طبع عرق گاوزبان

عرق گاوزبان در طب سنتی به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد، برای درمان و بهبودی بسیاری از مشکلات توصیه می شود. طبع عرق گاوزبان گرم و تر است. این عرق گیاهی از روش تقطیر از گل های گیاه گاوزبان تهیه می شود.

گیاهان گل گاوزبان حاوی مقادیر بالایی از اسید چرب امگا 6 به نام GLA هستند. به همین دلیل از گل گاوزبان به صورت تجاری برای تولید انواع مکمل های GLA استفاده می شود. این غلظت بالای اسید چرب امگا 6 در این گیاه به درمان بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله آرتروز، سردرد و مشکلات معده کمک می کند.

در سراسر مدیترانه باستان، گل گاوزبان و عرق آن یک درمان رایج برای افسردگی بوده است. متخصصان طب سنتی از این گیاه و عرق آن به ‌عنوان مدر (افزایش ادرار) و باد کننده (افزایش تعریق) استفاده می ‌کنند. دمنوش تهیه شده از گیاه خشک شده گل گاوزبان معمولا برای اگزما، آکنه، التهاب لثه و بیماری های پوستی مختلف استفاده می شود.

گیاه گاوزبان چیست

گاوزبان ( Borago officinalis ) گیاهی یک ساله است. حداکثر ارتفاع آن به 36 اینچ می رسد و گل های آویزان صورتی و آبی تولید می کند. گیاه گاوزبان که اغلب به آن بوته زنبور عسل گفته می شود، مورد علاقه بسیاری از گونه های زنبور است. این گیاه یک گل زینتی عالی و جذب کننده گرده افشان است.

گاوزبان یک گیاه باغی کمتر رایج اما تا حد زیادی مفید است. گیاه گاوزبان به خاطر گل های زیبایش بسیار شهرت دارد. گل های این گیاه ستاره ای شکل هستند. گیاه گاوزبان یک گیاه خودرو است، اگرچه آنقدر تهاجمی نیست که بتوان آن را تهاجمی در نظر گرفت.

چگونگی مصرف گل گاوزبان

گل گاوزبان یک گیاه دارویی و زینتی با ارتفاع 2 تا 3 فوت است که بومی سوریه می باشد؛ اما امروزه در بیشتر نقاط جهان یافت می شود. فهرست کاربردهای این گیاه طولانی و متنوع است، خواص درمانی و آشپزی آن از زمان یونان باستان مورد توجه بوده است. تمام قسمت‌ های گیاه خوراکی هستند، اما برگ‌ ها و گل ‌های آن بیشتر مصرف می‌ شوند.

گل گاوزبان برای قرن ها به عنوان یک جذب کننده گرده افشان مورد استفاده قرار گرفته است. هنگامی که در باغ نزدیک سبزیجات و میوه هایی که نیاز به گرده افشانی دارند کاشته شود، باعث افزایش محصول می شود. امروزه برای استفاده از فواید بسیار زیادی این گیاه، از آن به صورت دمنوش، عرق گیاهی و روغن استفاده می شود.

گل گاوزبان فواید درمانی متعددی دارد و صدها سال است که به عنوان یک گیاه شفابخش مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر تاریخی با شجاعت و با از بین بردن مالیخولیا مرتبط است. طبع عرق گاوزبان گرم است و استرس را از بین می برد و بهبودی را تسریع می بخشد. از دانه های گل گاوزبان همچنین روغنی تهیه می شود که برای درمان مشکلات پوستی بسیار مفید است.

فواید عرق گل گاوزبان برای سلامتی

گل گاوزبان یکی از گیاهان محبوب کم کالری است که به ویژه در کشورهای مدیترانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه حاوی بسیاری از مواد مغذی گیاهی، مواد معدنی و ویتامین های مهم برای سلامتی بدن است. قبل از مصرف این عرق گیاهی باید به طبع بدن خود دقت داشته باشید، زیرا طبع عرق گاوزبان گرم و تر است. فواید این عرق گیاهی عبارتند از:

عرق گل گاوزبان حاوی اسید چرب ضروری لینولنیک اسید (GLA) است. اسید لینولنیک یک اسید چرب امگا 6 است که نقش حیاتی در بازیابی سلامت مفاصل، بهبود ایمنی بدن و حفظ سلامت پوست دارد.

این عرق گیاهی دارای سطوح بالایی از ویتامین C (اسید اسکوربیک) است. ویتامین C به همراه سایر آنتی اکسیدان ها موجود در این عرق گیاهی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سریعتر زخم و اثرات ضد ویروسی می شود.

عرق گیاهی گل گاوزبان غنی از ترکیبات مهم همچون ویتامین A و کاروتن است. هر دوی این ترکیبات آنتی اکسیدان های فلاونوئید قوی هستند. این ترکیبات مفید نقش حیاتی در کاهش روند پیری و بروز بیماری‌ های مختلف در بدن دارند. مصرف غذاهای طبیعی غنی از ویتامین A و کاروتن از بروز سرطان ریه و حفره دهان جلوگیری می کند.

این عرق گیاهی دارای مقدار زیادی مواد معدنی مفید مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، منگنز، مس، روی و منیزیم است. پتاسیم جزء مهمی از مایعات سلولی در بدن است که به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می کند. منگنز به عنوان یک عامل کمکی برای تولید آنزیم آنتی اکسیدانی، سوپر اکسید دیسموتاز استفاده می شود. آهن نیز به عنوان جزئی مهم از هموگلوبین در گلبول های قرمز، ظرفیت حمل اکسیژن خون را تعیین می کند.

طبع عرق گاوزبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.