اسید چرب تالو چیست و از خواص آن چه می دانید؟

اسید چرب تالو از هیدرولیز چربی خام بدست آمده از چربی گاو و جداسازی گلیسرول تولید می شود. اسید چرب تالو در زمینه های مختلف شیمیایی به ویژه در تولید گریس در بخش روغن های معدنی استفاده می شود.

در شیمی و بیوشیمی، اسید چرب تالو معمولا یک اسید کربوکسیلیک با دم بلند و آلیفاتیک است. هنگامی که در مورد اسیدهای چرب سازنده روغن های طبیعی (تری گلیسیرید) صحبت می شود، می توان فرض کرد که آنها حداقل 8 کربنه هستند (مانند اسید کاپریلیک). اکثر اسیدهای چرب طبیعی دارای تعداد زوج اتم کربن هستند زیرا در سنتز بیولوژیکی آنها از استات با دو اتم کربن استفاده می شود.

کاربرد اسید چرب تالو

در طول تاریخ به طرق مختلف اسید چرب تالو مورد استفاده قرار گرفته است. در سال های گذشته از آن در آشپزی، ساخت صابون، شمع، به عنوان مرهم شفابخش و مومیایی پوست و همچنین روان کننده صنایع چوب، چرم و فلز استفاده شده است. ظهور پتروشیمی ها و سایر روغن های تولید شده صنعتی جایگزین این روغن سنتی در بسیاری از این صنایع شده است.

مطالعات ثابت کرده‌اند که چربی‌های طبیعی از جمله تالو نه تنها باعث بیماری قلبی و سایر بیماری‌ها نمی‌ شوند، بلکه در واقع به ارتقای سلامتی کمک می کند و بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند. رایج ترین مصارف این اسید چرب به عنوان چربی پخت و پز است و دلیل آن این است که نقطه دود بالایی دارد (420 درجه سانتی گراد) بنابراین می تواند دمای پخت و پز بالا را بدون اکسید شدن و فاسد شدن تحمل کند.

همچنین معمولاً به عنوان مرهم یا پاک کننده پوست استفاده می شود. این اسید چرب طبیعی به راحتی جذب می شود بنابراین می تواند به بهبود  بثورات و سایر بیماری های التهابی پوست و همچنین بریدگی ها و خراش ها کمک کند. اسید چرب تالو دارای خاصیت ضد میکروبی، ضد قارچ و ضد التهاب نیز می باشد.

مزایای اسید چرب تالو برای سلامتی

منبع ویتامین  A، D و E و اسیدهای چرب دیگر است

اسید چرب تالو حاوی مقدار زیادی از ویتامین های محلول در چربی است  که وجود چربی برای جذب آنها لازم است. این مواد مغذی برای همه عملکردهای سلولی حیاتی هستند. آنها در همه چیز از رشد گرفته تا حمایت ایمنی و عملکرد مغز نقش دارند. بسیاری از آنها همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که می توانند از بدن در برابر بیماری هایی مانند سرطان و آلزایمر محافظت کنند. اسیدهای چرب مانند DHA و AA برای رشد مغز و عملکرد عصبی حیاتی هستند.

می تواند باعث افزایش چربی سوزی شود

به طور متناقض، خوردن این نوع چربی می تواند میزان چربی سوزی شما را افزایش دهد .بدن ما دارای دو هورمون اصلی است که گلوکز خون و ذخیره مواد مغذی را تنظیم می کنند: انسولین و گلوکاگون. این دو هورمون متضاد هستند، انسولین یک هورمون ذخیره سازی است در حالی که گلوکاگون یک هورمون بسیج کننده مواد مغذی است. کتوز زمانی رخ می دهد که گلوکاگون بالا و انسولین کم باشد.

نسبت بالا بین گلوکاگون و انسولین به بدن شما سیگنال می دهد تا مواد مغذی را از ذخیره سازی آزاد کند یعنی چربی بدن را آزاد کند  و آنها را برای انرژی بسوزاند.پروتئین باعث افزایش ترشح انسولین و گلوکاگون می شود و چربی تنها درشت مغذی است که فقط گلوکاگون را افزایش می دهد. بنابراین، اگر می خواهید در رژیم گوشت خواری یا کتو چربی بیشتری بسوزانید افزایش و نه کاهش مصرف چربی می تواند بهتر به شما کمک کند.

اسید چرب تالو پایدارتر از سایر چربی های پخت و پز است

پروفایل اسید چرب تالو شامل 50٪ چربی اشباع، 42٪ چربی تک غیراشباع و 4٪ چربی غیر اشباع چندگانه است . اسیدهای چرب غیر اشباع دارای پیوندهای مضاعف متعددی هستند که این پیوندهای دوگانه باعث ناپایدار شدن اسیدهای چرب می شود.

اسید چرب تالو می تواند برای پوست شما مفید باشد

غشای سلولی ما از اسیدهای چرب تشکیل شده است. آنها 50٪ چربی اشباع شده هستند که با آرایش اسید چرب تالو تقریباً یکسان است بنابراین می تواند غشای سلولی را تغذیه کند و پوست شما را مرطوب نگه دارد .اسید چرب تالو می تواند به دلایل زیر برای سلامت پوست مفید باشد:

  • رژیم های غذایی حاوی این اسید می توانند التهاب را کاهش دهند.
  • وهمچنین باعث کاهش انسولین می شود که در بروز آکنه نقش دارد.
  • این اسید حاوی CLA  است که خاصیت ضد ویروسی، ضد میکروبی و ضد التهابی دارد.
  • ویتامین D و ویتامین E آنتی اکسیدان هستند که در این اسید چرب وجود دارند.
اسید چرب تالو چیست و از خواص آن چه می دانید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.