آمونیوم لوریل اتر سولفات که نام دیگرش آمونیوم اسید سولفات است، به طور عمده در تولید کف، شامپو ها و محصولات شستشوی بدن استفاده می شود. این ماده که جزو اتر سولفات ها طبقه بندی می شود مقدار زیاد و مقدار خوبی کف تولید می کند. لوریل اتر سولفات یا ALS زنجیره هیدروکربی غیر قطبی با یک گروه سولفات قطبی در انتهای زنجیره است و خاصیت آنیونی دارد. این آنیون با وجود گروه های قطبی و غیر قطبی که دارد، می تواند انحلال مواد غیر قطبی و قطبی را تسهیل کند و در واقع خاصیت سورفاکتانتی دارد. آمونیوم اسید سولفات مایعی به رنگ زرد تا بی رنگ و چسبناک است. این ماده به صورت مایع شفافی است و حدود ۲۷ درصد ماده فعال در مخحصول های تجاری خود دارد. با اضافه کردن بنزوات سدیم به این ماده خلوص میکروبیولوژیک آن به حد مورد نیاز می رسد.

کاربرد آمونیوم لوریل اتر سولفات

این ماده در صنایع مختلف برای تجزیه های زیستی، شستشو و تمیز کردن کاربرد دارد، آنیونی است که با قدرت بالا کف می کند و حتی مقاومتش در برابر آب های سخت، خوب و قابل قبول است. ترکیبات شیمایی این ماده حس راحتی و صافی به پوست می دهد و از آن جایی که کف غنی تشکیل می دهد، در شانه موها حس سهولت و لطافت به پوست سر می بخشد. آمونیوم لوریل اتر سولفات در واقع نوعی سورفاکتانت ملایم است که در ترکیب خمیر دندان ها، شامپو ها، کف کننده ها، فوم های اصلاح و سایر محصولات مراقبتی پوست وجود دارد. این ماده در صنعت ترکیبات دیگری نیز دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

صنایع روزانه شیمایی

این ترکیب شیمایی در ترکیبات محصولات شیمیایی که ما امروزه استفاده می کنیم، وجود دارد و استفاده از آن موجب کاهش هزینه ها در تولید شوینده های مایع و محصولات دیگر شوینده می شود. افرادی که پوست های حساس به PH دارند، می توانند به راحتی از شوینده ها و ترکیبات حاوی این ماده شیمیایی استفاده کنند و دچار مشکلی از این بابت نمی شوند.

صنایع کشاورزی

در تولید آمونیوم اسید سولفات در تولید عوامل مرطوب کننده، حشره کش ها، تنظیم کننده های رشد گیاهان، امولسیفایر ها و زنگ زدا ها استفاده می کنند. از دیگر استفاده های این ماده شیمایی کمک به بهبود کیفیت خاک است. در آفت کش ها از سورفاکتانت های یونی و غیر یونی استفاده می کنند که اضافه کردن این محصولات موجب کاش ۲۰ درصدی استفاده از امولسیفایر ها می شود. آمونیوم لوریل اتر سولفات موجب پایداری شیمایی  آفت کش ها می شود و به همین علت آلودگی های زیست محیطی و هزینه های تولید را کاهش می دهد.

صنعت نساجی

این ماده به عنوان یک سورفاکتانت آنیونی میزان نفوذ در فرایند های رنگرزی را بهبود می دهد، در صنایع تولید پارچه در مرحله پیش تصفیه برای تمیز کردن کاربرد دارد. به طور کلی در مراحل و فرایند های تولید پارچه استفاده از سورفاکتانت ها کاربرد دارد.

صنایع نفتی

در صنایع تولید نفت و جابجایی آن، آمونیوم لوریل اتر سولفات کاربرد زیادی دارد و می تواند کشش سطحی آب و نفت را کاهش دهد و موجب بهبود بازیابی نفت شود.

عوارض جانبی آمونیوم لوریل اتر سولفات

سولفات ها در کل مقدار زیادی کف ایجاد می کنند و چربی زداهای قوی هستند به همین دلیل هم در گذشته به طور

گسترده در تهیه شوینده های شیمیایی کاربرد داشتند. خوشبختانه  ترکیبات سولفاته آلرژی ایجاد نمی کنند و به راحتی در طبیعت تجزیه می شوند به همین دلایل هم ترکیبات دوست دار محیط زیست محسوب می شوند.

در تهیه شوینده های ماشین ظرفشویی، بیشتر شامپو ها و ژل های بهداشتی پاک کننده به طور گسترده از سولفات های مختلف استفاده می شود که می توانند به راحتی چربی زدایی کنند. این ترکیبات با خاصیت چربی زدایی قوی که دارند پوست را خشک می کنند و تمام کثیفی ها و چربی مو و پوست را از بین می برند. بیشتر شامپو ها حاوی سورفاکتانت هستند و یافتن شامپویی که این ماده را در ساختارش نداشته باشد کار به نسبت سختی است. خوشبختانه آمونیوم لوریل اتر سولفات از جمله سورفاکتانت های ملایم است و عوارض جانبی خاصی در پی ندارد و برای سلامتی ضرر ندارد.

 

 

 

آمونیوم لوریل اتر سولفات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.