اسانس وانیل چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

اسانس وانیل یک اسانس گیاهی بسیار خوش عطر و بو است که از گیاه وانیل تهیه می شود و فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. این اسانس به راحتی یکی از محبوب ترین و قابل تشخیص ترین رایحه ها و طعم ها در جهان است. با این حال، این اسانس گیاهی فقط یک طعم و رایحه دلپذیر نیست، بلکه طیف وسیعی از مزایای سلامت روانی و جسمی را ارائه می دهد و در طب سنتی بسیار استفاده می شود.

اسانس وانیل زمانی یکی از گرانبهاترین مواد موجود در جهان بود. در حال حاضر، طعم این گیاه را می توان به راحتی با مواد شیمیایی مصنوعی باز تولید کرد، اما وانیل خالص تقاضای زیادی دارد و قیمت بالایی نیز دارد. این ادویه پس از زعفران، سومین ادویه گران قیمت جهان است که دلیل آن سختی رشد گیاه و استخراج اسانس آن است.

تاریخچه استفاده از اسانس وانیل

گیاه وانیل ( V. ​​planifolia ) که یکی از اعضای خانواده ارکیده است، بومی آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و دریای کارائیب است. اگرچه بسیاری از ارکیده ها خوراکی هستند، وانیل تنها گیاه از بین ۲۵۰۰۰ گونه ارکیده است که به عنوان منبع غذایی کشت شده است. در ابتدا این گیاه توسط توتوناک ها قبل از تسخیر آزتک ها در سال 1400 کشت می شده است.

هنگامی که آزتک ها توسط اسپانیایی ها فتح شدند، تمام ثروت آنها از جمله وانیل به اروپا آورده شد. با این حال، این ادویه تا سال 1600 در اروپا محبوب نشد. پس از گذشت زمان، این ادویه به سرعت در فرانسه محبوب شد، جایی که توماس جفرسون برای اولین بار بستنی وانیلی را امتحان کرد و آن را به جهان معرفی کرد. دو کشور اندونزی و ماداگاسکار بزرگترین تولید کنندگان وانیل در جهان هستند.

گیاه وانیل چیست

گیاه وانیل (V. planifolia) یک ارکیده است که فقط یک بار در سال شکوفا می شود. پس از گرده افشانی گیاه، غلاف بذری به وجود می ‌آید که بسیار شبیه به لوبیا است. به همین دلیل است که میوه‌ های آن معمولا «لوبیا وانیلی» نامیده می ‌شوند. وانیلی که می شناسیم از این میوه ها به دست می آید.

با این حال، هنگامی که از لوبیا وانیلی از گیاه جدا می شود، طعم یا بویی مانند آنچه ما می دانیم نمی دهد. تولید عطر و طعم وانیل به ماه ها خشک شدن، پخت و استخراج نیاز دارد. به دلیل ماهیت شکننده بودن ترکیبات موجود در دانه ‌های وانیل، آنها را نمی‌ توان به روش ‌های سنتی استخراج کرد. بنابراین، اسانس وانیل معمولا از طریق فیلتر کردن غلاف های وانیل در محلول اتانول و آب ساخته می شود.

خواص شیمیایی اسانس وانیل

ترکیب فعال اصلی این اسانس، وانیلین است که بو و طعمی را که ما با وانیل مرتبط می ‌دانیم ایجاد می ‌کند. هر چه غلظت وانیلین بیشتر باشد، فواید سلامتی بیشتری را نیز ارائه می دهد. غلظت ایده آل وانیلین در اسانس آن، 20 تا 25 درصد است. در حالی که وانیلین حدود 85 درصد از بوی و طعم وانیل را تشکیل می دهد، 15 درصد دیگر از ترکیب 130 جز حاصل می شود. این ترکیبات بسته به گونه های گیاهی و منطقه رشد متفاوت هستند.

فواید مصرف اسانس وانیل

این اسانس گیاهی به غیر از استفاده از آن به عنوان طعم دهنده در غذاها، نوشیدنی ها و صنایع دارویی، فواید متعددی برای سلامتی دارد. برخی از این فواید عبارتند از:

به آرام کردن ذهن کمک می کند

اسانس وانیل هم در سطح فیزیکی و هم در سطح ذهنی به شما کمک می کند تا آرامش داشته باشید. این ماده ذهن را آرام می کند و تنش ها را از بین می برد. هنگامی که در یک دیفیوزر در اتاق خواب برای مدت کوتاهی قبل از خواب استفاده می شود، می تواند به آرامش ذهن شما قبل از خواب بسیار کمک کند.

سلامت پوست و مو را تقویت می کند

اسانس وانیل حاوی ویتامین های گروه B است که برای داشتن موهایی سالم و درخشان بسیار مهم است. نیاسین، تیامین و اسید پانتوتنیک موجود در این اسانس به سلامت پوست به شما بسیار کمک می کند و پوست را شفاف نگه می دارد. همچنین می تواند برای جلوگیری از چین و چروک، خطوط ریز و لکه های پیری مفید باشد.

ایمنی و اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از اسانس وانیل

این اسانس زمانی که در روغن حامل رقیق شود، برای استفاده های معطر و موضعی ایمن در نظر گرفته می شود. استفاده مستقیم اسانس وانیل خالص روی پوست ممکن است باعث بروز مشکلات پوستی شود. مانند بسیاری از اسانس های گیاهی، استفاده از این ماده توسط زنان باردار یا شیرده و کودکان ممنوع است.

اسانس وانیل چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.