اسانس سقز چیست و چه کاربردی دارد

اسانس سقز یک اسانس گیاهی بسیار مفید برای سلامتی است که از طریق فرآیند پرس سرد از درخت پسته وحشی یا پسته آتلانتیکا استخراج می شود. این اسانس برای بهبود سلامتی کلی بدن بسیار مفید است و در طب سنتی کاربردهای بسیار زیاد دارد.

درختان پسته آتلانتیکا از خانواده درختان پسته هستند. این درخت رشد و طول عمر کمی دارد و بیشتر بومی کشور ایران و شمال آفریقا است. نام شناخته شده این درخت در جهان Mt. Atlas mastic tree است که در کشور ایران به نام درخت سقز شناخته می شود.

این اسانس گیاهی منبع عظیمی از اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 به همراه مقدار زیادی ویتامین E، اسید فرولیک، اسید کافئیک، استرول ها، پلی فنول ها و بسیاری از آنتی اکسیدان های قوی دیگر است. شما می توانید اسانس سقز را با مرطوب کننده ها، سرم های ضد پیری، پاک کننده های آرایش و روغن های ماساژ خود تعویض کنید و از فواید بسیار زیاد این ماده بهرمند شوید.

اسانس چیست

اسانس ‌ها در چند سال گذشته محبوبیت بسیار بالایی به دست آورده اند. این مواد معطر و بسیار غلیظ از گیاهان استخراج می شوند و حداقل 3000 گونه مختلف از آنها در جهان وجود دارد. برخی از آنها برای قرن ها به عنوان داروهای طبیعی مورد استفاده قرار گرفته اند. طرفداران اسانس های گیاهی ادعا می کنند که می توان از آنها برای درمان همه چیز از شوره سر گرفته تا سوزش سر دل، تقویت خلق و خو، افزایش انرژی و حتی بهبود یادگیری و حافظه استفاده کرد.

فواید مصرف اسانس سقز

از لحاظ تاریخی، اسانس سقز کاربردهای زیادی داشته است. از این ماده در طب سنتی به عنوان مسکن، ضد عفونی کننده، هضم کننده و حتی برای درمان آسم، سرطان و آرتریت استفاده می شده است. امروزه، از این اسانس گیاهی در ماساژ درمانی برای افزایش گردش خون استفاده می کنند.

این اسانس گیاهی حاوی ترکیبات مختلفی است که برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند. این ترکیبات مفید باعث کاهش درد و التهابات موجود در بدن می شود. تحقیقات نشان داده است که اسانس سقز دارای خواص ضد سرطانی است و از رشد سلول های سرطان سینه در زنان جلوگیری می کند.

از آنجایی که این اسانس گیاهی حاوی ترکیبات مغذی مانند ویتامین E است، برای سلامتی و بهبود پوست و مو نیز بسیار مفید است. از اسانس سقز در ماساژ درمانی و رایحه درمانی برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی استفاده می شود.

موارد استفاده از اسانس سقز

رایحه درمانی

عمل آروماتراپی در کشورهای غربی شروع به محبوبیت فزاینده ای کرده است. امروزه بسیاری از مطالعات نشان داده است که رایحه درمانی می تواند برای سلامتی و رفاه روانی بسیار مفید باشد. در طب چینی و آیورودا، کاربرد اصلی اسانس سقز برای درمان بیماری های مزمن است.

این اسانس گیاهی حاوی ترکیبات مفید مانند ترپن ها است. تحقیقات نشان می دهد که ترپن ها دارای خواص ضد سرطانی و ضد التهابی بسیار قوی هستند. جالب اینجاست که وقتی اسانس سقز و کندر با هم ترکیب می شوند، ترکیب شیمیایی آنها تغییر می کند. با این تغییر، اثرات فارماکولوژیک هر اسانس افزایش می یابد. در اصطلاح عامیانه، این بدان معنی است که آنها با هم قدرتمندتر می شوند.

استنشاق اسانس های گیاهی ابتدا سیستم بویایی و سپس سیستم لیمبیک بدن را تحریک می‌ کند. تحریک سیستم لیمبیک مغز می تواند بر احساسات، سیستم گردش خون، سیستم تنفسی، حافظه و حتی هورمون ها تأثیرات مثبت بگذارد. اگر می خواهید اسانس سقز را به صورت موضعی استفاده کنید، ابتدا باید آن را با یک روغن حامل رقیق کنید. شما می توانید این اسانس را به روغن های ماساژ، نمک های حمام، شامپوها، نرم کننده ها و شوینده های بدن اضافه کنید.

مراقبت از پوست

عفونت های پوستی یکی از شایع ترین دلایلی است که افراد به دنبال مراقبت های پزشکی هستند. به دلیل استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها، بسیاری از درمان های موضعی دیگر مانند گذشته موثر نیستند. سازمان بهداشت جهانی هشدار می دهد که در آینده نزدیک ممکن است عفونت های رایج دیگر درمانی نداشته باشند. این بدان معناست که بسیاری از این بیماری‌ های رایج می‌ توانند به طور بالقوه جدی ‌تر و احتمالا کشنده شوند. امروزه در بسیاری از کشورها به جای استفاده از آنتی بیوتیک ها، از اسانس های گیاهی برای درمان مشکلات پوستی استفاده می کنند.

اسانس سقز، نتایج امیدوارکننده ای را از نظر التیام زخم از خود نشان داده است. محققان معتقدند که این اثرات به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی آن است. همین خواص، اسانس سقز را به یک افزودنی مناسب برای صابون ها و محصولات مراقبت از پوست، تبدیل کرده است.

اسانس سقز چیست و چه کاربردی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.