ژلاتین یک ماده پروتئینی است که از هیدرولیز کلاژن بدن حیوانات به دست می‌آید. کاربرد ژلاتین در محصولاتی همچون مربا، ژله، آب نبات و… صورت می پذیرد. از خواص ژلاتین بی رنگ و بدون طعن بودن آن است. ژلاتین می تواند منبع حیوانی و یا حتی گیاهی نیز داشته باشد. استفاده از ژلاتین در صنایع غذایی موجب تقویت غضروف ها، بافت ها و بهبود قابلیت ارتجاعی اندام ها خواهد شد. انواع ژلاتین به صورت پودری و ورقه ای تولید و در بازار عرضه می شوند. قیمت ژلاتین در انواع مختلف متفاوت بوده و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. برای خرید ژلاتین می توان به سایت ها و فروشگاه های معتبر مراجعه نمود.

ژلاتین چیست و چگونه درست می شود

ژلاتین ماده ای پروتئینی بوده و از کلاژن بدن حیوانات به دست می آید. از خواص این ماده به دلیل بالا بردن خاصیت چسبندگی در محصولاتی همچون مربا، ژله، آب نبات و… استفاده می شود. این ماده بدون طعم و بی رنگ است و به صورت پودر یا صفحه ورقه ای موجود می باشد.

این ماده پروتئینی بوده و از هیدرولیز کلاژن پوست، استخوان و بافت پیوندی حیوانات تهیه می‌شود. بااین‌حال این ماده در انواع گیاهی نیز از جلبک های قرمز آگار آگار و پکتین تولید می گردد.

پودر و ورق ژلاتین چیست

پودرها و ورق ژلاتین از کلاژن حیوانات تهیه می شوند. پودر این ماده، درواقع فرم خشک شده است که به دانه‌های ریز تبدیل گشته است. مزیت این ماده پراکندگی یکنواخت آن در ظرف است. ورقه‌ های این ماده هم، ژلاتینی هستند که روی ورقه هایی خشک شده اند. تنها تفاوت بین ورقه‌ و پودر این ماده می‌توان به این اشاره نمود که استفاده از ورقه‌های ژلاتین، موجب روشن‌تر و شفاف‌تر شدن محصول نهایی می‌ گردد. از لحاظ خواص غذایی پودر این ماده و ورقه آن تفاوتی با هم ندارند.

یک قاشق غذاخوری از پودر این ماده با چهار ورق از آن معادل است. البته این میزان در کشورهای مختلف تولید کننده ممکن است مقداری متفاوت باشد. با توجه به این موضوع باید هنگام خرید به شرکت سازنده توجه شود تا در محصول نهایی مشکلی ایجاد نگردد..

خواص ژلاتین

بدن انسان به طور طبیعی کلاژن تولید می کد. اما باز هم مصرف غذاها و مکمل های این ماده توصیه می شود.  این ماده می تواند برای سلامت مو، پوست و ناخن نیز فواید زیادی به همراه داشته باشد.

گلیسین و پرولین دو اسید آمینه مهم برای سلامت هستند. این اسید های آمینه قادرند تا موجب بهبود مفاصل و کاهش التهاب شوند.

این ماده دارای پروتئین فراوانی بوده و برای سلامت روده، کیفیت خواب و تقویت روحیه فواید مختلفی دارد..

پودر خالص این ماده هیچ کربوهیدرات یا چربی نداشته و تنها از پروتئین تشکیل یافته است.

این ماده در آب سرد نامحلول بوده و  در آب گرم حل می‌شود. این ماده تا ده برابر حجمش آب جذب کرده و در دمای 40 تا 50 درجه سانتی ‌گراد ژل تشکیل می دهد.

ترکیبات ژلاتین چیست

ژلاتین خالص از طریق هیدرولیز استخوان و غضروف‌های بدن گاو حاصل می آید. این ماده از 84% پروتئین، 14% رطوبت و 2% خاکستر تشکیل شده است.

توجه شود که این ماده جاذب رطوبت است و به همین دلیل باید در محلی خشک و خنک نگهداری شود. البته توجه شود که اگر رطوبت این ماده از 16% افزایش یابد، قارچ و کپک بر روی آن رشد کرده و مصرف آن خطر آفرین خواهد بود.

مکمل ژلاتین چیست

مکمل ژلاتین یک مخلوط پروتئینی است که از مشتقات کلاژن به شمار می‌آید. پروتئین کلاژن ازجمله پروتئین‌هایی است که در بدن  به‌وفور یافت می‌شود. پروتئین‌ها موجب بهبود بافت‌های عضلانی و بازسازی و حفظ غضروف‌ها می‌شوند. این ترکیبات موجب می‌شوند تا از سلامت استخوان‌ها کاسته نشود. کلاژن سرشار از آمینواسیدها بوده و فاقد هرگونه کلسترول، چربی یا کربوهیدرات است. از این مکمل برای تامین پروتئین و اسیدهای آمینه استفاده می ‌شود. این پودر فاقد هرگونه مواد مضر بوده و به آسانی در آب حل می‌شود. کلاژن موجود در این مکمل ها دارای بافت‌های ریز با وزن مولکولی پایین بوده و قابل جذب در بدن انسان است. این مکمل ها را می توان همراه با شیر، ماست، انواع آب میوه و نوشیدنی‌های سرد مورد استفاده قرار داد.

قیمت ژلاتین

قیمت این ماده در بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. نوع آن و همین طور کیفیت و شرکت تولید کننده بر قیمت بسیار موثر خواهد بود.

ژلاتین چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.