بررسی ویژگی ها و موارد کاربرد کلرید پتاسیم (KCL)

کلرید پتاسیم ماده‌ای شیمیایی است که با فرمول KCl شناخته می‌شود. پتاسیم کلرید یک نمک فلزی بوده و از یون های کلر و پتاسیم ساخته شده است. خواص کلرید پتاسیم موجب شده است تا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. کلرید پتاسیم صنعتی و کلرید پتاسیم دارویی و کلرید پتاسیم در کشاورزی از مصارف بالایی برخوردارند. کود کلرید پتاسیم در کشاورزی بسیار حائز اهمیت بوده و از کارایی بالایی برخوردار است. همان‌طور که توضیح داده شد، انواع KCl در گرید های مختلف تجاری تولید و در بازار عرضه می شوند. برای خرید کلرید پتاسیم به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید.  قیمت کلرید پتاسیم با توجه به گرید تولید شده و شرکت تولید کننده متفاوت خواهد بود.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد کلرید پتاسیم (KCl) می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ماده صنعتی آشنا شوید.

کلرید پتاسیم دارو

پتاسیم عنصری حیاتی در بدن است. مصرف کلرید پتاسیم خوراکی راهکار اصلی درمان پتاسیم پایین خون محسوب می‌شود. البته جهت درمان، محلول کلرید پتاسیم را می‌توان به صورت تزریق وریدی نیز مورد استفاده قرار داد.

پتاسیم از عناصر ضروری بدن بوده و در پمپاژ قلب نقش مهمی برعهده دارد. مقدار این عنصر در بدن ممکن است به دلایلی چون بیماری، مصرف دارو های مختلف، اسهال یا استفراغ و… رخ دهد. داروی پتاسیم کلرید در بیماران با سطح پایین پتاسیم خون می تواند بسیار مفید باشد.

KCl در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار داشته و برای سلامتی بسیاری از بیماران ضروری است. اما باید توجه شود که مصرف بیش از حد کلرید سدیم دارو باعث بیماری به نام هایپرکالمیا شده و می‌تواند موجب توقف قلب شود.

کلرید پتاسیم صنعتی

KCl ماده ای شیمیایی است که در تولید هیدروکسید پتاسیم و فلز پتاسیم کاربرد دارد.

محلول کلرور پتاسیم پودری در عملیات نفت و گاز طبیعی می تواند جایگزینی برای کلرید سدیم در واحدهای نرم کننده آب خانگی باشد.

در تولید برخی محصولات ضد یخ نیز از پتاسیم کلرید استفاده می شود. این ماده برای حیوانات خانگی و گیاهان و به طور کلی محیط زیست ایمن است.

کلرید پتاسیم در کشاورزی

بیشترین مقدار تولید جهانی پتاس در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی مقدار پتاسیم مورد نیاز گیاهان از خاک تامین نشود به کلریدپتاسیم در کشاورزی نیاز است. کشاورزان از کود های پتاسیم کلرید برای رفع کمبود پتاسیم مورد نیاز برای رشد گیاه استفاده می کنند. کاربرد KCl در کشاورزی می تواند در رشد و تقویت گیاه موثر باشد.

کود کلرور پتاس از رایج ترین منابع پتاسیم محسوب می شود. این کود را با نام های دیگری چون موریات پتاس یا MOP نیز می شناسند. این کود حاوی 50  تا 52 درصد پتاسیم و 45 تا 47 درصد کلر است. از خواص کود پتاسیم کلرید، حلالیت بالای آن در آب و pH برابر با 7 است. کاربرد کلریدپتاسیم موجب خرید و فروش گسترده آن در بازار جهانی شده است. برای خرید این محصول به سایت های معتبر فروش مراجعه نمایید.

کود کلرید پتاسیم ازبکستان

پتاسیم کلرید نوعی کود کشاورزی بوده که حاوی مقادیر فراوانی از پتاسیم با فرمول KCl است. سیلوبت، کلرور پتاس و کلرور پتاسیم از دیگر نام های این کود محسوب می شوند. کود کلرید پتاسیم در کشاورزی بسیار حائز اهمیت بوده و 90% از تولید آن به مصرف کشاورزی می رسد. پتاسیم کلرید ازبکستان با رنگی صورتی محصولی مرغوب و با کیفیت است که در بازار های ایران یافته می‌شود. این محصول دارای 60 درصد پتاسیم بوده و با بسته بندی های 50 کیلوگرمی تولید و عرضه می شود.

قیمت کلرید پتاسیم

قیمت این ماده با توجه به گرید تولید شده، شرکت تولید کننده، نرخ ارز و برند تجاری محصول متفاوت است.

بررسی ویژگی ها و موارد کاربرد کلرید پتاسیم (KCL)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.