خواص بی نظیر و طریقه مصرف ثعلب

ثعلب یک آرد نشاسته ای مغذی است که از ریشه غده ای گونه خاصی از ارکیده ها به دست می آید. در ترکیه صادرات پودر ثعلب خالص ظاهراً غیرقانونی است، زیرا برداشت بیش از حد ارکیده  (ترکیه به تولید بهترین ثعلب معروف است) منجر به کاهش آن شده است. از ثعلب در بستنی معروف ترکیه ای دوندورما نیز استفاده می شود. طریقه مصرف ثعلب بسته به اهداف کاربردی آن متفاوت است و شما می توانید برای مقاصد گوناگون از آن استفاده کنید.

در گذشته در سراسر خاورمیانه، نوشیدنی‌ های مدیترانه ‌ای و آسیایی با استفاده از ثعلب تهیه می ‌شدند و این پودر برای قرن‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گرفت. ثعلب همچنین به عنوان یک داروی تقویت ‌کننده قوای جنسی (ویاگرا گیاهی) و یک ماده مقوی برای پیر و جوان تبلیغ می ‌شد. این نوشیدنی مقوی با طعم شکوفه پرتقال و گلاب برای شروع یک روز طولانی و سخت فوق العاده بود و همه افراد خصوصا کارگران آن را دوست داشتند.

پودر خالص ثعلب گران است و بسیاری از آرد ذرت به عنوان جایگزین استفاده می کنند یا از مخلوط هر دو استفاده می کنند (هر دو خاصیت غلیظ کنندگی دارند) و می گویند طعم واقعی آن است! برخی می گویند پودر ثعلب طعم کمی دارد یا اصلاً طعم ندارد و برخی دیگر می گویند طعم کمی گلی دارد.

طریقه مصرف ثعلب

طریقه مصرف ثعلب در خوراکی ها به نوع آنها بستگی دارد. از این پودر در غذاهای خانگی برای افزایش قوام استفاده می شود. شما می توانید آن را به انواع خوراک ها و دسرها اضافه کنید و علاوه بر افزایش قوام آنها از منافع آنها بهره مند شوید. در بستنی نیز ثعلب به دلیل خواص قوام دهندگی برای افزایش خاصیت کشسانی و بهبود ظاهر بستنی سنتی مورد استفاده قرار می گیر

در نوشیدنی معروف ترکیه ای پودر ثعلب را به شیر اضافه می کنند و با افزودن و شکر و دارچین آن را در هوای سرد میل می نمایند. برای تهیه این نوشیدنی مخلوط را حرارت می دهند تا غلیظ و کرم رنگ شود. گفته می شود هر چه ضخیم تر باشد بهتر است. نوشیدنی ثعلب برای گرم نگه داشتن آن در فنجان های چینی یا شیشه ای سرو می شود. افزودن پودر دارچین به نوشیدنی یک قانون نانوشته است. اگرچه فروش ثعلب معمولاً از ماه اکتبر شروع می شود، اما یک نوشیدنی ایده آل زمستانی است. همچنین از آن به عنوان داروی گلودرد و سرماخوردگی نیز استفاده می شود.

خواص ثعلب برای سلامتی

ثعلب پودری ریز سفید تا زرد مایل به سفید است که از خشک کردن غده و آسیاب کردن آن به دست می‌آید. ثعلب یک ماده نشاسته ای با طعم شیرین و بوی ضعیف و تا حدودی نامطبوع است. گفته می شود که بسیار مغذی است و به صورت نوشیدنی درست می شود یا می توان آن را به غلات اضافه کرد و در تهیه نان و غیره استفاده کرد. گفته می شود که یک مثقال ثعلب از نظر قوت برای یک روز انسان کافی است.

پودر ثعلب بسیار مغذی، قابض، خلط آور و نرم کننده است. از آن به عنوان یک رژیم غذایی با ارزش ویژه برای کودکان و دوران نقاهت استفاده می شود. طریقه مصرف ثعلب آسان است و معمولا با آب جوشانده شده و  طعم دار می شود. ثعلب سرشار از موسیلاژ، ژله ای تسکین دهنده و نرم کننده است که در درمان تحریکات مجرای گوارشی استفاده می شود. برای درست کردن ژله یک قسمت از ثعلب با پنجاه قسمت آب مخلوط می شود. غده ای که از آن ثعلب تهیه می شود، باید با از بین رفتن گیاه پس از گلدهی و بذردهی برداشت شود وگرنه باعث از بین رفتن گیاه خواهد شد.

خواص بی نظیر و طریقه مصرف ثعلب
برچسب گذاری شده در:                 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.