اسید سیتریک در پودر لباسشویی

اسید سیتریک یکی از همه کاره ترین پاک کننده های طبیعی است و یکی از سازگارترین ترکیبات برای استفاده در انواع شوینده هاست. اما بهتر است مراقب نحوه و مکان استفاده از آن باشید زیرا برای برخی از انواع مواد محصول مناسبی نیست. اسید سیتریک در پودر لباسشویی به عنوان یک عامل کیلیت عمل می کند.

عوامل کیلیت یا «عوامل جداکننده» مولکول هایی هستند که قادر به تشکیل کمپلکس های پایدار با یون های فلزی هستند. این عوامل را می توان در طیف وسیعی از صنایع استفاده کرد، نقش عوامل کیلیت در محصولات پاک کننده این است که این مواد از تشکیل رسوب آب سخت جلوگیری می کنند و همچنین برای تشکیل کف صابون نیز استفاده می شوند.

مکانیسم عمل عوامل کیلیت پیچیده است زیرا اساساً آنها با یون های فلزی خاصی ترکیب می شوند تا یک کمپلکس مولکولی تشکیل دهند که یون کلسیم را قفل یا کیل می کند تا دیگر خواص یونی از خود نشان ندهد. در آب سخت، یون‌های کلسیم و منیزیم غیرفعال می‌شوند و آب به طور موثری نرم می‌شود.

مواد تشکیل دهنده فرمولاسیون پودر لباسشویی

الکیل (یا الکل) اتوکسی سولفات (AES) و آلکیل سولفات (AS):سورفکتانت آنیونی دو مورد از پرکاربردترین ابزارها برای از بین بردن لکه ها.

آمین اکسید:سورفکتانت آمفوتریک به همراه سایر سورفکتانت ها برای از بین بردن لکه ها استفاده می شود و می تواند آنیونی، کاتیونی یا غیر یونی باشد.

کربوکسی متیل سلولز (CMC): پلیمری که از سلولز طبیعی به دست می آید و از بازگشت لکه ها به لباسی که از آن پاک شده اند جلوگیری می کند.

اسید سیتریک: اسید موجود در لیمو و مرکبات است و به از بین بردن بوی بد لباس کمک می کند و همچنین به عنوان یک عامل کیلیت در پودر لباسشویی استفاده می شود و سیکلودکسترین نیز یکی دیگر ازمواد کیلیت کننده است که بوی بد لباس را از بین می برد.

آب اکسیژنه: یکی از ساده ترین و رایج ترین مواد سفید کننده و پرمصرف ترین سورفکتانت آنیونی در جهان که لکه ها را از روی لباس شما پاک می کند.

تترا استیل اتیلن دی آمین (TAED): یک ماده به عنوان فعال کننده سفید کننده و عامل اکسید کننده در مواد شوینده و سفید کننده ها

تیتانیوم و دی اکسید تیتانیوم: پر مصرف ترین رنگدانه سفید در پودر لباسشویی.

ویژگی ترکیبات شیمیایی موجود در پودر لباسشویی

مایع لباسشویی مخلوطی از ترکیبات مختلف است. ترکیبات موجود در مواد شوینده هم لباس را نرم  و هم چربی و کثیفی را روی سطح لباس از بین می برد با این کار لکه ها را از روی سطح پاک می کند و در آب رسوب می کند. در این فرآیند از بخشی از ماده شوینده به نام سورفکتانت استفاده می شود.

در هنگام تهیه پودر لباسشویی مواد خاصی را به پودر لباسشویی اضافه می کنند که باعث افزایش قدرت پاک کنندگی آن می شود. اجزای اصلی مواد شوینده لباسشویی عبارتند از:

ماده موثره اصلی که یک ماده پاک کننده است و کثیفی را از لباس جدا می کند، یک عامل قلیایی (مانند سیلیکات ها) که از خوردگی ماشین لباسشویی جلوگیری می کند، ماده سفید کننده که معمولاً سدیم پربورات، پاک کننده کمکی که به کاهش سختی آب کمک می کند وهمچنین به تمیز کردن لباس کمک می کند (مانند فسفات) و براق کننده نوری که پارچه را درخشان می کند. علاوه بر این یک ماده ضد عفونی کننده نیز معمولا استفاده می شود.

نقش اسید سیتریک در پودر لباسشویی

اسید سیتریک در مواد شوینده لباسشویی به عنوان یک نرم کننده پارچه عمل می کند، اسید سیتریک یک ماده موثر در پودر لباسشویی است زیرا قلیاییت مواد شوینده لباس را خنثی می کند، به عنوان تنظیم کننده pH عمل می کند و pH قلیایی لباس ها را به pH طبیعی پوست ما نزدیک می کند.

اسید سیتریک به عنوان یک عامل کیلیت در پودر لباسشویی ، پراکسید هیدروژن را تثبیت می کند و ماندگاری را بهبود می بخشد، از تجزیه سفید کننده ها جلوگیری کنید، با کمپلکس شدن با این فلزات از ایجاد حساسیت به نیکل یا کروم جلوگیری می کند. اگر عمداً با مس ترکیب شده باشد، محصولات پاک کننده را آبی رنگ می کند.

اسید سیتریک در پودر لباسشویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.