انواع رزین های کاتیونی

رزین ها پلیمرهایی هستند که امروزه کاربرد آن‌ها در صنایع بسیار دیده می شود. انواع رزین های کاتیونی و آنیونی موجود بوده و هر یک کاربردی ویژه دارند. رزین های کاتیونی و آنیونی رزین های مبادله گر یون هستند. از خواص رزین های کاتیونی این است که قادر به جایگزینی یون‌های نامطلوب با یون مطلوب همراه بار الکتریکی مشابه در محلول هستند. بنابراین از ویژگی رزین‌های کاتیونی این است که دارای کاتیون های قابل تبادل هستند. قیمت رزین های کاتیونی تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند شرکت تولید کننده و نرخ ارز قرار دارد. برای خرید انواع رزین های کاتیونی می توان به سایت های معتبر فروش مواد صنعتی مراجعه نمود.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد رزین های کاتیونی و همین طور تفاوت رزین های کاتیونی و آنیونی می پردازیم. همراه ما باشید.

انواع رزین های کاتیونی چیست

به رزین‌هایی که دارای کاتیون‌های قابل تبادل هستند، رزین کاتیونی گفته می شود. این رزین‌ها به دو دسته کاتیونی قوی و رزین کاتیونی ضعیف تقسیم بندی می گردند. این رزین‌ها در انجام عملیات حذف آلاینده های آب استفاده شده و با کاربرد رزین‌های کاتیونی، یون هیدروژن و سدیم جایگزین کاتیونهای آب خواهند شد. رزین‌ها قابل احیا بوده و در هنگام احیا، کاتیون‌های موجود در سطح رزین‌ها به محلول احیا وارد گشته و مجدد هیدروژن و سدیم جایگزین آن ها خواهد شد. رزین تبادل یونی کاتیونی پرولایت یکی از رزین‌های شناخته شده در بازار ایران بشمار می آید.

تفاوت رزین های کاتیونی و آنیونی

اصلی ترین تفاوت رزین کاتیونی و آنیونی، بار مثبت کایتون و بار منفی آنیون است. درواقع این تفاوت موجب می شود که این رزین‌ها را بتوان در از بین بردن انواع مختلف آلاینده ها به کار برد. این رزین ها با توجه به اندازه و ترکیب شیمیایی آلاینده ها انتخاب شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

نوع ماده به کار رفته برای احیای این رزین‌ها، از دیگر تفاوتهای رزین های آنیونی و کاتیونی است.

انواع رزین کاتیونی

رزین کاتیونی قوی

این رزین‌ها دارای قطب مثبت فعالی هستند. این رزین ها برای سختی گیری از آب مطلوب هستند. رزین‌های کاتیونی قوی یون های کلسیم و منیزیم و یون های فلزی موجود در آب را با سدیم جایگزین می کنند. درواقع این گروه از رزین ها جهت حذف یا کاهش سختی دائمی آب موثر هستند. اما عیب آن ها این است که در برابر منگنز و آهن ضعیف عمل کرده و کارایی خود را از دست خواهند داد. پلی استایرن سولفونات که دارای سولفوریک های فعال است، از رزین‌های کاتیونی قوی محسوب می شود.

رزین کاتیونی اسیدی قوی

رزین کاتیونی اسید قوی، یکی از قوی ترین انواع کاتیونی است. این رزین‌ها تمام کاتیون های موجود در آب را با سرعت زیاد حذف می کنند. عدم تغییر pH آب، حذف سریع آلاینده ها، قابلیت احیا با محلول های اسیدی و آب و نمک از مزایا این رزین‌ها بشمار می آید.

رزین کاتیونی ضعیف

این رزین ها برای کاهش سختی موقت آب استفاده می شوند. انواع رزین‌های ضعیف کاتیون هایی را حذف می کنند که منجر به قلیایی شدن آب می شوند. کربوکسیلیک اسید از جمله رزین‌های کاتیونی ضعیف است. COOH گروه عاملی آن بوده و در برابر کاهش یون های عامل سختی موقت بازدهی بالایی دارد.

رزین کاتیونی اسیدی ضعیف

رزین‌های بر پایه آکریلیک قادر نیستند تا تمام کاتیون های موجود در آب را حذف کنند. بنابراین به آن ها رزین‌های اسیدی ضعیف گفته می شود. هر دو نوع اسیدی قوی و ضعیف را می توان با توجه به نوع کاربرد و خلوص مورد نیاز در کنار هم استفاده نمود.

کاربرد رزین‌ های کاتیونی

  • کاهش سختی و زلال سازی آب
  • کاربرد رزین در صنعت نساجی
  • استفاده از این رزین‌ها در صنایع داروسازی
  • کاربرد در نیروگاه های هسته ای
  • کاربرد در صنایع غذایی
  • و…

قیمت رزین های کاتیونی

قیمت این رزین‌ها با توجه نوع آن ها می تواند متفاوت باشد. بعلاوه شرکت تولید کننده، نرخ ارز و وزن بسته بندی محصول نیز می تواند بر قیمت نهایی آن موثر باشد. نرخ ارز تاثیر قیمتی بیشتری بر محصولات خارجی یا وارداتی دارد.

فروش رزین های کاتیونی

فروش رزین‌های کاتیونی در بازار صنعتی ایران بسیار صورت می پذیرد. زیرا این محصول در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. فروش این محصول از طریق سایت شرکت های عرضه کننده مواد صنعتی امکان پذیر بوده و امکان خریدی بی واسطه را فراهم می کند.

رزین های کاتیونی و انواع آن ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.