نحوه استفاده از پودر کلر

پودر کلر یا کلر گرانولی نوعی کلر خشک است که عمدتاً برای تمیز کردن استخرها استفاده می شود. پودر کلر یکی از دو شکل کلر جامد موجود است، شکل دیگر کلر جامد، قرص های کلر هستند. این ماده عمدتاً برای ضدعفونی یا حذف میکروب ها از استخرهای شنا استفاده می شود، زیرا وقتی به آب اضافه می شود خیلی سریع حل می شود.

انواع پودر کلر

سه نوع پودر کلر وجود دارد که شامل دی کلر، هیپوکلریت لیتیوم و هیپوکلریت کلسیم است.  دی کلر دارای 62 درصد کلر در دسترس است و حاوی اسید سیانوریک است که ماندگاری طولانی تری نسبت به سایر اشکال پودر کلر دارد.

دی کلر را می توان برای بهداشت عمومی یا شوک استخر استفاده کرد. برای شوک زدن به استخر، مقادیر زیادی کلر به آب اضافه می شود تا فوراً همه انواع باکتری ها و میکروارگانیسم ها از جمله جلبک ها را از بین ببرد. همچنین برای از بین بردن مواد شیمیایی مانند آمونیاک و نیتروژن استفاده می شود.

هیپوکلریت لیتیوم تنها 35 درصد کلر در دسترس دارد بنابراین برای تمیز نگه داشتن استخرها در مقایسه با دی کلر، هیپوکلریت لیتیوم بیشتری مورد نیاز است. هیپوکلریت لیتیوم دارای سطح pH بالایی است، بنابراین قبل از هر بار مصرف باید یک اسید به آن اضافه شود. از مزایای استفاده از هیپوکلریت لیتیوم می توان به غیر قابل اشتعال بودن، عاری بودن از کلسیم و حل شدن سریع آن اشاره کرد.

هیپوکلریت کلسیم دارای 65 درصد کلر قابل دسترس است که بالاترین میزان موجود است، اما بسیار ناپایدار است. با وجود ناپایداری هیپوکلریت کلسیم، یکی از محبوب ترین انواع پودر کلر دانه ای است.

دلایل محبوبیت آن عبارتند از هزینه کم، اثربخشی آن در کشتن جلبک ها و توانایی آن برای حل شدن سریع. هیپوکلریت کلسیم در طیف وسیعی از اندازه های گرانول از بسیار ریز مانند پودر تا گرانول های بزرگ تر وجود دارد که باعث می شود آهسته تر حل شود. برای استفاده از هیپوکلریت کلسیم، تعدادی اقدامات احتیاطی لازم است. حل کردن هیپوکلریت کلسیم در آب قبل از افزودن آن به استخر مهم است.

روش استفاده از پودر کلر

روش افزودن کلر گرانول تقریباً مانند افزودن کلرید کلسیم یا بی کربوهیدرات سدیم به استخر است. ماده شیمیایی خشک را اندازه بگیرید، از قبل در یک سطل حل کنید و در اطراف محیط استخر بریزید هرگز مستقیماً در کفگیر قرار ندهید. وسایل مورد نیاز برای کلر زنی:

  • یک کیت تست قابل اعتماد که  pH را اندازه گیری کند
  • یک سطل پلاستیکی 5 گالن
  • تجهیزات ایمنی – عینک و دستکش
  • چیزی برای هم زدن – مانند یک چوب رنگ همزن چوبی
  • بی کربنات سدیم یا خاکستر سودا
  • یک فنجان یا سطل اندازه گیری خشک – دوز را به درستی مصرف کنید

ابتدا آب استخر و آب سطل را برای تعیین سطح  کلر آزاد موجود  تست کنید. سطل را در استخر فرو کنید تا حدود 3/4 پر از آب شود. مقدار اندازه گیری شده کلر را به آرامی داخل سطل بریزید.

سطل را بهم بزنید تا پودر کاملا حل شود. ریختن کلر حل نشده در استخر می تواند باعث کدر شدن آب شود، اما مهمتر از آن، بسته به pH خود کلر، می تواند روی سطح PH استخر تأثیر بگذارد. همیشه از قبل آن را رقیق کنید.

محلول کاملا حل شده را به آرامی داخل استخر بریزید. بهتر است ابتدا  نیمی از سطل را خالی کنید و سپس اجازه دهید آب استخر تازه داخل سطل شود و دوباره هم بزنید و مجددا داخل استخر بریزید. محلول را مستقیماً در کفگیر نریزید. آن را در اطراف محیط استخر بریزید.

روش نگهداری پودر کلر

هنگام نگهداری  پودر کلر  باید آن را در ظرف اصلی خود و در جای خشک و خنک نگهداری کرد. پودر هنگامی که در معرض محیط های مختلف قرار می گیرد خیلی راحت آلوده می شود، بنابراین مطمئن شوید که قرار گرفتن در معرض آن را به حداقل برسانید. تمام انواع کلر دانه ای باید دور از دسترس حیوانات خانگی و کودکان نگهداری شوند.

نحوه استفاده از پودر کلر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.