کاربرد اسید لاکتیک در چه مواردی است

کاربرد اسید لاکتیک در چه مواردی است؟ اسید لاکتیک که به نام اسید شیر نیز شناخته می شود به دلیل وجود گروه کربوکسیل در مجاورت گروه هیدروکسیل، این اسید آلفا هیدروکسیل نیز است. هنگامی که قند شیر (لاکتوز) تحت تخمیر قرار می گیرد، محصول به دست آمده اسید لاکتیک است. اسید لاکتیک معمولا در پنیر، شیر ترش و ماست یافت می شود. دو شکل از ایزومرهای نوری اسید لاکتیک Levo  و Dextro وجود دارد. این اسید در حالت جامد محلول در آب و سفید است در حالی که در حالت مایع بی رنگ است. نمک محلول در اسید لاکتیک مانند لاکتات کلسیم می تواند به عنوان منبع کلسیم استفاده می شود.

ایزومرهای L معمولاً در میان موجودات زنده وجود دارند. اسید لاکتیک نقش مهمی در فرآیندهای مختلف بیوشیمیایی دارد. همچنین در هنگام فعالیت شدید توسط عضلات تولید می شود. این ترکیب یک محصول جانبی شیمیایی تنفس بی هوازی است. در ماست توسط برخی باکتری ها تولید می شود و در روده و خون شما نیز وجود دارد.

وقتی سطح اکسیژن بدن پایین است و نیاز به تبدیل گلوکز به انرژی دارد، اسید لاکتیک تولید می کند. این تولید اسید لاکتیک می تواند باعث درد عضلانی، گرفتگی و خستگی عضلانی شود. این نوع علائم در حین ورزش طبیعی است. پس از انجام فعالیت های بدنی یا ورزش های شدید اغلب احساس خستگی یا حتی گرفتگی عضلات را تجربه می کنیم که به دلیل تجمع اسید لاکتیک در ماهیچه ها است. مجددا در حضور اکسیژن اضافی تنفس هوازی شده که منجر به تجزیه اسید لاکتیک می شود و درنتیجه گرفتگی یا درد عضلانی تسکین می یابد.

خواص فیزیکی اسید لاکتیک

  • فرمول شیمیایی:   C3H6O3
  • جرم مولی/وزن مولکولی:   90.08 گرم در مول
  • فرمول شیمیایی: CH3CH(OH)CO2H
  • نقطه جوش:  122 درجه سانتی گراد
  • نقطه ذوب:  16.8 درجه سانتی گراد
  • PH:  3.5
  • رنگ:  سفید در حالت جامد. بی رنگ در حالت مایع
  • حلالیت:محلول در آب

خواص شیمیایی اسید لاکتیک

این یک اسید آلی ضعیف است. علاوه بر این، می تواند با سایر اسیدهای قوی تر واکنش نشان دهد.

یک ویژگی مهم اسید لاکتیک حالت فیزیکی دوگانه آن است. این حالت فیزیکی دوگانه شامل حالت مایع مخلوط راسمیک D، L- اسید لاکتیک است.

کاربردهای اسید لاکتیک

اسید لاکتیک در چه مواردی است؟ اسید لاکتیک در پزشکی به عنوان یک مایع داخل وریدی استفاده می شود که به عنوان یک ایزوتونیک برای احیا به دلیل از دست دادن خون عمل می کند. اسید لاکتیک به عنوان یک ماده خام برای تولید پلیمرهای مختلف عمل می کند.

اسید لاکتیک در صنایع غذایی کاربرد وسیعی دارد زیرا این اسید یک نگهدارنده و طعم دهنده خوب مواد غذایی است. اسید لاکتیک همچنین در طیف گسترده ای از کاربردهای غذایی مانند محصولات نانوایی، نوشیدنی ها، فرآورده های گوشتی، شیرینی، لبنیات، سالادها، سس ها، غذاهای آماده و غیره استفاده می شود. اسید لاکتیک در محصولات غذایی معمولاً به عنوان تنظیم کننده PH عمل می کند.

اسید لاکتیک در ساخت مواد شوینده و از بین بردن آلودگی ها در صنایع شیمیایی مهم است و می تواند با استفاده از فرآیند مصنوعی یا تخمیر تشکیل شود. لاکتات نقش مهمی در بهبود آسیب های مغزی دارد. ترشح نوراپی نفرین در مغز توسط لاکتات نشان داده می شود.

اسید لاکتیک و مشتقات آن درمحصولات شخصی و بهداشتی مورد استفاده  قرار می گیرد. برای افزودنی های رنگ و پوشش و همچنین در محصولات مراقبت از مبلمان استفاده می شود. همچنین در رنگرزی نساجی و دباغی چرم استفاده می شود ئ به انعقاد پروتئین شیر کمک می کند.

فواید اسید لاکتیک برای پوست

اسید لاکتیک  یک لایه بردار شیمیایی بدون نسخه است که اخیراً به دلیل فواید پوستی مختلف محبوبیت زیادی پیدا کرده است. منبع تخمیر زیستی نشاسته ذرت طبیعی، یک آلفا هیدروکسی است که می تواند به درمان مشکلات پوستی مختلف مانند لکه های تیره، خطوط ریز، آکنه، چین و چروک و همچنین لایه برداری پوست کمک کند.

اسید لاکتیک که به دلیل خاصیت تقویت کلاژن معروف است، این اسید به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند و به پوست درخشندگی و جوانی می بخشد. این اسید می تواند از رشد میکروارگانیسم های خطرناک روی پوست جلوگیری کند و باکتریوسین های تولید شده توسط این اسید می توانند با برهم زدن یکپارچگی غشای سلولی، باکتری ها را از بین ببرد. نفوذ اسید لاکتیک از طریق اپیدرم و درم پوست است. با توجه به این فرآیند، اسید لاکتیک با لایه برداری و از بین بردن طبیعی سلول های مرده پوست، به افزایش گردش سلولی نیز در پوست کمک می کند. اکنون می توانید به سوال اسید لاکتیک در چه مواردی است دهید.

کاربرد اسید لاکتیک در چه مواردی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.