اثرات سوکرالوز بر بدن انسان

سوکرالوز یکی از شیرین کننده های غیر مغذی  (NNS) موجود در بازار است.  NNS اصطلاحی است به معنای کمی بهتر از یک  شیرین کننده مصنوعی  یعنی اینکه مزایای این شیرین کننده از یک شیرین کننده مصنوعی معمولی بیشتر است.

سوکرالوز یک شیرین کننده همه کاره است، بنابراین می توانید آن در بسیاری از غذاها و نوشیدنی های رژیمی، آدامس، ژلاتین و دسرهای یخ زده پیدا کنید. این شیرین کننده در مقدار بسیار کم بسیار شیرین تر از شکر معمولی است و طعم تلخی که اکثر شیرین کننده های مصنوعی دارند در سوکرالوز وجود ندارد. همچنین در برابر حرارت پایدار است و برای پخت و پز در حرارت بالا گزینه مناسبی است.

اثرات سوکرالوز بر بدن

اکثر مردم تصور می کنند NNS یعنی اینکه یک شیرین کننده کاملا  بی اثر است، اما بهتر است بدانید که  اگر طعم شیرینی داشته باشد، به گیرنده چشایی شما برخورد خواهد کرد و این دقیقاً همان کاری است که شیرین کننده ها انجام می دهند. سوکرالوز می تواند گیرنده های چشایی را در بدن فعال کند این گیرنده ها به سوکرالوز متصل می‌شوند و بر روی بدن ما تاثیر می گذارند.

سوکرالوز و سلامت روده

تحقیقات بسیاری خطر ابتلا به بیماری‌های روده تحریک‌پذیر را با افزایش مصرف سوکرالوز تایید کرده اند. این تحقیقات نشان داده اند که مصرف طولانی مدت این شیرین کننده مصنوعی باعث ایجاد التهاب روده و حتی التهاب کبد می شود.

سوکرالوز با تاثیر بر باکتری های روده میکروبیوم روده را در طولانی مدت از بین می برد و با افزایش باکتری های بد روده باعث افزایش انواع التهابات در دستگاه گوارش می شود

سوکرالوز و قند خون

دلیل اصلی که سوکرالوز می تواند بر قند خون تأثیر بگذارد تعامل آن با گیرنده های چشایی است. گیرنده های چشایی معمولاً در دهان هستند ، اما بهتر است بدانیم که گیرنده های چشایی در روده نیز وجود دارند. بدن ما مجبور می شود قند را در دهان حس کند و زمانی که گیرنده های چشایی فعال شوند این پیام به روده فرستاده می شود که از قند دریافتی مقداری کالری دریافت کند.

در کوتاه مدت سوکرالوز در افرادی که عادت به مصرف شیرین کننده های مصنوعی ندارند دستگاه گوارش را تحریک می کند تا گلوکز بیشتری جذب کند و انسولین بیشتری ترشح کند و به این صورت به راحتی بر روی قند خون افراد تاثیر می گذارد.

سوکرالوز و افزایش وزن

اثرات سوکرالوز بر بدن به دو صورت مستقیم  یعنی با افزایش وزن و چاقی و غیرمستقیم  با افزایش اشتها است

آیا سوکرالوز اشتها و گرسنگی را افزایش می دهد؟

سوکرالوز با وجود نداشتن کالری می تواند وزن را افزایش دهد و این کار را با تشویق بدن به مصرف کالری بیشتر از راه های دیگری مانند افزایش اشتها انجام می دهد. زمانی که به صورت روزانه  از این شیرین کننده مصنوعی در خوراکیها و نوشیدنی های خود استفاده می کنید چون کالری دریافت نمی کنید گرسنگی و اشتهای شما برای مدت کوتاهی سرکوب می شود.

ولی پس از گذشت چندین ساعت چون عملا کالری را دریافت نکردید احساس گرسنگی خواهید داشت و مدام مجبور به خوردن غذا خواهید شد بنابراین سوکرالوز می تواند بر اشتهای شما تاثیر مستقیم بگذارد و باعث افزایش وزن شما شود.

اثر بر سلامت دندان

شیرین کننده های مصنوعی می توانند بر سلامت دندانها تاثیر بگذارند. سوکرالوز در بسیاری از نوشیدنی های گازدار و میوه ای و نوشابه های رژیمی به عنوان یک شیرین کننده بدون کالری وجود دارد. این نوشیدنی ها کالری اضافی به شما نمی دهند اما نوشابه های رژیمی و نوشیدنی های میوه ای و گاز دار دارای اسیدهای خاص خود هستند که می توانند مینای دندان را از بین ببرند و باعث پوسیدگی دندان ها شوند بنابراین صرفا وجود یک شیرین کننده مصنوعی دلیلی برای ایمن بودن آن خوراکی نخواهد بود.

مضرات سوکرالوز

سوکرالوز یک محصول کاملا شیمیایی است و همچنین یک ترکیب کلر آلی است درست مانند DDT و PCB  که در حال حاضر آفت‌کش‌های ممنوعه هستند. حتی اگر در مقادیر بسیار کم خطرناک نباشد باز هم احساس خطر مصرف کننده را نسبت به یک محصول غیر طبیعی و بالقوه خطرناک افزایش می دهد.

این شیرین کننده مصنوعی یک ماده کاملاً بیگانه  برای بدن است و بدن نمی داند با آن چه کاری انجام دهد  بنابراین قبل از اینکه از طریق مدفوع خارج شود، به مدت پنج روز در خون گردش می کند.

تصفیه خانه های فاضلاب نمی توانند آن را فیلتر یا تجزیه کنند، بنابراین سوکرالوز مستقیماً وارد دریاچه ها و نهرهای ما می شود و بخشی از چرخه آب می شود.

اثرات سوکرالوز بر بدن انسان

۳ نظر در مورد “اثرات سوکرالوز بر بدن انسان

  • دی ۱۷, ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۰ ق.ظ
    لینک ثابت

    تشکر برای نکاتی که درباره اثرات سوکرالوز بر بدن انسان معرفی کردید

    پاسخ
  • مرداد ۱۶, ۱۴۰۱ در ۹:۴۰ ب.ظ
    لینک ثابت

    عوارض سوکرالوزسوکرالوز معمولاً عوارض جانبی بسیار خفیفی ایجاد می کند. این عوارض جانبی ناشی از مصرف سوکرالوز پس از مدت ها در بدن انسان قابل مشاهده است.

    پاسخ
  • مرداد ۲۰, ۱۴۰۱ در ۹:۱۲ ب.ظ
    لینک ثابت

    آیا سوکرالوز اشتها و گرسنگی را افزایش می دهد؟ اثر بر سلامت دندان. مضرات سوکرالوز. اثرات سوکرالوز بر بدن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.