اسانس ذرت چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

اسانس ذرت یک اسانس تهیه شده به روش پرس سرد از دانه های ذرت یا Corn است که در طب سنتی برای بهبود بسیاری از مشکلات استفاده می شود. این اسانس دارای رایحه بسیار قوی است که باعث افزایش انرژی می شود. اسانس ‌های زیادی وجود دارند که تاریخچه ‌ای طولانی در سرتاسر جهان دارند، اما در بین عموم مردم چندان شناخته شده نیستند. اسانس ذرت یکی از این اسانس های گیاهی است.

این اسانس حاوی چربی های سالمی مانند چربی تک غیراشباع و اسیدهای چرب چند غیراشباع است که مصرف آن ها در مقادیر کم می تواند اثرات مفیدی بر سلامتی داشته باشد. اسانس ذرت همچنین سرشار از فیتواسترول ها، ترکیبات گیاهی است که مانع از جذب کلسترول بد در خون می شود. این ماده حاوی مقداری ویتامین E نیز است که یک آنتی اکسیدان ضروری برای مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن ما است.

اسانس چیست

منشا اسانس های گیاهی حداقل به هزار سال قبل برمی گردد. از این محصولات در گذشته برای اهداف دارویی استفاده می کردند. اسانس‌ ها روغن ‌های غلیظی هستند که از گیاهانی به دست می آیند که خواص دارویی دارند. اسانس را می توان تقریبا از هر ماده گیاهی قابل تصور، از گل گرفته تا پوست درخت، به دست آورد.

امروزه اسانس های گیاهی کمتر برای مقاصد پزشکی و بیشتر برای رایحه درمانی، مراقبت از پوست و روش های درمانی جایگزین استفاده می شوند. چند مورد از رایج ترین اسانس های مورد استفاده در جهان اسانس درخت چای، اسانس رزماری و اسانس اسطوخودوس هستند. انتظار می رود ارزش بازار اسانس ها در سراسر جهان از حدود 17 میلیارد دلار در سال 2017 به حدود 27 میلیارد دلار تا سال 2022 افزایش یابد. اروپا بیشترین سهم از بازار جهانی اسانس را به خود اختصاص داده است و آسیا و اقیانوسیه در رتبه های بعدی قرار دارند.

ذرت چیست

ذرت یک محصول یک ساله است که خوشه های زرد، سفید یا دو رنگ تولید می کند. ذرت یا Corn هزاران سال است که در بسیاری از نقاط جهان کشت می شود و در رژیم غذایی نقش بسیاری مهمی دارد. تصور می شود که ذرت بومی آمریکای شمالی ابتدا در مرکز مکزیک اهلی شده و از آنجا در میان مردمان مختلف در سراسر آمریکای شمالی و جنوبی پخش شده است. امروزه ذرت در مقیاس صنعتی کشت می ‌شود و در صنایع غذایی به صورت های مختلفی استفاده می شود.

فواید اسانس ذرت برای سلامتی مو

اسانس ذرت یا Corn essential oil نه تنها برای سلامت بدن عالی است، بلکه برای مراقبت از موهای مجعد، پیچ ‌دار و آسیب دیده نیز بسیار مفید است. این اسانس سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9، همچنین حاوی ویتامین های E و K است و سرشار از فیتواسترول است. فواید این اسانس برای سلامت موها عبارتند از:

رطوبت مو را حفظ می کند

اسانس ذرت با جلوگیری از خشکی موها، به ویژه در نوک مو، به حفظ رطوبت آن کمک می کند. این ماده یک نرم کننده طبیعی است که با آبرسانی و تغذیه مناسب فولیکول های مو، پوست سر و مو را مرطوب می کند و درخشندگی را به موهای شما باز می گرداند.

بهبود جریان خون به فولیکول های مو

مصرف مناسب ویتامین E نه تنها رادیکال های آزاد در بدن را خنثی می کند، بلکه به بهبود گردش خون در فولیکول های موی شما نیز کمک می کند. ویتامین K موجود در این اسانس نیز به جذب کلسیم به شما کمک می کند. میزان سطح مناسب کلسیم در بدن از ریزش مو جلوگیری می کند.

پوست سر و موها را نرم تر می کند

استفاده از اسانس ذرت بر روی پوست سر، باعث نرمی پوست سر می شود و از شوره سر جلوگیری می کند. شما نه تنها یا استفاده از این اسانس می توانید پوست سر سالم تری داشته باشید، بلکه موهای نرم تری نیز خواهید داشت.

موارد احتیاط هنگام مصرف اسانس ذرت

اسانس ذرت فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. اما مصرف بیش از حد این ماده ممکن است برای سلامتی عوارض جانبی در پی داشته باشد. برخی از اسانس ها حساس کننده پوست به نور خورشید هستند و می توانند پوست شما را در برابر آسیب های خورشید آسیب پذیرتر کنند. درماتیت پوستی ناشی از مصرف اسانس ها نسبتا در جهان شایع است.

شواهد فزاینده ‌ای وجود دارد که نشان می ‌دهد این مواد می ‌توانند بر تعادل هورمونی، به ‌ویژه در مردان جوان تأثیرات منفی بگذارند. رایج ترین عوارض جانبی اسانس ذرت برای سلامتی، واکنش های آلرژیک است. توصیه می شود زنان باردار و شیرده از مصرف اسانس های گیاهی بدون مشورت با پزشک خود اجتناب کنند.

اسانس ذرت چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.