پلی آلومینیوم کلراید چیست و چه کاربردی دارد

پلی آلومینیوم کلراید یک ماده شیمیایی است که از عناصر آلومینیوم، اکسیژن، هیدروژن و کلر تشکیل شده است. این ترکیب شیمیایی همچنین با نام آلومینیوم کلرید هیدروکسید نیز شناخته می ‌شود و به اختصار PAC نامیده می‌ شود. این ترکیب شیمیایی به صورت یک جامد زرد رنگ و محلول در آب در بازار موجود است. PAC مصارف صنعتی فراوانی دارد، اما عمدتا در فرآیندهای لخته سازی در صنایع تصفیه آب استفاده می شود.

این ترکیب شیمیایی یک منعقد کننده پلیمری معدنی بسیار مفید است. این ترکیب پلیمری به طور گسترده در تصفیه آب و فاضلاب استفاده می شود و به نسبت سایر مواد منعقد کننده مانند سولفات آلومینیوم، آهک هیدراته و کلرید آهن لجن کمتری تولید می کند و در دماهای پایین عملکرد خوبی دارد.

PAC یک منعقد کننده است که برای تصفیه آب بسیار استفاده می شود. وقتی این ترکیب شیمیایی را با سایر انواع نمک های آلومینیوم مقایسه می کنید، به دلیل بار الکتریکی بیشتر، برای بی ثبات کردن و حذف مواد معلق مناسب تر است.

 

ویژگی ها و مزایای کلیدی پلی آلومینیوم کلراید

 

  • مقرون به صرفه بودن
  • لخته سازی را سریعتر انجام می دهد
  • نیاز به پلی الکترولیت را کاهش می دهد
  • بدون افزودنی های قلیایی است
  • برای طیف گسترده ای از PH مناسب است
  • فلزات سنگین و مواد رادیواکتیو را از آب حذف می کند

 

روش تولید پلی آلومینیوم کلراید

PAC با کاهش پودر آلومینا (آلومینیوم معدنی) توسط جوهر نمک در دمای معین تولید می شود. برای این منظور مقدار معینی از هیدروکسید آلومینیوم با اسید کلریدریک در میکسر مخلوط شده و پس از اختلاط به راکتور وارد می شود. سپس ترکیب به دست آمده به قسمت فیلتراسیون فرستاده شده و آلومینا حذف می شود.

مواد اولیه به مخزنی به نام مخزن فرمولاسیون فرستاده می شوند و در این مرحله آب به همراه مواد شیمیایی خاصی به مخلوط اضافه می شود تا واکنش های شیمیایی صورت گیرد. فرآیند تولید پلی آلومینیوم کلراید یکی از خورنده ترین فرآیندهای تولید مواد شیمیایی است. بنابراین واکنش اصلی این فرآیند در داخل یک راکتور شیشه ای صورت می گیرد. شرایط عملیاتی برای تولید این ترکیب شیمیایی، دما و فشار بالا است.

 

موارد استفاده از پلی آلومینیوم کلرید

پلی آلومینیوم کلراید دارای خواص و ویژگی های منحصر به فرد زیادی است. به همین دلیل کاربردهای زیادی در زمینه ها و صنایع مختلف دارد. یکی از مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت تصفیه آب کشورهای مختلف PAC است. این ترکیب شیمیایی می تواند بخش بزرگی از فرآیند تصفیه آب را انجام دهد و نیاز به سایر افزودنی های شیمیایی را به حداقل برساند.

این ترکیب شیمیایی همچنین می تواند از کدورت آب جلوگیری کند و تمام کلوئیدها را که ذرات بسیار ریز و با وزن بسیار کم هستند را از آب حذف کرده و آب شفاف و تصفیه شده را ارائه دهد.

پلی آلومینیوم کلراید در صنعت کاغذسازی نیز بسیار کاربرد دارد. این ترکیب شیمیایی برای فرآیندهای حذف آلاینده های آنیونی، تصفیه آب برگشتی و پساب ها بسیار مفید است. در فرآیند اندازه ‌گیری در صنایع تولید کاغذ، از پلی آلومینیوم کلراید برای تعیین میزان جذب آب توسط مولکول‌ های سلولز و در تعیین کیفیت کاغذ برای جذب جوهر استفاده می ‌شود.

 

از این ترکیب شیمیایی برای کنترل تعداد الیاف و پرکننده های پساب نیز استفاده می شود. همچنین وجود آن باعث افزایش عملکرد سایر مواد اولیه و حذف آلودگی های ناخواسته می شود. سایر کاربردهای پلی آلومینیوم کلراید عبارتند از:

  • تصفیه آب و پساب های برگشتی از کارخانه های سنگ، کاشی و سرامیک
  • تصفیه فاضلاب صنعتی از خطوط تولید صنایع مختلف
  • استفاده به منظور احیای زغال سنگ از پساب های شستشوی آن
  • جهت تهیه خمیر در صنایع سلولزی و کاغذسازی
  • جلوگیری از تشکیل میسل در صنایع غذایی و حامل های کاتالیزور در فرآیندهای شیمیایی
  • برای تفکیک سازی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و انعقاد سریع سیمان در صنایع ساختمانی
  • مورد استفاده در صنایع نساجی، رنگرزی، معدنی، دارویی و آرایشی، متالورژی، چرم
  • در صنایع آرایشی و بهداشتی و مراقبت های شخصی به عنوان یک ماده در دئودورانت ها و ضد تعریق ها استفاده می شود.

 

آیا پلی آلومینیوم کلراید ایمن است؟

استفاده از پلی آلومینیوم کلراید می تواند خطرناک باشد و مشکلات سلامتی را برای فرد ایجاد کند. این ترکیب شیمیایی خاصیت خورندگی دارد. استنشاق ذرات پلی آلومینیوم کلراید می تواند باعث تحریک غشای مخاطی شود. این ترکیب شیمیایی همچنین می تواند باعث تحریک پوست و چشم همراه با قرمزی و تورم شود. نگهداری و دفع صحیح پلی‌ آلومینیوم کلراید باید مورد توجه قرار گیرد، تا از هر گونه اثرات ناخواسته جلوگیری شود.

پلی آلومینیوم کلراید چیست و چه کاربردی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.