فواید روغن کنجد برای پوست و مو

روغن کنجد یکی از بهترین روغن های طبیعی در جهان است. این روغن از دانه هایی به دست می آید که عموماً در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا، آفریقا و غیره یافت می شوند. دانه های کنجد حاوی پروتئین، ویتامین و آنتی اکسیدان هستند. مردم اغلب از آن برای پخت و پز استفاده می کنند زیرا فواید بسیاری برای سلامت عمومی بدن دارد. در ادامه به فواید روغن کنجد برای پوست و مو می پردازیم.

فواید روغن کنجد برای پوست

روغن کنجد فواید بسیار زیادی برای پوست و مو دارد که برای همه شناخته شده است. به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی که برای پوست بسیار مفید است. اغلب از آن به عنوان ضد آفتاب استفاده می شود. این روغن می تواند آکنه را درمان کند، پوست را سم زدایی کند، آن را التیام بخشد و به عنوان یک درمان ضد پیری عمل می کند.

فواید روغن کنجد برای مو

روغن کنجد رشد مو را تقویت می کند

فواید روغن کنجد برای پوست و مو بسیار زیاد است. آنتی اکسیدان های موجود در روغن کنجد با حفظ بافت های همبند فولیکول های مو، به بهبود رشد مو کمک می کنند. کمبود اسید چرب می تواند باعث ریزش مو شود. روغن کنجد سرشار از اسیدهای چرب چند غیراشباع است بنابراین می تواند به رشد مو کمک کند.

از سفیدی زودرس موها جلوگیری می کند

روغن کنجد سرشار از آنتی اکسیدان است که با جلوگیری از تجمع رادیکال های آزاد و موادی که باعث سفیدی زودرس می شوند، از موها محافظت می کند. بنابراین، اگر می خواهید رنگ طبیعی موهای خود را برای مدت طولانی نگه دارید، حتما روغن کنجد را به طور مکرر استفاده کنید.

روغن کنجد سلامت پوست سر را ارتقا می دهد

اسیدهای چرب روغن کنجد به آن اجازه می دهد تا به عمق پوست نفوذ کند. ریزش مو یا نازک شدن تکه های مو می تواند به دلیل التهاب و تحریک روی پوست سر و اطراف ریشه مو باشد. اسیدهای چرب به بهبود و تسکین پوست سر و ریشه کمک می کنند.

ایجاد درخشندگی و صافی

روغن کنجد یک نرم کننده عالی برای مو است و زمانی که به عنوان ماسک مو استفاده شود می تواند موهای شما را قوی تر و درخشان تر کند. خاصیت تسکین دهنده و مرطوب کنندگی روغن کنجد از شکستگی و موخوره جلوگیری می کند.

روغن کنجد از عفونت قارچی جلوگیری می کند

روغن کنجد دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. از این رو، به خلاص شدن از شر عفونت های باکتریایی روی پوست سر کمک می کند. ویژگی‌های تغذیه ‌کننده و حالت ‌دهنده روغن کنجد، پوست سر را تغذیه می‌ کند و در عین حال با حفظ رطوبت پوست یا پوست سر، شپش‌های سر را نیز از بین می برد.

به علاوه اینکه شما می توانید روغن کنجد را به پوست سر بمالید و به آرامی موهای خود را به مدت 2 تا 3 دقیقه با این روغن ماساژ دهید تا عضلات سر شل شوند.

سایر فواید روغن کنجد

روغن کنجد برای کاهش فشار خون

علاوه بر فواید روغن کنجد برای پوست و مو این روغن از گذشته دور در پخت و پز استفاده می شده است. استفاده از این روغن به عنوان روغن خوراکی به کاهش فشار خون کمک می کند. همچنین پراکسیداسیون لیپیدها را کاهش می دهد و وضعیت آنتی اکسیدانی را در بیماران مبتلا به فشار خون بالا افزایش می دهد.

عامل ضد التهابی

روغن کنجد و دانه های کنجد سرشار از ترکیباتی است که به کاهش التهاب مزمن کمک کرده و با باکتری‌ ها و قارچ ‌های مختلف روی پوست مبارزه می ‌کند. التهاب در بدن می تواند منجر به چاقی، بیماری های قلبی و بیماری های کلیوی شود بنابراین استفاده از روغن کنجد می تواند به سلامت عمومی و پیشگیری از التهاب کمک کند.

روغن کنجد برای درمان کم خونی

اگر مقدار کافی روغن کنجد را در رژیم غذایی خود داشته باشید، می توانید از کم خونی پیشگیری کنید و دلیل آن این است که این روغن دارای مقدار زیادی آهن است. بنابراین مصرف این روغن یکی از در دسترس ترین درمان های خانگی برای کم خونی است.

روغن کنجد برای سلامت استخوان ها

دانه های کنجد منبعی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند روی، آهن و منیزیم هستند که به تولید گلبول های قرمز، گردش خون و بهبود متابولیسم کمک می کنند. علاوه بر این، مس دارای خواص ضد التهابی است، به کاهش درد یا تورم مفاصل کمک می کند و استخوان ها را تقویت می کند.

فواید روغن کنجد برای پوست و مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.