پلیول ها پتانسیل بالقوه به جای شکر هستند

پلیول ها یا قندهای الکلی به عنوان جایگزینی برای شکر در برخی مواد غذایی استفاده می شود، به ویژه آنهایی که برچسب بدون قند دارند. با افزایش مصرف آنها در صنایع غذایی توجه به فواید و خطرات بالقوه قندهای الکلی برای سلامتی مهم است.

قند الکلی نه شکر است و نه یک نوشیدنی الکلی بلکه یک نوع شیرین کننده کم یا بدون کالری است که از شکر به دست می آید که از دهه 1990 به طور گسترده در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

در حالی که پلیول ها را می توان به طور طبیعی در برخی از میوه ها و سبزیجات یافت، اغلب آنها به صورت صنعتی با استفاده از اصلاحات شیمیایی ساخته می شوند.

با ظهور مجدد رژیم های کم کربوهیدرات و محبوبیت فعلی رژیم کتو استفاده از پلیول ها در غذاهای بسته بندی و آماده رایج تر شده اند. آنها معمولاً در غذاهایی مانند آب نبات، آدامس، فراستینگ و سایر غذاهای کم کالری یا کم کالری یافت می شوند.

آیا پلیول ها برای شما مفید هستند؟

وقتی صحبت از پلیول ها به میان می آید، هم فواید سلامتی و هم نگرانی هایی برای سلامتی وجود دارد. از جنبه مثبت، قندهای الکلی کالری کمتری در هر گرم نسبت به شکر دارند. برای کسانی که به دنبال ارضای میل به شیرینی بدون قند هستند، یا برای بیماران دیابتی که به دنبال کاهش افزایش قند خون هستند، پلیول ها می توانند راهی برای کاهش مصرف قند و به طور بالقوه کاهش کالری دریافتی فراهم کنند.

قندهای الکلی فاقد کالری یا کربوهیدرات نیستند، بنابراین می توانند بر قند خون تأثیر بگذارند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که از آنجایی که پلیول ها به طور ناقص جذب بدن می‌شوند، در مقایسه با قند تصفیه‌ شده منجر به تغییر کمتری در قند خون می‌شوند. به همین دلیل، معمولاً  قندهای الکلی برای افراد دیابتی در صورت مصرف در حد اعتدال مناسب در نظر گرفته می شوند.

یکی دیگر از مزایای جالب پلیول ها این است که اکثر آنها به پوسیدگی دندان کمک نمی کنند. از آنجایی که آنها مانند شکر تصفیه شده در دهان تخمیر نمی شوند، باعث ایجاد حفره نمی شوند. در واقع، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی از آنها به ویژه زایلیتول، می توانند برای پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان استفاده شوند. به این دلایل پلیول ها اغلب در محصولاتی مانند خمیر دندان و دهان شویه یافت می شوند تا بدون اثرات منفی قند بر بهداشت دهان و دندان، شیرینی ایجاد کنند.

انواع پلیول یا قندهای الکلی

قندهای الکلی معمولاً در غذاهای فرآوری شده تجاری یافت می شوند، بنابراین معمولاً این اقلام را در قفسه های فروشگاه های مواد غذایی پیدا نمی کنید.

اریتریتول

اریتریتول به طور طبیعی در برخی میوه ها و غذاهای تخمیر شده وجود دارد و به صورت تجاری از طریق تخمیر گلوکز با مخمر ساخته می شود. 95% کالری کمتری نسبت به شکر دارد، قند خون را افزایش نمی دهد و باعث پوسیدگی دندان نمی شود.

ایزومالت

ایزومالت تقریباً 50 درصد شکر شیرین است. به دلیل شیرینی ملایمی که دارد، با طعم های زیادی هماهنگ می شود. قهوه ای نمی شود، مانند برخی دیگر از پی اولها در دهان احساس خنکی ایجاد نمی کند و تغییری در قند خون ایجاد نمی کند.

مانیتول

مانیتول به دلیل طعم شیرین خنک آن بیشتر در تولید آدامس استفاده می شود. معمولاً در غذاهای دیابتی یافت می شود و کالری کمتری نسبت به شکر دارد. همچنین به عنوان یک افزودنی غذایی تجاری برای کمک به افزایش ماندگاری غذاهای فرآوری شده استفاده می شود.

مانیتول علاوه بر کاربردهای آن در غذا، در داروها نیز استفاده می شود. از آن برای کاهش فشار در چشم به عنوان یک درمان برای گلوکوم استفاده می شود، می تواند برای درمان نارسایی کلیوی استفاده شود و در درمان آسیب ها و بیماری های مغزی شدید استفاده می شود.

سوربیتول

سوربیتول تقریباً 60 درصد قند شیرین است و به طور طبیعی در میوه ها و میوه های خشک یافت می شود. اغلب از شربت ذرت تهیه می شود و به عنوان جایگزین شکر در غذاهای بسته بندی شده استفاده می شود. برخلاف بسیاری از الکل های قندی دیگر، سوربیتول می تواند به پوسیدگی دندان کمک کند.

عوارض مصرف زیاد پلیول ها

با وجود فواید فراوان پلیول ها می توانند باعث ناراحتی های گوارشی مانند نفخ، اسهال شوند، به خصوص اگر به مقدار زیاد خورده شوند. مطالعات نشان می دهد که آنها ممکن است یک عامل کمک کننده به سندرم روده تحریک پذیر باشند و برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک توصیه نمی شود.

پلیول ها پتانسیل بالقوه به جای شکر هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.