سی ام سی

سی ام سی که با نام های صمغ گلوکز و کربوکسی متیل سلولز نیز شناخته شده است، یکی از مشتقات سلولز است که کاربرد های زیادی دارد و بعد از سلولز استات و سلولز گزانتات در رده سومین مشتق صنعتی مهم گلوکز قرار می گیرد و در انواع صنعتی و غذایی آن را تولید می کنند. این ماده درواقع دوست دار محیط زیست است چون به صورت بیولوژیکی تجزیه می شود و از سلولز طبیعی ساخته می شود. صمغ گلوکز نوعی پلیمر یونی محلول در آب است که می تواند به خوبی آب را جذب و ابقا کند و در ساخت مواد اتصال دهنده و ضخیم کننده، مواد آرایشی و افزودنی های مواد غذایی و خوراکی کاربرد دارد.

کاربرد سی ام سی

از این ماده در ترکیب انواع مختلفی از نوشیدنی ها، غذاهای یخ زده، به عنوان اصلاح کننده ویسکوزیته، قوام دهنده و تثبیت کننده استفاده می کنند. در صنایع مختلف از جمله صنایع تولید کاغذ، سرامیک، چسب، حلال های حفاری نفت و فرمولاسیون شوینده ها نیز این ترکیب کاربرد دارد. برای حفظ طعم و افزایش ماندگاری و تازگی مواد غذایی به جای ژلاتین می توانید از صمغ سلولز استفاده کنید. گرید غذایی این ترکیب در تولید کنسرو ها و کمپوت های میوه، نودل ها، محصولات لبنی، گوشت، غذاهای منجمد، کیک، شیرینی، کلوچه، آب میوه ها و نوشیدنی ها و آب نبات استفاده می شود.

به علاوه گرید دیگر این محصول در استفاده گسترده ای در صنایع شیمیایی مختلف، زمینه های الکترونیک، تولید چرم، تولید پلاستیک، صنعت چاپ و سموم دفع آفات دارد. از این ماده می توانیم در ساخت اسپری های مبتنی بر آب و سموم دفع آفات به عنوان یک عامل سوسپانسیون کننده استفاده کنیم.

کاربرد  در صنایع غذایی

این ماده بدون احتیاج به حرارت بالا و مخلوط کردن زیاد به ما کمک می کند بستنی تولید کنیم. در تولید محصولاتی مثل کیک ها و نان ها نیز از کربوکسی متیل گلوکز استفاده می کنند. مصرف این ماده موجب صرفه جویی در شیرینی پزی و مصرف مقدار زیاد چربی می شود.

از صمغ سلولز تولید بیسکوییت های با کیفیت تحت عنوان امولسیفایر استفاده می کنند، علاوه بر این ها این ماده باعث پراکندگی یکنواخت چربی در خمیر می شود که حجم خمیر در غالب ها و برش ها را زیاد تر می کند و به تولید بیسکوییت هایی با لبه سالم و خوش فرم کمک می کند. مصرف سی ام سی همچنین مصرف زرده تخم مرغ را کاهش می دهد، بافت و کیفیت محصول را بهبود می بخشد، عطر و طعم محصول را به طور یکنواخت پراکنده می کند و از آن در تهیه آبنبات استفاده می کنند.

نحوه استفاده از سی ام سی

برای درمان مشکلاتی مثل سوزش چشم یا خشکی دهان می شود از این ترکیب استفاده کرد. برای استفاده از صمغ سلولز بهتر است ابتدا با یک پزشک مشورت کنید و طبق مراحل زیر پیش بروید.

آن را به هم بزنید، حتما دستانتان را قبل از کار بشورید، مقدار توصیه شده به وسیله پزشک را در چشمتان بریزید و به آرامی چشم ها را به مدت دو دقیقه ماساژ دهید. این ماده علاوه بر پزشکی در صنایع استفاده های زیاد و متنوعی دارد که برای این استفاده ها نیاز بهاین ترکیب با درصد خلوص بالا داریم.

سی ام سی

یک نظر برای “سی ام سی

  • مرداد ۱۴, ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۸ ق.ظ
    لینک ثابت

    کربوکسی متیل سلولز سدیم (CMC) یا “صمغ سلولز” یک ماده حجیم کننده ی بی ضرر است.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.