قرص لسیتین چیست و چه کاربردی دارد؟

قرص لسیتین شامل یک مجموعه فسفولیپید پیشرفته مشتق شده از لسیتین سویا و حاوی ترکیبات مختلفی برای حمایت از عملکرد شناختی افراد و  ارتقاء سلامت عمومی آنها است. استرول های گیاهی می توانند مانع جذب کلسترول موجود در رژیم غذایی از روده کوچک شوند. مصرف یک قرص لسیتین در روز می تواند به حفظ سطح کلسترول سالم کمک کند، در حالی که مصرف دو تا سه قرص در روز به کاهش کلسترول خون کمک می کند.

مواد تشکیل دهنده قرص لسیتین شامل لسیتین (از سویا)، پروتئین سویا و ترکیبات مختلف دیگر بر اساس فرمولاسیون شرکت سازنده است.

کاربرد و مزایای قرص لسیتین

لسیتین نقش مهمی در ساخت ترکیباتی به نام فسفولیپیدها ایفا می کند که ساختار اصلی تمام غشای سلولی ما را تشکیل می دهند. در سال 1846، زمانی که شیمیدان فرانسوی تئودور گوبلی آن را در تخم مرغ کشف کرد، هیچ کس نمی توانست تصور کند که چقدر می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

از این ماده در مارگارین، شکلات، رنگ‌ها و حتی محصولات زیبایی استفاده می ‌شود، زیرا این یک امولسیفایر است به عبارت دیگر، موادی مانند روغن و آب را با هم ترکیب می‌کند که معمولاً با هم مخلوط نمی ‌شوند. بعداً مشخص شد که لسیتین در همه قسمت های بدن انسان از جمله در مغز و کبد در مقادیر زیاد یافت می شود. لسیتین به تولید کولین کمک می کند که به ما در هضم، انتقال و استفاده از چربی ها برای تولید انرژی کمک می کند. سایر مزایای لسیتین عبارتند از:

حفظ سلامت قلب و سطح کلسترول

بالا نگه داشتن سطح کلسترول خوب و حفظ ضربان قلب گام های مهمی برای سالم ماندن در طولانی مدت هستند. قرص لسیتین می تواند بر سطوح HDL ( کلسترول خوب) و LDL (کلسترول بد) تأثیر بگذارد و به شما در حفظ سطح کلسترول سالم کمک  کند. همچنین می تواند به حفظ سطح فشار خون سالم نیزکمک کند.

از یک پاسخ التهابی سالم پشتیبانی می کند

قرص لسیتین به خوبی با کورکومین (ماده فعال زردچوبه)  جفت می شود و به افزایش حلالیت و در نتیجه اثربخشی آن کمک می کند. برای کمک به ترویج یک پاسخ التهابی سالم در بدن فراتر از استفاده از کورکومین به تنهایی، با یکدیگر همکاری می کنند.

سلامت کبد و حمایت از گوارش

حرکات منظم روده و سلامت کبد برای حفظ سلامت عمومی شما مهم است. قرص لسیتین همچنین حاوی فسفاتیدیل کولین است که بخش بزرگی از لایه مخاطی روده شما را تشکیل می دهد و به شما در هضم سالم کمک می کند.

یک انتخاب هوشمندانه برای سلامت مغز

قرص لسیتین اثرات قابل توجهی بر عملکرد و سلامت مغز شما دارد. لسیتین به عنوان یک پیش ساز برای کولین عمل می کند که به نوبه خود انتقال دهنده عصبی استیل کولین را ایجاد می کند. حفظ سطوح مطلوب این انتقال دهنده عصبی به حمایت از عملکرد شناختی سالم کمک می کند. فسفاتیدهای موجود در لسیتین همچنین به حمایت از غشای سلولی در سراسر بدن از جمله مغز کمک می کند. این ترکیب برای حفظ ساختار و عملکرد سالم مغز نیز بسیار مهم است.

تسریع بهبود زخم

قرص لسیتین حاوی اسید لینولئیک است که به آزادسازی سیتوکین ها در هنگام التهاب کمک می کند. سیتوکین یک واسطه التهابی است که وقتی مستقیماً روی زخم اعمال می شود و به روند بهبود زخم کمک می کند. مکمل لسیتین را می توان برای بریدگی های جزئی، کبودی ها و پارگی ها برای تسریع بهبود و کاهش درد و تورم استفاده کرد.

ارتقاء سلامت مفاصل و استخوان

روغن موجود در قرص لسیتین به عنوان روان کننده مفاصل زانو، لگن و آرنج عمل می کند. روان کننده مفاصل را قادر می سازد در حین حرکت به درستی روی یکدیگر بلغزند. همچنین ورزشکاران هنگام تمرین از مکمل لسیتین برای بهبود عملکرد خود هنگام فعالیت های بدنی استفاده می کنند.

بطور کلی راه های مختلفی برای گنجاندن لسیتین در رژیم غذایی وجود دارد مانند مصرف مکمل ها، افزودن به غذاها در حین پخت و پز و افزودن به اسموتی ها یا شیک ها. لسیتین اغلب به صورت پودر، مایع، قرص و گرانول در بازار برای دسترسی تمامی افراد وجود دارد.

روش مصرف قرص لسیتین

روزانه یک تا سه قرص را ترجیحا همراه با غذا و طبق دستورالعمل پزشک یا شرکت سازنده مصرف کنید.

عوارض نامطلوب قرص لسیتین

به طور کلی قرص لسیتین به عنوان یک مکمل غذایی عوارض نامطلوبی ندارد اما مصرف زیاد لسیتین (یعنی بیش از 25 گرم در روز) می تواند باعث ناراحتی کوتاه مدت دستگاه گوارش، تعریق، افزایش ترشح بزاق یا بی اشتهایی شود.

قرص لسیتین چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.