیزات تولیدی و وسایل خانگی مانند دستگاه CPAP نیز مناسب است. آب تقطیر شده دارای خاصیت افزایش دهندگی طعم است که آن را به گزینه ای عالی برای تهیه دمنوش، چای و پخت و پز تبدیل می کند.

آیا آب مقطر برای نوشیدن بی خطر است

آب مقطر برای نوشیدن بی خطر است، زیرا هیچ مواد مضری ندارد. نوشیدن آن در دراز مدت نیز بی خطر است، اما تا زمانی که یک رژیم غذایی متعادل و سالم از مواد مغذی حاوی عناصری مانند کلسیم و منیزیم داشته باشید.

بین دانشمندان و پرسنل پزشکی در مورد اثرات بالقوه منفی آب مقطر به دلیل کمبود تقریبا کل مواد معدنی آن، بحث هایی وجود دارد. برخی از مطالعات انجام شده نشان می دهد که آب فاقد مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم با افزایش بیماری های قلبی ارتباط مستقیم دارد.

آیا نوشیدن آب تصفیه شده بهتر از آب مقطر است؟

بله، اکثر آب های تصفیه شده از نظر سلامت و طعم بهتر از آب مقطر هستند. آب مقطر در واقع نوعی آب تصفیه شده است. با این حال، بر خلاف آب مقطر، بیشتر آب های تصفیه شده (شیر و بطری) موجود در بازار حاوی مواد معدنی سالم هستند یا به آن ها اضافه می شوند، که طعم این آب ها را نیز بهبود می بخشد.

آب تقطیر شده بیشتر برای مصارفی غیر از آشامیدن مانند کاربردهای صنعتی و علمی استفاده می شود. زیرا این آب رسوبات مخربی را در دستگاه های صنعتی ایجاد نمی کند.

آب تصفیه شده آبی است که برای حذف آلاینده ها و ناخالصی های فیزیکی، بیولوژیکی، شیمیایی و یا رادیولوژیکی تحت فرآیندهای مختلفی قرار گرفته است. آلاینده های این آب ممکن است شامل باکتری ها، ویروس ها، آفت کش ها، ترکیبات آلی و معدنی، فلزات سنگین، هیدروکربن ها یا سایر آلاینده های آب باشند.

فرآیند تصفیه کردن این اطمینان را به ما می‌ دهد که آب مصرفی ما، تمیز و بی ‌خطر است. در اکثر کشورهای توسعه ‌یافته، آب آشامیدنی عمومی تصفیه شده است. اکثر آب های تصفیه شده مواد معدنی و مغذی را برای سلامتی در خود دارند یا به آن ها در فرآیند تصفیه اضافه می شوند. برخی از این آب ها حاوی مواد ضد عفونی ‌کننده‌ هایی مانند کلر هستند تا اطمینان حاصل شود که در حین انتقال آب از تصفیه خانه تا مصرف‌ کننده نهایی ایمن باقی می‌ ماند.

آب مقطر چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.