آیا افزودن اسید سیتریک به چای باعث فرسایش مینای دندان می شود

فرسایش دندان زمانی اتفاق می افتد که سطح دندان ها به دلیل اسیدهایی که می خورید یا می نوشید یا اسیدهایی که از معده شما خارج می شوند از بین می روند. این اسیدها می توانند مینای تشکیل دهنده دندان ها را حل کنند و منجر به پوسیدگی سطح دندان شوند. اسیدها باعث سایش اسیدی می شوند که در نتیجه آن سطح دندان نرم شده و به مرور از بین می روند.

بسیاری ازغذاها و نوشیدنی هایی که روزانه مصرف می کنیم اسیدی هستند. یکی از دلایل مصرف بالای این مواد این است که خوراکی های اسیدی طعم خوبی دارند. غذاها و نوشیدنی های متداول که حاوی سطوح بالایی از اسید هستند عبارتند از:

  • نوشابه های گازدار (بدون قند و حاوی شکر) و نوشیدنی های انرژی زا
  • مرکبات (لیمو، لیموترش، پرتقال)
  • کامبوچا
  • نوشیدنی یا چای با طعم لیمو
  • نبات های میوه ای
  • اکثر آب میوه ها
  • آب های ویتامینی
  • قرص ویتامین C
  • سرکه

اسیدهای غذایی اغلب  به عنوان یک ماده افزودنی به غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده اضافه می شوند. اسیدهای غذایی 330 (اسید سیتریک)، 331 (سدیم سیترات) و 338 (اسید فسفریک) اسیدهایی هستند که  برای دندان ها مضر هستند.

اسید سیتریک هم به عنوان تقویت کننده طعم طبیعی و هم به عنوان نگهدارنده در انواع غذاها مانند مربا و ژله و کنسرو میوه ها و سبزیجات و همچنین در بستنی، نوشیدنی های میوه ای، آب نبات و نوشابه های گازدار استفاده می شود.

این اسید به تنظیم اسیدیته کمک می کند، به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و به حفظ رنگ نیز کمک می کند. اسید سیتریک به دلیل PH پایین و مشخصات اسیدی می‌تواند به محافظت در برابر بوتولیسم در محصولات کنسرو شده کمک کند.

اسید سیتریک و فرسایش دندان

نوشیدن آب ساده برای بعضی افراد می تواند کمی سخت باشد بنابراین برخی از افراد دوست دارند به آب آشامیدنی چند تکه لیمو یا مقداری آب لیمو اضافه کنند. همانطور که می دانید آب لیمو به دلیل داشتن اسید سیتریک برای سلامتی شما بسیار مفید است و به هضم غذا کمک می کند و پتاسیم لازم برای بدن شما را تامین می کند و با این کار سیستم ایمنی شما را تقویت می کند.

اما در کنار فواید گفته شده اسید سیتریک موجود در آب لیمو می تواند به مینای دندان شما آسیب برساند. هنگامی که مینای دندان فرسوده می شود، دندان های شما را در معرض خطر پوسیدگی و آسیب های دیگر قرار می گیرند.

اسید سیتریک و چای

چای سرشار از دسته ای از آنتی اکسیدان ها به نام فلاونوئیدها است. چای سیاه دارای سطح 4=PH  است و آبلیمو نیز که حاوی اسید سیتریک با سطح pH 2-3 است که به این معنی است که به دندان‌ های ما آسیب می‌زند.

ثابت شده است که مایعات با سطح pH کمتر از چهار بر سلامت دندان‌ها تأثیر منفی می‌گذارند. بنابراین اگر به استفاده از مرکبات حاوی اسید سیتریک در چای خود علاقه دارید بهتر است به مقدار کمی از این مرکبات استفاده کنید و همچنین بهتر است بعد از مصرف هرگونه خوراکی، میوه، نوشیدنی حاوی اسید سیتریک سریعا مسواک نزنید زیرا زمانی که مینای دندان شما توسط مواد اسیدی مانند آب لیمو ضعیف شده است، به زمان نیاز دارد تا بهبود یابد.

علائم فرسایش دندان

یکی ازعلائم فرسایش دندان از بین رفتن سطح دندان است که منجر به ایجاد ظاهری صاف و براق  در سطح دندان می شود. فرسایش دندان همچنین می تواند ریشه دندان را که در معرض غذاها و نوشیدنی های گرم، سرد یا شیرین قرار گرفته را حساس کند.

هنگامی که ف سایش دندانی پیشرفته شود مینای دندان فرسوده می شود و عاج زیرین نمایان می شود و این نواحی مانند فرورفتگی های زرد رنگ روی سطح دندان مشخص می شوند.

جلوگیری از فرسایش دندان

با رعایت نکات زیر می توانید تا حدودی از فرسایش دندانها جلوگیری کرد :

  • از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید.
  • به جای نوشابه یا آبمیوه، آب حاوی فلوراید بنوشید.
  • به جای نوشیدن آب میوه، میوه بخورید.
  • در بین وعده های غذایی از خوردن میوه خودداری کنید.
  • قرص ویتامین C را نجوید. در صورت لزوم، مکمل های ویتامین C را که به طور کامل بلعیده می شوند، مصرف کنید.
  • استفاده از محصولات مراقبت از دندان حاوی «فلوراید» در کاهش فرسایش دندان موثر هستند.

پس از مصرف مواد غذایی حاوی اسید مانند اسید سیتریک می توانید با انجام کارهای زیر به خنثی کردن اسید کمک کنید: شستشوی دهان با آب یا دهانشویه حاوی فلوراید و شستشوی دهان با بی کربنات سدیم  (یک قاشق چایخوری جوش شیرین در یک لیوان آب)

آیا افزودن اسید سیتریک به چای باعث فرسایش مینای دندان می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.