قرص کلر استخر چیست و چه کار می کند

قرص کلر یک گزینه عالی برای ضد عفونی کردن آب بیشتر استخرها است. این قرص ها اغلب شامل مواد تثبیت کننده ای هستند که به ماندگاری کلر در آب استخر کمک می کند. شما می توانید قرص های کلر را در انواع مختلف ترکیبات و با اندازه های مختلف در بازار خریداری کنید.

کلر رایج ترین ماده شیمیایی است که برای ضدعفونی کردن آب استخرها و از بین بردن باکتری هایی که می توانند برای شناگران مضر باشند، استفاده می شود. کلر استخر معمولاً به دو شکل، جامد( مانند قرص های کلر زنی) و مایع وجود دارد. صاحبان استخرها، اغلب کلر را به شکل قرص دوست دارند. زیرا کاربرد قرص کلر آسان تر است و آنها از قبل دوز بندی شده اند و نیازی به اندازه گیری مجدد نیست.

کلر می تواند هاگ جلبک ها، باکتری ها و حشرات کوچک در آب استخر را از بین ببرد. با وجود کشنده بودن برای میکروارگانیسم ها و حشرات، آب تا زمانی که سطح کلر بین 1 تا 3 ppm (قسمت در میلیون) باقی بماند و تعادل pH آب استخر به طور مداوم بین 7.2 و 7.8 باشد، برای انسان ایمن باقی خواهند ماند.

هنگام انتخاب قرص کلر باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

قبل از انتخاب قرص برای استخر خود، باید به چندین فاکتور از جمله نوع، اندازه و سرعت حل شدن قرص و همچنین مقدار مناسب کلر برای اندازه استخر و چند نکته ایمنی دیگر توجه کنید.

انواع قرص کلر

مصرف کنندگان می توانند از چندین نوع مختلف قرص را برای ضد عفونی آب استخر خود استفاده کنند. برخی از معروف ترین قرص های کلر موجود در بازار شامل هیپوکلریت سدیم، هیپوکلریت لیتیوم، هیپوکلریت کلسیم، دی کلر و تری کلر هستند. هر کدام از این قرص های کلر، ویژگی های خاص خود را دارند.

اگر سیستم تصفیه آب استخر شما با سختی کلسیم بالا دست و پنجه نرم کند، قرص هیپوکلریت سدیم گزینه خوبی برای شما خواهد بود. با این حال، قرص هیپوکلریت تنها حاوی حدود 10 تا 12 درصد کلر است، بنابراین این روش درمانی برای از بین بردن جلبک ها یا باکتری ها موثر نخواهد بود. همچنین قرص هیپوکلریت سدیم در آب استخر تثبیت نمی شود، به این معنی که در برابر نور خورشید آسیب ‌پذیر هستند و می ‌توانند کلرامین‌ های مضری را تولید کنند که باعث قرمزی، خارش چشم و تحریک پوست می ‌شوند. بنابراین در کاربرد قرص کلر باید دقت کرد.

قرص هیپوکلریت لیتیوم حاوی 28 تا 35 درصد کلر است. این قرص به شما اجازه می دهد تا تعادل شیمیایی آب استخر خود را به طور موثرتری حفظ کنید. اما این قرص پایداری کافی ندارد و در برابر اشعه UV خورشید آسیب پذیر است.

قرص هیپوکلریت کلسیم یکی دیگر از قرص های کلر غیر تثبیت شده برای آب استخر است. اگرچه قرص هیپوکلریت کلسیم حاوی حدود 65 درصد کلر است اما این قرص نیز در برابر اشعه ماوراء بنفش آسیب پذیر است.

دی کلر یکی دیگر از قرص های کلر است که با اسید سیانوریک ترکیب می شود. این قرص، کلر تثبیت شده ایجاد می کند که در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است و تجزیه مولکول های کلر و آزاد شدن کلرامین ها در آب استخر را کاهش می دهد.

در انتها، تری کلر رایج ترین قرص کلر مورد استفاده برای ضدعفونی کردن آب استخرهای شنا است. این قرص حاوی 90 درصد کلر است. قرص تری کلر، نیز نوعی کلر تثبیت شده است. هنگامی که یک قرص در آب استخر حل می شود در برابر نور مستقیم خورشید و نور UV مقاومت می کند و تولید کلرامین را در آب استخر کندتر می کند.

معمولا قرص های کلر در دو اندازه در بازار یافت می شوند. شما می توانید این قرص ها را با قطر 1 اینچ و 3 اینچ در بازار خریداری کنید. قرص های کلر، 1 اینچی گزینه خوبی برای استخرهای کوچک و جکوزی ها هستند. این قرص ها مقدار کمی کلر را با سرعت حل شدن سریع آزاد می کنند و به سرعت سطح کلر را به غلظت مناسب افزایش می دهند.

با این حال، این قرص ها در استخرهای بزرگتر که بیش از 5000 گالن آب دارند، بی اثر هستند. قرص های کلر 3 اینچی برای استخرهای بزرگ ایده آل هستند. یک قرص 3 اینچی می تواند به طور متوسط ​​حدود 5000 گالن آب را ضدعفونی کند. کاربرد قرص کلر به دلیل راحتی برای پاکسازی استخرها بسیار محبوب است.

قرص کلر استخر چیست و چه کار می کند
برچسب گذاری شده در:         

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.