اسانس میخک چیست و چه کاربردی دارد

اسانس میخک از جوانه های خشک شده و باز نشده درخت Syzygium aromaticum، یکی از اعضای خانواده Myrtaceae به دست می آید. گیاه میخک بومی جزایر کشور اندونزی است و تمام قسمت های این گیاه برای تهیه اسانس استفاده می شود. انواع مختلفی از این محصول را می توان از برگ ها، ساقه ها و جوانه های این گیاه به دست آورد، اما بیشترین غلظت آن در جوانه های این گیاه است.

این اسانس با فرآیند تقطیر با بخار آب به دست می آید که در آن اسانس معطر جوانه ها تبخیر شده و سپس برای جمع آوری سرد می شود. این اسانس بوی بسیار شبیه به گیاه میخک با همان بوی تند شیرین و علفی، اگرچه بسیار قوی تر دارد.

این اسانس یک گزینه منحصر به فرد و قدرتمند است که می توانید حتی در خارج از آشپزخانه نیز از آن استفاده کنید. این محصول یک انتخاب محبوب برای افزودن ادویه به غذا، انجام ماساژ گرم کننده، خوشبو کردن نفس و موارد دیگر است. اسانس میخک کاربردهای روزمره زیادی در سلامتی بدن دارد.

کاربردها و فواید اسانس میخک

این اسانس می تواند به ویژه برای بهداشت دندان و دهان مفید باشد. سال‌ هاست که این محصول در تهیه آب نبات ‌ها، آدامس ‌ها و فرآورده‌ های دندان‌ پزشکی به دلیل توانایی آن در پاک ‌سازی دهان و کمک به طراوت نفس استفاده می ‌شود. راه های مختلفی برای استفاده از خواص پاک کنندگی و تسکین دهنده اسانس میخک برای دندان ها، لثه ها و دهان در خانه وجود دارد.

به عنوان مثال، شما می توانید یک قطره از این اسانس را درون مقداری آب بریزید و غرغره کنید تا اثر آرام بخش آن را تجربه کنید. همچنین می توانید یک قطره از این اسانس را به خمیر دندان خود اضافه کنید که باعث تمیزی دندان ها و تنفس تازه می شود. برای داشتن احساس تمیزی بیشتر، یک قطره از این اسانس را می توانید به صورت مستقیم به دندان ها و لثه های خود بمالید.

اسانس میخک به دلیل ویژگی های گرم کنندگی و طعم تند خود، یک افزودنی عالی برای دستور العمل های تهیه غذاهای مورد علاقه شما است. اضافه کردن این اسانس به دستور العمل های خود علاوه بر بهبود طعم، فواید زیادی را نیز برای سلامتی ارائه می دهد.

این اسانس نه تنها طعم تند و پاییزی میخک را به غذاهای شما اضافه می کند، بلکه می توانید از آن به عنوان اسکراب لایه بردار پوست نیز استفاده کنید. با ترکیب رایحه های پاییزی اسانس کاسیا، زنجبیل و اسانس میخک، اسکراب لایه بردار پوست خود را در خانه بسازید و از پوستی صاف و زیبا بهرمند شوید.

برای کمک به بهبود سلامتی، می توانید این اسانس را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. مصرف این اسانس به صورت داخلی برای بهبود سلامت قلب و عروق در طب سنتی بسیار توصیه می شود.

از آنجایی که این اسانس باعث گرم شدن پوست می شود، گاهی اوقات از آن برای ماساژ درمانی نیز استفاده می شود. البته به خاطر داشته باشید که اسانس میخک به عنوان یک روغن داغ شناخته می شود و همیشه باید با روغن نارگیل رقیق شود. اگر می‌خواهید از مزایای یک ماساژ آرام ‌بخش و گرم کننده در منزل لذت ببرید، می ‌توانید این اسانس را با لوسیون دست و بدن نیز ترکیب کنید.

روش تهیه اسانس میخک

این محصول از جوانه های گل یک گیاه همیشه سبز به دست می آید. درخت میخک به یک محیط گرمسیری و مرطوب برای رشد مناسب نیاز دارد. اسانس میخک از جوانه های گل باز نشده یا خشک شده این درخت تهیه می شود. از شکوفه های درخت میخک قرن هاست که برای پخت و پز، تولید عطر و سایر مصارف معطر استفاده می شود. درخت میخک یا Eugenia caryophyllata که در اصل بومی آسیای جنوب شرقی است، می‌ تواند تا 100 سال عمر کند.

شیمی اسانس میخک

جزء اصلی موجود در این اسانس، یک نوع ترکیب شیمیایی به نام اوژنول است. جوانه درخت میخک حاوی مقدار قابل توجهی از ماده شیمیایی فعال اوژنول است که به عطر انرژی بخش این اسانس کمک می کند. مطالعات نشان داده است که اوژنول پتانسیل کمک به بدن، در حفظ حرکات طبیعی دستگاه گوارش را دارد که به ویژه در مواقع استرس که دستگاه گوارش به درستی کار نمی کند، مفید است. از جوانه های میخک اغلب به دلیل مزایای آن برای مراقبت از دهان استفاده می شود.

اسانس میخک به خوبی با اسانس های تند مانند پرتقال وحشی، کندر، کاسیا، چوب سدر، زنجبیل و دارچین به دلیل ویژگی های معطر گرمشان ترکیب می شوند.

اسانس میخک چیست و چه کاربردی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.