سوکرالوز

سوکرالوز (با نام مستعار Splenda) یکی از ترکیباتی است که به عنوان جایگزین شکر محبوبیت پیدا کرده است. با این حال، با وجود محبوبیت آن، برخی در جامعه علمی ادعا می کنند که سوکرالوز برای سلامتی مضر است. در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا سوکرالوز مضر است یا نه پس در ادامه با ما همراه باشید.

این قندهای جایگزین که به عنوان قندهای مصنوعی نیز شناخته می شوند، به عنوان شیرین کننده نوشیدنی ها و برخی غذاها عمل می کنند. قندهای مصنوعی از جمله سوکرالوز در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و توسط انجمن قلب آمریکا (AHA) و انجمن دیابت آمریکا (ADA)  برای کمک به مبارزه با چاقی، سندرم متابولیک و دیابت که همه عوامل خطر بیماری قلبی هستند، تأیید شده‌اند. خرید و فروش سوکرالوز در حال حاضر در کل دنیا بازار پررونقی دارد.

انواع شیرین کننده مصنوعی

شیرین کننده های مغذی

همچنین به عنوان شیرین کننده های کالری دار یا قند شناخته می شوند، آنها انرژی را به شکل کربوهیدرات ها تامین می کنند. آنها اغلب به طور طبیعی در غذاهایی مانند میوه های تازه یافت می شوند. نمونه هایی از این موارد عبارتند از آگاو، فروکتوز، شربت ذرت با فروکتوز بالا، عسل، ساکارز و شکر.

شیرین کننده های غیر مغذی

مانند شیرین کننده های مغذی از آنها برای افزودن به لذت خوردن استفاده می شود اما برخلاف گزینه های مغذی، شیرین کننده های غیر مغذی (NNS)کالری کمی دارند یا بدون کالری هستند.

آنها را می توان هم به نوشیدنی های گرم و هم به نوشیدنی های سرد اضافه کرد و در برخی موارد می توان از آنها برای پخت و پز استفاده کرد. این شیرین کننده ها معمولاً بسیار شیرین‌ تر از شکر هستند، بنابراین برای دستیابی به طعم دلخواه به مقدار کمی از آنها نیاز است. اکنون بسیاری از فروشگاه ها اقدام به فروش سوکرالوز به صورت آنلاین می کنند و شما می توانید به راحتی این شیرین کننده را تهیه نمایید.

فواید استفاده از سوکرالوز

این شیرین کننده به افزایش خوش طعمی میوه ها، سبزیجات و نان/غلات سبوس دار کمک می کند و در نتیجه پتانسیل افزایش تراکم مواد مغذی رژیم غذایی را دارد و در عین حال مصرف انرژی را افزایش می دهد زیرا کالری کمتری در هر گرم نسبت به شکر دارند که به طور کامل توسط دستگاه گوارش شما جذب می شود.

عوارض سوکرالوز

علیرغم مزایای به ظاهر عالی آن به عنوان جایگزین شکر، بسیاری از منابع هنوز ادعا می کنند که مصرف این شیرین کننده بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد.

وقتی صحبت از «چقدر سوکرالوز برای شما بد است» به میان می‌آید، تهدید سرطان برای هشدار دادن به بسیاری از افراد کافی است. این نظریه و ترس ممکن است ناشی از مطالعه ‌ای باشد که در اوایل سال 2016 به صورت آنلاین منتشر شد. تحقیق مورد بحث نشان داد که سوکرالوز پتانسیل ایجاد سرطان در موش‌های آزمایشگاهی سوئیسی را دارد.

در این مطالعه، موش‌ها به مدت 12 روز با مقادیر مختلفی از این شیرین‌کننده مصنوعی تغذیه شدند و در پایان دوره مطالعه، موش‌هایی که بیشترین میزان سوکرالوز را دریافت کردند، علائم تومورهای بدخیم و نئوپلاسم‌های خونساز را نشان دادند. در حالی که این مطالعه به صراحت نگفت که این شیرین کننده باعث ایجاد سرطان می شود، اما یافته ها برای ایجاد شبهه کافی بود.

با این حال، این یافته ها تنها چند ماه بعد در نوامبر 2016 رد شد. مطالعه ای دیگری بیان کرد که مطالعات سرطان زایی طولانی مدت در مدل های حیوانی هیچ مدرکی از پتانسیل سرطان زایی برای سوکرالوز در انسان ارائه نمی دهد. در مطالعات انجام شده بر روی بزرگسالان سالم، سوکرالوز به خوبی تحمل شد و شواهدی از سمیت یا سایر تغییراتی که ممکن است پتانسیل اثرات سرطان زا را نشان دهد، وجود نداشت. بنابراین فروش سوکرالوز همچنان در سراسر دنیا ادامه دارد و بسیاری از افراد از این قند مصنوعی استفاده می کنند.

سوکرالوز | فروش سوکرالوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.