صابون حلال دار چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

شوینده‌ های به اصطلاح مبتنی بر حلال، مخلوط‌ هایی هستند که حاوی حلال‌های آلی هستند که روغن، گریس و سایر لکه‌های واقعاً سخت را پاک می ‌کنند. صابون حلال دار یکی از این شوینده هاست که کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف به خصوص نساجی دارند.

شوینده های مبتنی بر حلال دارای یک حلال آلی هستند. حلال های آلی مخلوطی از هیدروکربن های اشباع شده مختلف هستند که بین هفت تا 12 اتم کربن دارند. این شوینده ها همچنین حاوی یک عامل امولسیون کننده است، یک ماده شیمیایی که مخلوط آب و روغن را تثبیت می کند. این نوع ماده شیمیایی از نظر عملکرد مشابه انواع موجود در بسیاری از شوینده های مورد استفاده شما است. علاوه بر حلال آلی و عامل امولسیون کننده، شوینده مبتنی بر حلال معمولاً مقداری آب نیز دارد.

صابون حلال دار یک پاک کننده و لکه گیر قوی است که برای طیف گسترده ای از الیاف پارچه ای اعم از طبیعی و مصنوعی استفاده می شود. این شوینده ها با خاصیت امولسیون کنندگی پس از پاک کردن لکه از بازگشت لکه ها و ناخالصی ها جلوگیری می کند.

صابون حلال دار در شرایط مختلف مانند آب سخت و همچنین محیط های قلیایی و اسیدی قابل استفاده هستند و کارایی قابل توجهی ارائه می دهند.

عملکرد صابون حلال دار

شوینده های مبتنی بر حلال هنگامی که روی روغن، موم یا گریس اعمال می شود حلال وارد لکه می شود و آن را نرم می کند. عامل امولسیون کننده موم یا گریس را قادر می سازد تا در مخلوط حل شود و خمیر حاصل را می توان با شستشو با آب گرم پاک کرد. این ترکیب از مواد شیمیایی به خودی خود نسبت به الکل ها یا پارافین برتری دارد، زیرا عامل امولسیون کننده کثیفی را حل می کند و در نتیجه حذف آن را با آب آسان می کند.

صابون حلال دار قابل استفاده در دمای جوش و دمای بالا  تا 130 درجه سانتی گراد است و کف بسیار کم و کنترل شده ای دارد. این صابون ها در ماشین‌ هایی با سرعت بالا قابل استفاده هستند هیچگونه بوی نامطبوع و یا تأثیر فیزیولوژیکی حین شستشو ندارند.

مزایای استفاده از صابون حلال دار

الکل خالص یا پارافین سریع تر از مواد شوینده مبتنی بر حلال تبخیر می شوند. پارافین وقتی تبخیر می شود از خود موم به جا می گذارد که معمولاً برای از بین بردن موم و چربی به مواد شوینده  دیگری نیاز است. از آنجایی که شوینده های مبتنی بر حلال حاوی مقداری آب هستند، نسبت به الکل خالص بسیار کمتر قابل اشتعال هستند. آنها بر روی سطوح مختلف از جمله بتن، مشمع کف اتاق، چوب، چوب پنبه و سنگ قابل استفاده هستند. صابون حلال دار بیشتر در نساجی استفاده می شود و کارایی قابل توجهی ارائه می دهد.

معایب صابون حلال دار

شما نمی توانید از شوینده های مبتنی بر حلال در انواع خاصی از سطوح استفاده کنید زیرا حلال به سطح رسوخ می کند و به آن آسیب می رساند. آسفالت، پی وی سی، لاستیک و کاشی های ترموپلاستیک همگی با مواد شوینده مبتنی بر حلال ناسازگار هستند. برخی از اجزای موجود در شوینده مبتنی بر حلال نیز در صورت استفاده نادرست ممکن است خطرات بهداشتی یا زیست محیطی داشته باشند. همیشه قبل از استفاده با دستورالعمل های روی محصول مشورت کنید.

صابون حلال دار چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.