اسید سیتریک مایع چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اسید سیتریک یک اسید طبیعی است که بیشتر در مرکبات یافت می شود. شکل سنتتیک آن برای طعم دادن و تقویت هزاران محصول استفاده می شود. اسید سیتریک به صورت پودر در بازار یافت می شود. شما می توانید به راحتی این پودر را درون مقدار مناسبی آب حل کنید و اسید سیتریک مایع را بدست آورید. اسید سیتریک کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد.

برای تولید اسید سیتریک، تولیدکنندگان مواد غذایی به شدت به قارچی به نام آسپرژیلوس نایجر متکی هستند، زیرا این قارچ پروفایل مواد مغذی را با کاهش هزینه قابل توجه برای مصرف کنندگان ارائه می دهد. برخی از مردم هنگامی که واژه قارچ را می شنوند و بلافاصله نگران می شوند، اما مانند باکتری ها و ویروس ها، همه قارچ ها برای سلامتی ما مضر نیستند.

طیف وسیعی از محصولات حاوی اسید سیتریک هستند. این اسید طبیعی فواید بسیار زیادی از جمله افزایش اسیدیته محصول، جلوگیری از رشد میکروب‌ ها و افزایش طعم اسیدی محصول را دارد. اسید سیتریک حتی در بدن انسان نیز وجود دارد. به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، حدود 1 میلی گرم اسید سیتریک در خون شما وجود دارد. اسید سیتریک به شما کمک می کند تا انرژی مواد غذایی را از طریق فرآیندی به نام چرخه اسید سیتریک به انرژی سلولی تبدیل کنید.

اسید سیتریک همراه با نقشی که در تولید انرژی در بدن دارد جذب کلسیم، فسفر و منیزیم را از طریق روده افزایش می دهد. همین خاصیت اتصال به مواد معدنی به جلوگیری از تشکیل کریستال های کلسیم یا سنگ کلیه به شما کمک می کند.

تاریخچه تولید اسید سیتریک

اسید سیتریک در سال 1784 توسط دانشمند انگلیسی به نام ویلیام شیل کشف شد. این روش بسیار پرهزینه و زمان بر بود زیرا از مرکبات به مقدار کم استخراج می شود. در سال 1917 شیمیدان آمریکایی جیمز کوری بزرگترین کشف زندگی حرفه ای خود را انجام داد. او قند را به سویه ‌ای از قارچ ها داد و مقدار زیادی اسید سیتریک تولید کرد. این روش تولید اسید سیتریک در مقایسه با استخراج اسید سیتریک از میوه، ارزان ‌تر و کارآمدتر است.

امروزه سالانه بیش از 2 میلیون تن اسید سیتریک در صنعت به این روش تولید می شود. تولید اسید سیتریک چندان پیچیده نیست. شما به قارچ آسپرژیلوس نیجر و یک بستر شیرین (دکستروز) نیاز دارید. اسید سیتریک مایع یک محصول جانبی این فرآیند است، همانطور که اکسیژن محصول جانبی فتوسنتز است. پس از تخمیر، اسید سیتریک جدا شده و خالص می شود.

اسید سیتریک مایع در صنایع غذایی بسیار کاربرد دارد. این اسید را می توانید در محصولاتی مانند غذاهای یخ زده، بستنی ها، آب نبات، آب میوه و بسیاری از غذاهای بسته بندی شده یافت کنید. این اسید در بسیاری از صنایع دیگر نیز کاربرد دارد.

عوارض جانبی اسید سیتریک

اسید سیتریک به طور کلی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا به عنوان ایمن (GRAS) شناخته می شود. هیچ محدودیتی برای استفاده از آن در مواد غذایی وجود ندارد. اما توصیه می شود از استنشاق اسید سیتریک یا ورود آن به چشم خودداری کنید. این اسید می تواند به بافت ریه و چشم آسیب برساند.

نگرانی‌ های دائمی در مورد قارچ آسپرژیلوس نیجر، قارچی که 99 درصد از اسید سیتریک تولیدی جهان را تامین می‌ کند، وجود دارد. آسپرژیلوس نیجر یک میوتوکسین به نام اکراتوکسین A تولید می کند که به نظر می رسد در صورت استنشاق توسط بیماران دچار نقص ایمنی باعث بیماری ریوی می شود. با این حال، یک تجزیه و تحلیل بررسی شده در سال 2002، این قارچ را «یک ارگانیسم تولیدی ایمن» در نظر گرفته است.

آیا اسید سیتریک سالم است؟

اسید سیتریک به طور طبیعی در مرکبات و بدن انسان وجود دارد. این اسید توسط قارچ آسپرژیلوس نایجر به صورت صنعتی تولید می شود. قارچ آسپرژیلوس قارچ در طول فرآیند تولید به طور کامل از اسید سیتریک جدا و فیلتر می شود. اسید سیتریک در بدن فواید بسیاری زیادی دارد. این اسید جذب مواد معدنی در بدن را افزایش می دهد، تولید انرژی را بهبود می بخشد و ممکن است از بروز سنگ کلیه جلوگیری کند. به نظر می رسد این اسید برای مصرف انسان بسیار ایمن است. اسید سیتریک مایع در بسیاری از مواد غذایی در حد مجاز مصرف می شود و برای انسان خطری ندارد.

اسید سیتریک مایع چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.