بوراکس شوینده چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

بوراکس یک کریستال سفید نرم است که اگر در معرض هوای خشک قرار گیرد آب خود را از دست می دهد و به پنتا هیدرات سدیم تترابورات تبدیل می شود. بوراکس شوینده  را می توان در بخش مواد شوینده لباسشویی در سوپرمارکت یافت. بوراکس مانند اسید بوریک نیست و اگر از طریق پوست آسیب دیده جذب شود، ممکن است به راحتی مسمومیت ایجاد کند.

فواید بوراکس به عنوان شوینده

درسال 1892، تولید بوراکس تصفیه شده در غرب آمریکا به حدود 7000 تن رسید. در این دوره بود که محبوبیت آن برای کاربردهای خانگی و مصرفی مانند صابون های لباسشویی و پاک کننده های دست افزایش یافت.  فواید بوراکس برای به عنوان شوینده عبارتند از:

  • بهبود عملکرد پاک کنندگی با کمک به امولسیون کردن روغن ها و پراکندگی روغن
  • جلوگیری از رسوب مجدد کثیفی با افزایش بار سطحی ذرات به طوری که خاک و پارچه یکدیگر را دفع کنند.
  • بهینه سازی سطح pH آب با عمل به عنوان یک نرم کننده آب و خنثی کردن فلزات و فلزات و سایر ناخالصی ها که از اثربخشی صابون و مواد شوینده جلوگیری می کند.
  • سفید کردن لکه ها با آزاد کردن ایمن و موثر اکسیژن موجود برای از بین بردن رنگ آنها

مزایای استفاده از بوراکس

به طور شگفت انگیزی، بوراکس شوینده مزایایی فراتر از تمیز کردن لباس دارد. در دهه 1970، تولیدکنندگان مواد شوینده شروع به اضافه کردن انواع آنزیم ها برای کمک به تجزیه انواع خاصی از لکه ها از جمله تانن ها، پروتئین ها و چربی ها کردند. این آنزیم ها به یکدیگر حمله کرده و یکدیگر را تخریب می کنند. اما بوراکس به عنوان یک تثبیت کننده آنزیم عمل می کند، به این معنی که مواد شوینده شما برای مدت طولانی تری موثر باقی می ماند و با نرم کردن آب، بورات ها از تجمع کلسیم در لوازم خانگی نیز جلوگیری می کنند.

راه های بسیاری وجود دارد که بوراکس به شما در شستن و پاک کردن لباس ها  کمک می کند که موجب می شود این ماده به یک پاک کننده موثر برای مصارف خانگی تبدیل شود. به عنوان یک ماده شوینده در ماشین لباسشویی شما، بوراکس به جذب کثیفی کمک می کند. در آشپزخانه و حمام برای تمیز کردن زنگ، دوغاب و حتی کپک عالی است.

بوراکس شوینده به بوی بهتر لباس‌ها کمک می‌کند و همچنین بوی ادرار حیوانات خانگی را از بین می برد زیرا با آمونیاک مبارزه می‌کند. همچنین بوراکس می تواند برای تمیز کردن دوغاب، سینک‌های فلزی، آثار مداد رنگی و مداد از روی دیوارها و بسیاری موارد دیگر عالی عمل ‌کند.

استفاده از بوراکس برای مصارف خانگی

اسپری پاک کننده درست کنید

برای ایجاد یک اسپری همه منظوره، 2 قاشق چایخوری بوراکس را در 4 فنجان آب داغ حل کنید، سپس با 1 قاشق چایخوری صابون ظرفشویی و 4 قاشق غذاخوری سرکه مخلوط کنید. از این ترکیب می توانید برای تمیز کردن کانترها، لوازم خانگی، پنجره ها و موارد دیگر استفاده کنید.

ماشین ظرفشویی را تمیز کنید

¼ فنجان بوراکس را در کف ماشین ظرفشویی بپاشید، سپس ماشین را با مواد شوینده دلخواه خود پر کنید و ماشین ظرفشویی را طبق معمول روشن کنید. این نه تنها دستگاه را تمیز می کند، بلکه ظروف شیشه ای را درخشان می کند.

یک خمیر پاک کننده لکه بردار درست کنید

1 فنجان بوراکس و ¼ فنجان آب لیمو را با هم مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. از این ماده برای خلاص شدن از شر لکه سینک و تمیز کردن میزهای لکه دار شده استفاده کنید.

ماشین لباسشویی را تمیز کنید

1 قاشق غذاخوری بوراکس و 2 فنجان آب داغ را در ظرف مخلوط کنید. برای تمیزی عمیق ‌تر لباس‌ها و کمک به حفظ رنگ، ½ فنجان از این مخلوط را به لباس ‌ها اضافه کنید، طبق معمول مواد شوینده اضافه کنید و دستگاه را روشن کنید.

لکه های زنگ زدگی را پاک کنید

بوراکس را با آب گرم و آب لیمو مخلوط کنید تا خمیری شکل بگیرد. خمیر را روی مناطق زنگ زده بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند، سپس با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

معایب بوراکس در شستشو

بوراکس شوینده یک ویژگی دارد که می تواند در شستن لباس های رنگی چالش برانگیز باشد و البته  به خوبی در آب سرد حل نمی شود. توصیه رایج این است که لباس های رنگی را فقط در آب سرد بشویید تا از رنگ پریدگی رنگ لباس ها جلوگیری کنید. برخی از پارچه های ظریف، چه سفید و چه رنگی، فقط به عنوان شستشوی سرد برچسب گذاری می شوند اما بوراکس فقط در آب گرم یا داغ حل می شود.

بوراکس شوینده چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟
برچسب گذاری شده در:             

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.