استفاده از گوارگام در میدان نفتی

گوارگام ماده ای با خواص چندگانه و جنبه های مفید مانند افزودنی های طبیعی است. این ترکیب توانایی فوق العاده برای استفاده در هر محصولی، خواه یک ماده خوراکی یا غیرخوراکی دارد. در حال حاضر، از آنجایی که پودر صمغ گوار را می توان به اقلام غیرخوراکی نیز اضافه کرد، صنایع نفت و معدن یکی از بخش هایی است که می تواند حداکثر سود را از پودر صمغ گوار و سایر اقلام گوار به دست آورد.

از سال 2005، تغییر سریعی در الگوهای استفاده از صمغ گوار رخ داد. قبل از آن بخش عمده تقاضا برای گوار، گرید غذایی بود که بیش از 50 درصد از تولید داخلی را مصرف می کرد. اما زمانی که استفاده از صمغ گوار به عملیات حفاری نفت و گاز هدایت شد، این تقاضا تغییر کرد. این صنعت اکنون بخش عمده ای از تقاضا برای صمغ گوار را تشکیل می دهد. تقاضا برای این محصول تا 70 درصد از کل تولید رسیده است. مابقی توسط صنایع دیگری مانند نساجی و فرآوری مواد غذایی مصرف می شود. اطلاعات ارائه شده در زیر خلاصه‌ای دقیق از چگونگی نیاز به عصاره صمغ گوار در مکان‌ هایی مانند میادین نفتی و معادن است.

نقش گوارگام در میدان نفتی

پودر صمغ گوار یکی از مواد اولیه طبیعی است که می تواند در فرآیندهای استخراج نفت سودآور باشد. در فرآیند استخراج نفت از پودر گوار مصارف مختلفی دارد که در ادامه ذکر شده است.

بازدارنده خوردگی

در فرآیند استخراج نفت، از خطوط لوله برای استخراج نفت از زیر زمین استفاده می شود و از آنجایی که نفت دارای محتوای آب است، می تواند در داخل خطوط لوله خوردگی ایجاد کند. پودر صمغ گوارگام دارای خواص متعددی است که می تواند خوردگی را از بین ببرد. عصاره گوار جاذب آب است، به طوری که استفاده از پودر صمغ گوار در داخل لوله‌ها، می‌تواند از تماس آب با قسمت فولادی/آهنی جلوگیری کنند.

فلوکولانت در معدن

گوارگام توانایی لخته سازی در استخراج نفت را دارد. اساساً نقش لخته سازها ایجاد توده بین ذرات متعدد است. پودر گوار دارای خواصی مانند امولسیفایر است که می تواند به این ماده اجازه دهد تا به عنوان یک لخته ساز عمل کند. این خاصیت پودر صمغ گوار می تواند در استخراج نفت برای جداسازی ذرات جامد موجود در سنگ معدن مفید باشد.

نقش پودر گوارگام در فرآیند حفاری

فرآیند حفاری عمدتاً برای استخراج انواع مختلفی از منابع زیرزمینی با حفاری در سطح معینی صورت می گیرد. در حال حاضر، صنعت حفاری می تواند مواد معدنی مایع مانند نفت و گاز و انواع مختلف سوخت های فسیلی را استخراج کند.

برای تجزیه مواد معدنی سیالات

پودر صمغ گوار نقشی حیاتی در تجزیه شدن مواد معدنی سیالات ایفا می کند زیرا می تواند محتوای آب را برای ایجاد ارتباط مستقیم با زنجیره پلیمرهای اولیه مخلوط کند. یکی دیگر از دلایل اصلی استفاده از پودر صمغ گوار، تقویت عملکرد سدیم و آمونیوم موجود در مواد معدنی است.

عنوان یک تثبیت کننده چسبندگی

 گوارگام این قابلیت را دارد که به عنوان تثبیت کننده چسبندگی استفاده شود. پودر گوار یک ماده طبیعی با ویژگی هایی مانند تثبیت کننده و امولسیون کننده است و می تواند با از بین بردن کامل ویسکوزیته ماده معدنی، فرآیند تصفیه تمیزی را برای نفت خام فراهم می کند.

کاربرد گوارگام  در میدان نفتی

قیمت این محصول با اکتشاف گاز شیل همبستگی مثبت بسیار بالایی دارد. تحقیقات بیشتری برای کشف کاربردهای دیگر محصول در صنعت نفت و حفاری باید صورت بگیرد.

همچنین نیاز به تحقیقات مداوم در مورد فناوری های پردازش بهتر چالش های مرتبط با کاربردهای گوارگام را نشان خواهد داد. اینها شامل شیوه های تولید مناسب، فناوری استخراج خوب و همچنین برندسازی و تبلیغ در بازار است.

در حال حاضر، پودر عصاره گوار برای اهداف متعدد مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر مفید بودن در فرآیند استخراج و حفاری، یک افزودنی مقرون به صرفه و بسیار سازگار نیز می باشد.

استفاده از گوارگام در میدان نفتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.