هر آنچه باید در مورد خرید سی ام سی بدانید!

سی ام سی که پودر تایلوز یا صمغ سلولز نیز نامیده می شود، زیر مجموعه سلولز با گروه های کربوکسی متیل است. در بیشتر موارد، این ماده به عنوان نمک سدیم آن به نام سدیم کربوکسی متیل سلولز استفاده می شود. سی ام سی یک ماده فیزیولوژیکی غیرفعال، سنتتیک، بدون عطر و ملایم است و خواصی مانند طبیعت غیر مضر، قوام بالا و ضد حساسیت را نشان می دهد.

سلولز ماده ای فراوان است که یک جزء ساختاری دیواره سلولی بسیاری از گیاهان را تشکیل می دهد. خواص منحصر به فرد به آن اجازه می دهد تا در آب حل شود و ساختار سلولی را متورم کند. سی ام سی از واکنش سلولز با نوعی اسید استیک (اسید ملایمی که در سرکه نیز یافت می شود) تولید می شود. برای خرید سی ام سی می توانید به فروشگاه های اینترنتی مواد شیمیایی مراجعه کنید.

نام های دیگر: سدیم کربوکسی متیل سلولز، کارملوز سدیم، کربوکسی متیل سلولز (CMC)

طبقه شیمیایی: صمغ ها، کلوئیدهای هیدروفیل و مشتقات (شامل نمک ها)

روش تولید سی ام سی یا سدیم کربوکسی متیل سلولز

سلولز قلیایی با خیساندن سلولز به دست آمده از خمیر چوب یا الیاف پنبه در محلول هیدروکسید سدیم تهیه می شود. سپس سلولز قلیایی با مونوکلرواستات سدیم واکنش داده و سی ام سی را تولید می کند. کلرید سدیم و گلیکولات سدیم به عنوان محصولات جانبی این اتریفیکاسیون به دست می آیند.

سی ام سی می تواند محلول کلوئیدی بسیار چسبناک، غلیظ کننده، امولسیون کننده، کلوئید محافظ و سوسپانسیون ها را تشکیل دهد و از نظر فیزیولوژیکی بی ضرر است. بنابراین به طور گسترده در مواد غذایی ،داروسازی، آرایشی و بهداشتی، روغن، کاغذ، منسوجات، ساختمان و سایر زمینه های تولیدی استفاده می شود. با خرید سی ام سی گرید غذایی می توانید آن را در تهیه مواد غذایی مورد استفاده قرار دهید.

خواص شیمیایی و فیزیکی سی ام سی

نام شیمیایی: سدیم کربوکسی متیل سلولز

  • فرمول مولکولی : C6H7O2(OH)2CH2COONa
  • نقطه ذوب: 274 درجه سانتیگراد
  • چگالی: 1.6 گرم بر سانتی متر
  • دمای ذخیره سازی : دمای اتاق
  • حلالیت: 20 میلی گرم در میلی لیتر، محلول
  • شکل: مایع ویسکوزیته
  • رنگ: سفید تا زرد روشن
  • PH : 6.0 تا 8.0
  • بو: بی بو
  • حلالیت در آب: محلول
  • پایداری: : پایدار و ناسازگار با اکسید کننده قوی
  • دمای خود اشتعالی: 698 درجه فارنهایت

بازار  جهانی خرید سی ام سی

تخمین زده می شود که بازار خرید سی ام سی در بازه زمانی تخمین زده شده به ارزش 1869 میلیون دلار برسد. محرک مهم بازار سی ام سی در سراسر جهان استفاده بی حد و حصر از آن در صنایع غذایی و نوشیدنی است که به عنوان یک اصلاح کننده حجم ، قوام دهنده و امولسیفایر و در مواد غذایی بدون چربی استفاده می شود.

این ترکیب به کاهش چربی غذا و افزایش محتوای فیبر غذا کمک می کند. با توجه به اینکه تمایل مشتریان به سمت اقلام کم چرب و بدون گلوتن است استفاده از سی ام سی افزایش پیدا کرده است. همچنین در بسیاری از اقلام غذایی و مواد غیر غذایی از جمله ماست های یخ زده، خمیر دندان، پاک کننده ها، قرص های لاغری و داروهای روده  نیز مورد استفاده  قرارمی گیرد.

بازار جهانی سی ام سی شامل بسیاری از محرک های دیگر است. یکی از محرک های اضافی استفاده به عنوان ویسکوزیفایر و تنظیم کننده رئولوژی در مایعات روغنی حفاری است.

توسعه صنایع غذایی دستی، گسترش تولید دارو و مواد آرایشی در اقتصادهای نوظهور، به عنوان مثال، هند، چین، آفریقا، مکزیک و آمریکای جنوبی باعث افزایش استفاده از این افزودنی در مواد غذایی آماده شده است.

پیش بینی می شود که بازار جهانی سی ام سی تا سال 2023 با 1869 میلیون دلارافزایش داشته باشد. البته رشد بازار سی ام سی شامل پتانسیل افزایش درآمد آن در صنایع مختلف تا سال 2030 است.

خطرات سی ام سی

این ترکیب با محلول های اسیدی قوی و با نمک های محلول آهن و برخی فلزات دیگر مانند آلومینیوم، جیوه و روی ناسازگار است. همچنین تحقیقات نشان داده است که با صمغ زانتان ناسازگار است. رسوب آن ممکن است در pH کمتر از 2 و همچنین هنگامی که با اتانول (95٪) مخلوط می شود رخ دهد.

این ماده می تواند ترکیبات پیچیده ای را با ژلاتین و پکتین تشکیل دهد. همچنین با کلاژن یک کمپلکس تشکیل می دهد و می تواند پروتئین های با بار مثبت خاصی را رسوب دهد. خرید سی ام سی در گریدهای مختلف اکنون امکان پذیر است و شما می توانید به راحتی آن را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

هر آنچه باید در مورد خرید سی ام سی بدانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.