همه چیز در مورد آنالیز اسید استیک

اسید استیک یک ترکیب بی رنگ مایع و با بوی قوی است و در تولید ترکیبات رنگ، درزگیر و چسب استفاده می شود. همچنین جزء اصلی سرکه است، اگرچه غلظت آن تنها حدود چهار تا هشت درصد است.

اسید استیک در شکل خالص خود بدون آب توصیف می شود که به آن اسید استیک گلاسیال می گویند زیرا تمایل به کریستالی شدن در هنگام سرد شدن دارد. اسید استیک یخبندان دارای نقطه ذوب 62 درجه فارنهایت (16.7 درجه سانتیگراد) و نقطه جوش 244.4 درجه فارنهایت (118 درجه سانتیگراد) است.

این اسید به راحتی با آب، اتیل الکل و بسیاری از مایعات دیگر مخلوط می شود. محلول های آبی آن رفتارهای اسیدی معمولی مانند خنثی سازی اکسیدها و بازها و واکنش با کربنات ها را نشان می دهد. اسید استیک گلاسیال ماده ای بسیار سوزاننده  و قابل اشتعال است و می تواند در دمای بالای 102 درجه فارنهایت (39 درجه سانتیگراد) بخار مواد منفجره تشکیل دهد. قرار گرفتن در معرض اسید استیک خالص باعث تحریک چشم ها، پوست، بینی، گلو و دهان می شود. در رابطه با آنالیز اسید استیک در ادامه توضیحات بیشتری ارائه می شود.

خواص و ویژگی های اسید استیک

اسید استیک یک اسید مونوبازیک آلی با فرمول شیمیایی CH3COOH است که حاوی یک گروه کربوکسیل (COOH) است. اسید استیک از دو گروه عملکردی کوچک تشکیل شده است، یک گروه استیل که گاهی اوقات به عنوان Ac و یک گروه هیدروکسیل (AcOH) نشان داده می شود.

امروزه این ترکیب به صورت تجاری با اکسیداسیون بوتان، اتیلن یا متانول (الکل چوب) تولید می شود. اسید استیک به طور طبیعی در طی تخمیر هوازی قند یا محلول های الکلی مانند آبجو، تشکیل می شود. این فرآیند توسط باکتری استوباکتر کاتالیز می شود.

اسید استیک به طور گسترده در طبیعت به اشکال مختلف وجود دارد که عمدتاً به شکل استرهای موجود در میوه ها یا روغن های گیاهی است. به شکل اسید آزاد در بافت های حیوانی، مدفوع و خون وجود دارد. بسیاری از میکروارگانیسم ها می توانند مواد آلی مختلف را از طریق تخمیر به اسید استیک تبدیل کنند. با آنالیز اسید استیک می توان مقدار آن را در نمونه های مختلف تشخیص داد.

نمونه مورد نیاز برای آنالیز اسید استیک

  • سرم
  • بزاق
  • بافت (حیوانی / گیاهی)
  • مدفوع و محتویات روده
  • سلول
  • محصولات غذایی

روش های آنالیز استیک اسید

دانشمندان Creative Proteomics از یک روش بسیار کمی با کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) برای تعیین سطح اسید استیک در نمونه ‌های مختلف از جمله گیاه، بافت، خون، مدفوع و موارد دیگر استفاده می‌کنند. کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا HPLC)) با استفاده از آشکارساز ضریب شکست افتراقی RID)) برای تعیین سطح اسید استیک در بسیاری از نمونه‌ های بیولوژیکی استفاده می شود. این روش نتایج دقیق، قابل اعتماد و قابل تکرار اندازه گیری اسید استیک را ارائه می دهد که ما را قادر می سازد سطوح اسید استیک را در شرایط آزمایشگاهی به راحتی تجزیه و تحلیل کنیم.

اساساً، کروماتوگرافی تکنیکی است که برای جداسازی اجزای موجود در یک نمونه استفاده می شود. کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا HPLC)) روشی است که قادر است اجزای غیرفرار، ناپایدار حرارتی و قطبی را جدا یا در مخلوط جدا کند. HPLC نوعی کروماتوگرافی است که به دلیل گستره کاربرد وسیع و دقت کمی آن، به عنوان یک تکنیک تحلیلی ضروری به ویژه در زمینه شیمی آلی در نظر گرفته می شود. همچنین به طور گسترده ای به عنوان یک تکنیک آماده سازی برای جداسازی و خالص سازی اجزای هدف موجود در مخلوط ها استفاده می شود.

اسید استیک همچنین در pH های فیزیولوژیک یونیزه شده و استات تشکیل می دهد. گروه استیل با فرمول شیمیایی CH3CO مشتق شده از اسید استیک حاوی یک گروه متیل تک پیوند به کربونیل است و یک گروه عاملی برای همه اشکال حیات است. اسید استیک در متابولیسم کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها وقتی به کوآنزیم A متصل می‌شود، می‌تواند با اسیدهای کربوکسیلیک واکنش دهد تا تیواسترها را تشکیل دهد، در نتیجه به عنوان یک حامل گروه آسیل عمل می‌کند.

در زمینه صنعتی، اسید استیک به روش های مختلف مصنوعی و تخمیر باکتریایی تولید می‌شود. حدود 75 درصد از اسید استیک که برای استفاده در صنایع شیمیایی ساخته می‌شود، توسط کربونیلاسیون ساخته می‌شود. که نوعی واکنش شیمیایی است که مونوکسید کربن را به ترکیبات آلی و معدنی وارد می کند. آنالیز اسید استیک یک روش بسیار پرکاربرد است که به راحتی می تواند محتوای اسید استیک را در نمونه های مختلف تعیین کند.

 همه چیز در مورد آنالیز اسید استیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.