نقش گوارگام در غذای ماهی ها

گوارگام از دانه های گوار استخراج می شود. ابتدا لوبیاها پوسته کنده می شوند و سپس له می شوند تا پودر گوارگام تولید می شود. آنها را می توان به شکل اصلی خود استفاده کرد یا باید آنها را خشک کرد تا بتوان برای مدت طولانی آنها را نگهداری کرد. گوارگام امروزه برای مصارف صنعتی و کاربردهای متعدد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و به سفت شدن و تقویت بافت غذا کمک می کند. قیمت گوارگام نیز بسیار مناسب است.

این ماده که هم در غذای انسان و هم درغذای بسیاری از حیوانات خانگی و پرورشی یافت می شود قوام دلخواه را برای بسیاری از انواع تنقلات، موادغذایی از پیش آماده شده و محصولات غذایی منجمد فراهم می کند.

همانطور که از نام آن پیداست،استفاده از این ماده در موادغذایی موجب می شود که ظاهر غذاها برای مدت طولانی تری سالم بماند. این ماده در خالص ترین شکل خود بو و طعم خاکی دارد اما با مخلوط شدن با مواد دیگر طعم و رنگ خود را از دست می دهد.

این صمغ طبیعی منبع فیبری است که در غذاهای حیوانات خانگی و ماهی های پرورشی و اکواریومی یافت می شود. غذای تجاری موجود برای این موجودات باید برای تمام مراحل زندگی از نظر تغذیه ای کامل و متعادل باشد که به صاحبان حیوانات خانگی و پرورش دهندگان اطمینان بدهد که در هر وعده غذایی ترکیبی از پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی را برای تامین نیازهای این موجودات مصرف خواهد شد.

غذای ماهی

طور سنتی، غذای ماهی شامل پودر ماهی و روغن ماهی است، به ویژه برای ماهی های گوشتخوار مانند مارماهی، سالمون و قزل آلا. با این حال، در حالی که تقاضا برای تولید ماهی در حال افزایش است، در دسترس بودن پودر ماهی و روغن ماهی در حال کاهش است.

از آنجایی که این ماهی ها عمدتاً انواع دیگری از ماهی ها را می خورند، رژیم غذایی آنها ذاتاً فیبر یا کربوهیدرات کمی دارد و بنابراین قادر به هضم صحیح این ماهی ها نیستند. منبع اصلی انرژی آنها چربی است که در بافت های چربی خود ذخیره می کنند.

پروتئین برای ساختار بافت (عضله) ضروری است .پروتئین ها و چربی های مورد نیاز را می توان تا حدی از منابع گیاهی به دست آورد. پروتئین های گیاهی می توانند تا 50 درصد جایگزین پروتئین های لازم در خوراک ماهی شوند بدون اینکه عواقبی برای رشد داشته باشند

اهمیت گوارگام در غذای ماهی ها

برای پرورش ماهی، اهمیت به سلامت و تغذیه ماهی ها اولویت اصلی است. امروزه برای تهیه غذای ماهی ها از پروتئین و چربی های گیاهی استفاده می شود. برای تهیه غذای ماهی مناسب و مغذی نه تنها محتوای غذامهم است بلکه کیفیت مکانیکی زباله های مدفوع نیز بسیار اهمیت دارد به همین دلیل از   طبیعی در تولید و تهیه غذاهای حیوانات از جمله ماهی استفاده می شود. در این میان قیمت گوارگام به عنوان یک ماده طبیعی است به عنوان افزودنی غذایی بسیار مناسب است.

استفاده از گوارگام به عنوان یک ماده غذایی با مقادیر بالای پروتئینی بسیار مقرون به صرفه است و قیمت بالایی ندارد و مهمتر از این حاوی موادی است که برای سلامت ماهی ها می تواند مفید باشد. گوارگام در غلظت های مختلف و به صورت مواد خوراکی خشک و مرطوب به ماهی ها داده می شود تا به بهبود هضم و جذب در دستگاه گوارش ماهی ها کمک کند.

مزایای استفاده از گوارگام در غذای ماهی ها

  • به راحتی قابل هضم است.
  • غذای دوست داشتنی برای ماهی ها است
  • کاملا طبیعی و گیاهی است وعاری از میکروب های مضر مانند سالمونلا، E.coli  و سموم مضر مانند سم آلفا است.
  • حاوی آلبومینوئیدها و محتوای روغن بالایی برای رشد و نمو ماهی ها است و تاثیر قابل توجهی در پروش ماهی ها دارد.
  • میزان خوبی از پروتئین و فیبر برای ماهی ها فراهم می کند.
  • غنی از کربوهیدرات است که به پرورش دهندگان ماهی کمک می کند تا در تولید ماهی های سالم موفق تر باشند.
  • با افزایش سلامت ماهی ها به صورت کلی نرخ تولید مثل را افزایش می دهد.

یکی دیگر از موارد استفاده از گوارگام استفاده از این ماده طبیعی برای جایگزین شدن غذا برای ماهی تیلا پیلا و ماهی های آکواریومی است زیرا هزینه تولید آن کمتر است. افزودن مقدار کمی گوارگام  به غذای ماهی ها حجم و اندازه مدفوع آنها را به طور قابل توجهی افزایش داده و کیفیت آب را نیز بهبود می بخشد. برای آگاهی از قیمت گوارگام می توانید به فروشگاه های اینترنتی مراجعه کرده و آن را در گریدهای مختلف خریداری کنید.

نقش گوارگام در غذای ماهی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.