اسانس کره چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

اسانس کره یک اسانس پرکاربرد در صنایع مختلف است که از اجزای فرار موجود در کره شیر طبیعی به وجود می آید. این اسانس معمولا در صنایع عطرسازی به دلیل توانایی آن در افزودن رایحه ای غنی و کره ای به مخلوط ها و برجسته کردن رایحه سایر اسانس ها استفاده می شود.

این اسانس همچنین در تولید محصولات مراقبت از پوست و ضد پیری استفاده می ‌شود، زیرا اسیدهای چرب موجود در آن مجموعه‌ ای از فواید از جمله مرطوب ‌کنندگی، پاک‌ کنندگی، تقویت ‌کنندگی و جوان ‌کنندگی را ارائه می ‌کنند. در طب سنتی مصرف اسانس کره برای بهبود مشکلات پوستی مانند آکنه، چین و چروک و خشکی توصیه می شود.

اسانس کره ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به کره معمولی دارد، زیرا حاوی ترکیبات سنگین تری مانند اسید لاکتیک و اسید بوتریک نیست. استفاده از این اسانس در رایحه درمانی، به دلیل داشتن خواص گرم کنندگی و آرامش بخشی بسیار مفید است. از اسانس کره همچنین در پخت و پز برای افزودن طعم کره استفاده می شود.

اسانس چیست

اسانس ها معمولا از طریق فرآیند تقطیر به دست می آیند و روغن‌ های بسیار غلیظی هستند که عطر قوی دارند. در واقع، گاهی اوقات آنها را به دلیل غلظت بالای ترکیبات معطر، روغن های معطر فرار نیز می نامند. آنها همچنین به سادگی روغن های آروماتراپی نیز نامیده می شوند.

اسانس ها از مولکول ‌های بسیار کوچکی تشکیل شده‌ اند که می‌ توانند به سلول‌ های بدن شما نفوذ کنند و برخی از ترکیبات موجود این محصولات، حتی می ‌توانند از سد خونی مغزی نیز عبور کنند. آنها با روغن های چرب که از مولکول های بزرگ به دست می آیند، متفاوت هستند.

فواید مصرف اسانس کره

اسیدهای چرب موجود در اسانس کره دارای خواص استثنایی در مراقبت از پوست شما هستند. ترکیبات مفید موجود در این اسانس شامل کاپروئیک اسید (نرم کننده و مرطوب کننده پوست)، میریستیک اسید (چرب کننده، روشن کننده و سم زدا) و اسید پالمیتیک (یکی از اجزای طبیعی سلامت پوست) است. این اسانس به دلیل داشتن این ترکیبات دارای خواص ضد پیری بسیار قوی است.

اسانس کره به خوبی با سایر اسانس های غذایی مانند اسانس وانیل و اسانس کاکائو ترکیب می شود. اسانس ها برای هزاران سال در فرهنگ های مختلف برای اهداف دارویی و بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته اند. به دلیل خواص ضد افسردگی، محرک، سم زدایی، ضد باکتری، ضد ویروسی و آرام بخشی، آنها همچنان به عنوان درمان طبیعی، ایمن و مقرون به صرفه برای تعدادی از نگرانی های سلامتی محبوبیت پیدا می کنند. فواید مصرف اسانس کره برای سلامتی عبارتند از:

تعادل هورمون ها

مصرف اسانس کره باعث تعادل هورمون‌ ها می شود و ممکن است به تعادل سطوح استروژن، پروژسترون، کورتیزول، تیروئید و تستوسترون کمک کند. این اسانس می ‌تواند شرایطی مانند ناباروری و همچنین PMS و علائم یائسگی را بهبود ببخشد. تحقیقات نشان داده شده است که برخی اسانس ها سطوح کورتیزول را در بدن کاهش می‌ دهند، که این امر می ‌تواند به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی و افزایش سطح تستوسترون کمک کند و میل جنسی مردان را بهبود ببخشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت ها

بسیاری از اسانس ها دارای خواص ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد باکتریایی، ضد عفونی کننده و ضد قارچی هستند که به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت ها به شما کمک می کنند. مواد شیمیایی موجود در این اسانس ها، مانند ترپن‌ ها، استرها، فنولیک‌ ها، اترها و کتون‌ها، پتانسیل مبارزه با پاتوژن‌های خارجی را دارند.

از آنجایی که مقاومت آنتی بیوتیکی در حال تبدیل شدن به یک تهدید بزرگ در جامعه پزشکی مدرن است، استفاده از این اسانس ها به عنوان شکلی از درمان مستقل یا ترکیبی می تواند به مبارزه با عفونت های باکتریایی به روشی ایمن تر و طبیعی تر به ما کمک کند.

سیستم گوارشی را تقویت می کند

یکی دیگر از فواید اسانس کره بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. برخی از اسانس ها به دلیل داشتن ترکیبات مفید، به تسکین ناراحتی معده، سوهاضمه، اسهال، اسپاسم معده و حتی بیماری های دستگاه گوارش مانند IBS به شما کمک می کنند. مصرف منظم اسانس کره در مواد غذایی همچنین می تواند با کمک به تحریک آنزیم های گوارشی، تجزیه و جذب مواد مغذی، چربی و پروتئین های مورد نیاز شما را آسان تر کند.

سطوح انرژی را افزایش می دهد

اسانس کره به دلیل داشتن عطر بسیار غنی، دارای اثرات محرکی است و در واقع می تواند مقدار اکسیژن دریافتی به مغز شما افزایش دهد. این اثر باعث می شود شما احساس سرزندگی، تمرکز و انرژی بیشتری داشته باشید.

اسانس کره چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.