نرم کن میکرو سیلیکونی چیست و چه کاربردی دارد؟

آنتی استاتیک پارچه معمولاً ترکیبی از الیاف ضد الکتریسیته ساکن و نخ پلی استر است که از طریق فناوری های ریسندگی الیاف کامپوزیت، می توان آن را به مواد رسانای سطح الیاف اضافه کرد. این محصولات از الیاف پلی استر خالص پشتیبانی کرده و عملکرد آنتی استاتیک قابل توجهی در الیاف ایجاد می کنند.

بیشتر لباس های آنتی استاتیک از پلی استر یا پنبه تولید می شوند و سپس خطی از فیبر کربن در آنها تعبیه می شود. این الیاف به طور موثر یک قفس فارادی در اطراف بدن شخصی که لباس می پوشد، ایجاد می کند. این کار هرگونه بار تولید شده از لباس را که می تواند به تمام دستگاه هایی که به الکتریسیته ساکن حساس هستند، آسیب برساند محافظت و دفع می کند.

لباس‌های آنتی استاتیک معمولا از پارچه‌های دست‌ساز تولید می‌ شوند، زیرا برخلاف مواد طبیعی، الیاف آن‌ها تجزیه نمی‌شوند در نتیجه به کاهش استاتیک و ایجاد یک محیط کار ایمن تر کمک می کند.

دلیل ایجاد الکتریسته بر روی پارچه

الکتریسیته ساکن روی پارچه در نتیجه مالش یا اصطکاک بین پارچه و پوست ایجاد می شود. ممکن است تجربیات علمی دوران کودکی خود را به یاد بیاورید مانند مالیدن بادکنک به دیوار یا مالیدن شانه به مو. الکتریسیته ساکن در سطح ماده وجود دارد و تعدادی الکترون نیز در جو وجود دارد. بطور کلی الکترون ها یا دارای بار منفی یا بار مثبت هستند، الکترون ها با بار یکسان یکدیگر را دفع می کنند. در حالی که الکترون های دارای بار مخالف یکدیگر را جذب می کنند.

وقتی الکترون‌های مخالف به هم می‌ رسند یک جرقه ایجاد می کند و همه چیز را در اطراف نابود می‌ کنند. اما گاهی اوقات این الکترون ها به اندازه کافی قوی نیستند که بتوانند جرقه ایجاد کنند در این وضعیت به بدن می چسبند. چسبندگی ایستا به دلیل خشکی پوست به طور کلی در زمستان ها نسبت به ماه های تابستان بدتر است. هنگامی که هوا خشک است یا زمانی که هوا مرطوب است به راحتی تشکیل می شوند.

چه نوع پارچه هایی به طور کلی استاتیک تولید می کنند

تمام پارچه هایی که رسانای خوبی نیستند و آبگریز هستند (رطوبت را جذب نمی کنند) مستعد تولید الکتریسیته ساکن هستند. به عنوان مثال  پلی استر، ابریشم، نایلون، پشم، خز، چرم و اکریلیک و پنبه ذاتا رسانا بوده و بنابراین دارای خواص ضد الکتریسیته ساکن هستند.

با توجه به مزایای فراوان لباس پلی استر، به دلیل خاصیت خشک شدن سریع، بدون چروک، تنفس، بادوام، قوی و در عین حال سبک وزن ، یکی از رایج ترین مواد مورد استفاده در زمینه پوشاک ورزشی است. پلی استرها با خواص عایق قابل توجه خود بهترین انتخاب برای هوای گرم و سرد هستند.

با این حال پلی استر به الکتریسیته ساکن نیز حساس است، به ویژه هنگامی که با پوست و موی خشک تماس پیدا می کند، بار مثبت دارد. این الیاف حتی برای لباس‌های بیرونی مانند کاپشن‌ها، پارچه‌های پلی‌استر و نایلون ترجیح داده می‌شوند و به دلیل دفع آب، تولید بار استاتیک بسیار بالایی دارد. برای دفع الکتریسیته پلی استر یعنی ضد الکتریسیته ساکن شدن آنها، رسانایی پارچه باید تا حد قابل قبولی بهبود یابد.دو روش استفاده از عوامل آنتی استاتیک وجود دارد:

  1. با ترکیب مواد ضد الکتریسیته ساکن در پلیمر در طی ساخت الیاف مصنوعی.
  2. با استفاده از عوامل ضد الکتریسیته غیر بادوام یا بادوام بر روی رشته یا نخ یا پارچه.

ویژگی های  آنتی استاتیک پارچه

1.  آنتی استاتیک پارچه از طریق فناوری پردازش ابریشم، با عملکرد عالی ضد الکتریسیته و دوام قوی تولید می شود که می تواند به طور موثر بار الکترواستاتیک را در بدن انسان آزاد کند.

2.لباس کار آنتی استاتیک به خودی خود گرد و غبار ایجاد نمی کند، دارای خواص خوب، چگالی و استحکام بالا است و می تواند به طور موثر استریل شود. علاوه بر این، لباس های کار آنتی استاتیک قابل شستشو و مقاوم در برابر سایش هستند.

3. لباس کار آنتی استاتیک با دوخت تمام پوش با تجهیزات مخصوص وارداتی با مقاومت خوب در برابر گرد و غبار و فرم دهی یکباره تولید می شود. لباس کار آنتی استاتیک مناسب ترین لباس برای تولید و فروش است.

بطور کلی پارچه های آتنی استاتیک کالایی است که به طور گسترده برای لباس های مخصوص در کارگاه های صنایع مختلف مانند الکترونیک، داروسازی، مواد غذایی، هوافضا و مهندسی بیولوژیکی استفاده می شود. با توجه به تنوع رنگ و مشخصات، قیمت لباس کار آنتی استاتیک در محیط های مختلف متفاوت است ولی استفاده از آنها سطح ایمنی کارگران را افزایش می دهد.

آنتی استاتیک پارچه  چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.