نحوه مصرف پودر سوربیتول

پودر سوربیتول یک پلی‌ ال است که از هیدروژنه شدن قندها یا از نشاسته ذرت یا گندم به دست می‌آید. سوربیتول رایج ‌ترین پلی‌ال مورد استفاده است و یک راه حل مقرون به صرفه برای کاهش کالری و افزودن شیرینی به فرمولاسیون مواد غذایی ارائه می دهد. همچنین حس و الاستیسیته دهان را متعادل می کند و در عین حال رطوبت و تازگی را به خوبی کنترل می کند و به لذت حسی می افزاید زیرا طعم دلپذیر و رایحه ای شبیه دکستروز دارد و همچنین می تواند به عنوان یک عامل نگهدارنده نیز عمل کند. نحوه مصرف پودر سوربیتول به اهداف کاربردی شما بستگی دارد.

مزایای پودر سوربیتول

  • یک شیرین کننده کم کالری است.
  • قند خون را در افراد دیابتی افزایش نمی دهد.
  • یک ملین ایمن و ارزان برای کودکان و سالمندان است.
  • برای کمک به درمان مسمومیت استفاده می شود.
  • در صابون و لوازم آرایشی استفاده می شود.

معایب پودر سوربیتول

  • می تواند عملکرد دستگاه گوارش را مختل کند.
  • عدم تحمل آن رایج است.
  • می تواند باعث تشدید IBS شود.
  • با برخی از داروها تداخلات دارویی دارد.
  • ممکن است برای زنان شیرده ایمن نباشد.

نحوه مصرف پودر سوربیتول

برای اینکه با مصرف بیش از حد پودر سوربیتول و عواقب مصرف بیش از حد این ترکیب مواجه نشوید، لازم است نیاز روزانه را برای خود محاسبه کنید، البته دکتر شما می تواند به شما کمک کند. همچنین ارزش قند موجود در غذاهای مصرفی در روز را نیز باید در نظر بگیرید زیرا سوربیتول یک جزء طبیعی است که در سبزیجات نشاسته ای و در تمام میوه های خشک یافت می شود.

اگر پودر سوربیتول صرفاً برای اهداف دارویی استفاده می کنید، مهم است که نحوه مصرف پودر سوربیتول را به خوبی مطالعه کنید. مصرف بیش از 8 گرم از این پودر در روز ممنوع است. برای اندازه گیری هر دوز از یک قاشق یا ظرف مشخص شده استفاده کنید.

اگر ظرف لازم را ندارید از پزشک یا داروخانه بپرسید زیرا قاشق های خانگی دقیق نیستند. می توانید آن را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اگر معده شما را ناراحت می کند بهتر است آن را با غذا مصرف کنید. برای گرفتن نتیجه بهتراست دوره درمان را کامل کنید، حتی اگر از این پودر به عنوان ملین استفاده می کنید.

در صورت مشاهده عوارض جانبی باید فورا به پزشک مراجعه کنید. واکنش های آلرژیک مانند مشکلات پوستی، خارش، تورم صورت، لب ها و یا اسهال و معده درد می تواند آزار دهنده باشد. پودر سوربیتول را برای مصرف دور از دسترس اطفال نگه دارید وباید در دمای اتاق بین 15 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

مصرف پودر سوربیتول برای بیماران مبتلا به حساسیت مفرط شناخته شده، نارسایی کلیوی، نارسایی کبدی و افرادی که مشکل متابولیسم  دارند منع مصرف دارد. اگر مشکوک به عدم تحمل سوربیتول هستید، از پزشک خود بخواهید که آن را بررسی کند.

کاربردهای پودر سوربیتول

سوربیتول به عنوان یک ملین

یبوست که با افزایش سن افراد شایع تر می شود یکی از عوارض جانبی مکرراستفاده از انواع داروها و مکمل ها برای فشار خون بالا، درد و کم خونی است. این دردناک و ناامید کننده است و هزینه مراقبت های پزشکی را افزایش می دهد، زیرا مردم برای دریافت مقداری تسکین نیاز به مصرف ملین ها به صورت روزانه دارند.

پودر سوربیتول  یک ملین اسمزی است به این معنی که آب را به داخل روده می کشد، مدفوع را نرم می کند و دفع آن را آسان می کند. در مقایسه با سایر ملین های اسمزی، سوربیتول ارزان و به راحتی یافت می شود که آن را به گزینه ای ارزشمند تبدیل می کند. با این حال، بسیاری از ملین‌های طبیعی دیگر نیز که ممکن است ملایم‌تر باشند، نیز در دسترس هستند. نحوه مصرف پودر سوربیتول را برای این منظور از پزشک خود بپرسید.

سوربیتول و سلامت دندان

مصرف غذاهای حاوی پودر سوربیتول به جای شکر می تواند برای سلامت دندان ها مفید باشد . هنگامی که غذاهای شیرین می خورید، باکتری های موجود در دهان مقداری از قندها را تخمیر می کنند و اسیدهایی تولید می کنند که مینای دندان را از بین می برد و سرعت پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهند.

در مقابل، هنگام مصرف سوربیتول همین باکتری ها نمی توانند به آسانی این شیرین کننده را تجزیه کنند یا این اسیدهای مضر را ایجاد کنند در نتیجه مصرف غذاهای حاوی پودر سوربیتول می تواند از دندان های شما در برابر پوسیدگی محافظت کند.

البته با گذشت زمان ، باکتری های ساکن در دهان می توانند با سوربیتول سازگار شوند بنابراین در درازمدت، مصرف سوربیتول برای سلامت دهان شما سود چندانی نخواهد داشت.

نحوه مصرف پودر سوربیتول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.