قطبیت استون - Acetone  

استون یک ترکیب شیمیایی قوی و همه کاره است که در بسیاری از صنایع و محصولات هم به عنوان حلال و هم به عنوان پاک کننده استفاده می شود. با توجه به این واقعیت که استون یک ترکیب طبیعی، غیر سمی و ارگانیک است برای بسیاری از مصارف مراقبت شخصی ایمن و به اندازه کافی ملایم در نظر گرفته می شود.

استون در بسیاری از محصولاتی که هر روز توسط افراد عادی استفاده می شود، وجود دارد. از لوازم آرایشی، بنزین، داروها و استریل کردن ابزار پزشکی، استن یک نیاز روزانه برای بسیاری است.

برخی از بهترین کاربردهای شناخته شده استن به عنوان پاک کننده، حلال یا رقیق کننده رنگ است، اما تقریباً هیچ صنعتی وجود ندارد که نتواند از استفاده از استون سود ببرد.

روش های استفاده از استون

بنزین

یکی از رایج ترین کاربردهای این ترکیب در بنزین خودروها است. صنعت نفت از استون به عنوان یک افزودنی برای رقیق کردن بنزین استفاده می کند و به آن اجازه می دهد به راحتی در موتور حرکت کند و بازده سوخت را افزایش دهد.

پاکسازی محیط

یکی از بهترین کاربردهای استون برای محیط زیست، به عنوان یک عامل تمیز کننده پس از نشت نفت است. استون برای جلوگیری از نشت نفت در آب و تمیز کردن آرام حیواناتی که تحت تأثیر قرار گرفته اند، استفاده می شود.

هنر و خانه داری

این ترکیب برای تمیز کردن و حل کردن رنگ روغن و همچنین برای تمیز کردن برس های رنگ و سایر ابزارهای رنگ استفاده می شود.

لوازم آرایشی

بسیاری از محصولات آرایشی مانند کرم‌ها و لوسیون‌های صورت حاوی استون به عنوان ماده‌ای برای رقیق کردن محصول هستند. استن همچنین ماده اصلی پاک کننده لاک ناخن است.

داروها

در صنعت داروسازی، استون اغلب به عنوان حلال در پرکننده ها و مواد فعال برای اطمینان از دوز دقیق دارو استفاده می شود.

پزشکی

استن همچنین معمولاً در زمینه پزشکی برای تمیز کردن و استریل کردن ابزار و تجهیزات پزشکی استفاده می شود.

قطبیت استون

استن یکی از ساده ترین کتون ها است که به دلیل قطبیت گروه کربونیل که ناشی از تفاوت در الکترونگاتیوی اکسیژن و اتم کربن است یک ماده قطبی در نظر گرفته می شود. این ترکیب  از 3 اتم کربن ، 6 اتم هیدروژن و 1 اتم اکسیژن تشکیل شده است. در این مولکول دو گروه متیل به یک گروه کربونیل متصل شده است.

اثرات استون بر روی پوست

این ترکیب می تواند از طریق بینی، دهان یا پوست وارد بدن شود. سپس وارد جریان خون شده و از طریق بدن به اندام ها منتقل می شود. اثراتی که ایجاد می کند به میزان استون در بدن بستگی دارد. اگر فقط مقدار کمی از این ماده شیمیایی وارد بدن شود – همانطور که معمولاً زمانی که پوست با استفاده از مواد پاک کننده یا پاک کننده ناخن در معرض آن قرار می گیرد – کبد آن را به طور طبیعی با تجزیه آن به مواد شیمیایی غیر مضر فیلتر می کند و می تواند به عنوان انرژی استفاده شود.

در صورتی که قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی زیاد باشد، مسمومیت با استن ممکن است رخ دهد و منجر به علائمی مانند:

  • تحریک چشم ها، ریه ها، گلو و بینی
  • سردرد
  • سبکی سر
  • گیجی
  • افزایش ضربان نبض
  • تهوع و استفراغ
  • کما (در موارد نادر و شدید)

این اثرات معمولاً زمانی احساس می شوند که استون به مقدار زیاد در مدت زمان کوتاهی تنفس شود. سوزش بینی، گلو و چشم ها می تواند از تنفس استون در 100-900 ppm رخ دهد، در حالی که عوارض جانبی جدی تر، مانند سردرد و گیجی معمولاً در سطوحی به 12000 ppm احساس می شود.

وقتی استون با پوست در تماس قرار می گیرد، می‌ تواند باعث قرمزی، خشکی و ترک ‌خوردگی آن شود که به آن درماتیت گفته می ‌شود. اگرچه استفاده طولانی ‌مدت از استون روی پوست می‌تواند منجر به درماتیت شود، اما معمولاً استفاده از آن در موارد متوسط ​​بی‌خطر است.

به طور معمول، مقدار جذب شده از طریق پاک کننده های ناخن و محصولات خانگی بسیار ناچیز است و در صورت استفاده کم هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند.

قطبیت استون – Acetone  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.