ایمنی نشادر (آمونیوم کلرید)

نشادر ( آمونیوم کلرید) به صورت کریستال های سفید بی بو با طعم خنک و نمک مانند وجود دارد. این ترکیب مورد توجه مورخان شیمی است زیرا یکی از اولین مواد شیمیایی ذکر شده توسط محققان باستان و اولین ترکیب آمونیاک کشف شده است.

این ماده معدنی به ندرت در طبیعت و تنها در برخی از مناطق خشک وجود دارد. از آنجایی که نشادر کاملاً  در آب محلول است، فقط در مکان هایی که باران کم است روی زمین باقی می ماند، یکی از این مکان ها در اطراف دریچه های آتشفشان های فعال است. این ترکیب در این مناطق زمانی تشکیل می‌شود که کلرید هیدروژن (HCl) در گازهای آتشفشانی و آمونیاک (NH 3 ) تولید شده در اثر فروپاشی گیاهان و حیوانات با یکدیگر واکنش می ‌دهند. خرید و فروش نشادر بازار گسترده ای در سراسر جهان دارد.

روش تولید نشادر (آمونیوم کلرید)

از روش‌های ساده ساخت نشادر، ترکیب محلول آبی ترکیبی از آمونیاک، معمولاً سولفات آمونیوم با اسید کلریدریک و جمع‌آوری آمونیوم کلریدی است که در اثر تبخیر تشکیل می‌شود. از نظر تجاری، این ترکیب به عنوان یک محصول جانبی از فرآیند به اصطلاح آمونیاک- سودا برای ساخت کربنات سدیم به دست می آید.

در این فرآیند که توسط شیمیدان بلژیکی ارنست سولوای (1838-1922) در سال 1861 ابداع شد، آمونیاک، کلرید سدیم و دی اکسید کربن در مجموعه ای از واکنش ها با یکدیگر ترکیب می شوند تا کربنات سدیم را ایجاد کنند. محصول تجاری مهم نشادر(آمونیوم کلرید) نیز در طی واکنش ها تشکیل می شود و به عنوان یک محصول جانبی حذف می شود.

خواص شیمیایی و فیزیکی نشادر (آمونیوم کلرید)

  • ظاهر : جامد جاذب رطوبت، بدون بو، بدون رنگ تا سفید
  • نام های مترادف: موریات آمونیوم ، سال آمونیاک، سالمیاک
  •   فرمول:  NH 4 Cl
  • نوع ترکیب : نمک غیرآلی
  • جرم مولکولی: 53.5
  • نقطه جوش: 520 درجه سانتی گراد
  • تجزیه در 338 درجه سانتی گراد
  • چگالی: 1.5 گرم بر سانتی متر مکعب
  • انحلال پذیری: محلول در آب، کمی محلول در الکل، نامحلول در اکثر حلال های آلی

خطرات شیمیایی نشادر (آمونیوم کلرید)

نشادر (آمونیوم کلرید) با گرم شدن تجزیه می شود و دودهای سمی و تحریک کننده (اکسیدهای نیتروژن، آمونیاک و کلرید هیدروژن) تولید می کند. محلول موجود در آب یک اسید ضعیف است که با نیترات آمونیوم و کلرات پتاسیم به شدت واکنش می دهد و در نتیجه باعث ایجاد خطر آتش سوزی و انفجار می شود. فروش نشادر برای اهداف مختلف صورت می گیرد.

مواد استفاده از نشادر (آمونیوم کلرید)

نشادر کاربردهای تجاری بسیار متنوعی دارد. یکی از شناخته شده ترین کاربردها در باتری های سلول خشک است. باتری های سلول خشک از سه قسمت تشکیل شده اند: آند، کاتد و الکترولیت (ماده جامد مرطوبی که بدنه باتری را تشکیل می دهد). الکترون های تولید شده در یک واکنش شیمیایی در باتری از کاتد خارج می شوند، از طریق یک مدار خارجی (دستگاهی که باتری به آن متصل است)، از طریق آند به باتری برگشته و از طریق الکترولیت به کاتد بازمی گردد. الکترولیت موجود در باتری سلول خشک از مخلوط خمیری کلرید آمونیوم با آب تشکیل شده است.

  • به عنوان عامل در عملیات رنگرزی و چاپ
  • به عنوان یک شار برای لحیم کاری
  • برای تولید سایر ترکیبات آمونیوم، به ویژه آنهایی که به عنوان کود استفاده می شوند.
  • در ساخت انواع خاصی از پلیمرها، به ویژه خانواده معروف به رزین های اوره فرمالدئید.
  • برای آبکاری فلزات و به عنوان یک افزودنی در برخی از نقاط جهان برای ایجاد طعم شور خاص به کار می رود.

استفاده از نشادر (آمونیوم کلرید) در پزشکی

تزریق این ترکیب یک تجدید کننده الکترولیت و اسیدی کننده است که برای درمان سطح کلرید در خون و آلکالوز متابولیک استفاده می شود. این ترکیب یک نمک اسیدی است که به  شرایط خاصی کمک می کند که در آن خون حاوی کلرید بسیار کمی است یا خیلی قلیایی (بازی) است. این وضعیت می تواند پس از استفراغ، ساکشن یا حذف محتویات معده، استفاده از دیورتیک ها (قرص های آب) یا با اختلالات معده رخ دهد که همچنین ممکن است باعث ایجاد دیورز خفیف شود و ادرار را اسیدی تر کند.

ایمنی نشادر (آمونیوم کلرید)

قرار گرفتن در معرض این ترکیب خطرات سلامتی متعددی دارد. هنگامی که استنشاق می شود یا روی پوست رسوب می کند، ممکن است باعث تحریک بافت ها شود که نیاز به درمان داشته باشد. این ترکیب در صورت بلعیده شدن بطور بالقوه سمی است و  باید فورا به پزشک مراجعه کرد. این ترکیب خصوصا در افرادی که با آن کار می کنند مشکل ساز است. خرید و فروش نشادر در سایت های عرضه مواد شیمیایی صورت می گیرد.

ویژگی و کاربردهای نشادر ( آمونیوم کلرید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.