اسانس تافی چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

اسانس تافی یک اسانس با رایحه شیرین و دلپذیر در بازار است که در صنایع غذایی برای تولید بسیاری از محصولات مانند آبنبات ها استفاده می شود. این اسانس علاوه بر تهیه محصولات غذایی، در رایحه درمانی و ماساژ درمانی نیز استفاده می شود. اسانس های خوراکی مانند اسانس تافی به دلیل داشتن ترکیبات مغذی، فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارند.

بیش از 6000 سال است که از اسانس ها در طب سنتی برای درمان و بهبودی بسیاری از مشکلات سلامتی استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است که در مصر باستان، چین و هند از این محصولات گیاهی برای اهداف دارویی بسیار استفاده شده است. امروزه محبوبیت اسانس های گیاهی به دلیل خواص متعدد، بسیار افزایش یافته است. تحقیقات بیشتری روی اسانس ‌های مختلف در حال انجام است تا قابلیت ‌های درمانی آن ‌ها بر اساس مواد فعال بهتر مشخص شود.

اسانس چیست

اسانس ‌ها عصاره‌ های غلیظ گیاهانی هستند که بسیاری از مردم ادعا می ‌کنند، فواید سلامتی بسیار زیادی دارند. این محصولات گیاهی بیش از 6000 سال است که وجود دارند و امروزه نیز بسیار محبوب هستند. آنها توسط پزشکان در آروماتراپی و ماساژ درمانی استفاده می شود. اسانس های گیاهی از طریق روش های از جمله تقطیر و روش های مکانیکی مانند پرس سرد و گاهی استفاده از فرآیندهای شیمیایی استخراج می شوند.

آروماتراپی و ماساژ درمانی اشکالی از طب جایگزین هستند که از مواد موجود در اسانس ها برای درمان بیماری ها استفاده می کنند. دانشمندان و سازمان های پزشکی مختلفی در حال انجام تحقیقات گسترده ای برای اثبات فواید این محصولات هستند. برای تهیه این اسانس های گیاهی به مقدار زیادی از گیاهان دارویی نیاز است. از این رو قیمت اسانس های گیاهی ممکن است بسیار زیاد باشد.

فواید اسانس تافی برای سلامتی

اگرچه اسانس ها امروزه بسیار محبوب شده اند، اما دانشمندان هنوز به شواهد کافی دست پیدا نکرده اند که این محصولات می توانند برخی از مشکلات سلامتی را درمان کنند و جایگزین طب سنتی شوند. برخی از فواید مصرف اسانس تافی عبارتند از:

درمان مشکلات خواب

برخی از اسانس ها خواص آرامش بخشی، تسکین استرس و بهبود خواب را دارند. برخی از مطالعات نشان داده است که استفاده از اسانس تافی به صورت رایحه درمانی در بهبود مشکلات خواب بسیار موثر است و خواب آرام را فراهم می کند.

کاهش استرس و اضطراب

افراد مضطرب و پر استرس ممکن است از اسانس ها به عنوان یک داروی طبیعی در کنار داروهای دیگر استفاده کنند. تحقیقات نشان داده است که این محصولات اثر تسکین دهنده ای بر علائم اضطراب و استرس دارند. استفاده از این اسانس در ماساژ درمانی ممکن است استرس و اضطراب را بسیار کاهش دهند. هنگام استفاده از این محصولات گیاهی بر روی پوست، توصیه می شود آنها را ابتدا با یک روغن حامل به خوبی رقیق کنید.

بهبود سردرد و میگرن

استنشاق اسانس تافی به دلیل اثرات آرامش بخشی و انرژی بخشی، سردرد و میگرن را تا حدود زیادی کاهش می دهد. بسیاری از اسانس های گیاهی در طب سنتی به دلیل خاصیت آرامش بخشی، برای بهبود سردردهای میگرنی توصیه می شوند.

بهبود مشکلات پوستی

افراد زیادی در جهان درگیر مشکلات پوستی از جمله خشکی، حساسیت، آکنه، بثورات پوستی و بسیاری موارد دیگر هستند. سال هاست که از اسانس های گیاهی در طب سنتی برای درمان مشکلات پوستی استفاده می شود. بسیاری از اسانس های گیاهی خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی هستند. این خواص در کنار ترکیبات مفید دیگر موجود در اسانس ها، باعث بهبود سریع مشکلات پوستی مانند آکنه می شود.

عوارض جانبی مصرف اسانس تافی

اسانس ها محصولات مفیدی هستند که فواید بسیاری زیادی را برای سلامتی ارائه می دهند. این محصولات برای سلامتی بی خطر در نظر گرفته می شوند. اما مصرف بیش از حد اسانس ها، ممکن است عوارض جانبی را برای سلامتی به همراه داشته باشند. بسیاری از گیاهان دارویی دارای ترکیبات فعالی هستند که اگر با احتیاط مصرف نشوند ممکن است برای بدن شما خطرناک باشند. به همین دلیل است که اسانس ها را باید قبل از مصرف با یک روغن حامل رقیق می کرد.

استفاده از روغن حامل، شدت واکنش های بدن به این مواد مانند سوزش را در صورت اعمال مستقیم روی پوست کاهش می دهد. برخی از عوارض جانبی رایج مصرف بیش از حد اسانس تافی، عبارتند از:

  • سردرد
  • حملات آسم
  • واکنش های آلرژیک
  • تحریک و سوزش

اگر پس از استفاده از اسانس تافی، دچار واکنش های آلرژیک شدید، سریعا به دنبال خدمات پزشکی باشید. همچنین توصیه می شود، زنان باردار و شیرده از مصرف اسانس های گیاهی در این دوران خودداری کنند. بهتر است این محصولات را دور از دست کودکان نگهداری کنید.

اسانس تافی چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.