دکستروز و انواع دکستروز چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع شیرین کننده ها همواره جایگاه ویژه ای در تغذیه بشر داشته اند. شیرین کننده ها هم به صورت طبیعی و هم به صورت صنعتی موجود بوده و مورد استفاده قرار می گیرند. دکستروز یکی از انواع شیرین کننده ها بوده که از غلات بدست می آید. انواع دکستروز به صورت خشک(پودری) و مایع در بازار عرضه می گردد. کاربرد دکستروز در صنایع غذایی اهمیتی ویژه داشته و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه استفاده از دکستروز در صنایع دارویی نیز صورت گرفته و از آن در تولید سرم های وریدی استفاده می شود. قیمت دکستروز در بازار متنوع بوده و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. برای خرید دکستروز می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود.

شیرینی های بسته بندی، دسرهای لبنی، نوشابه ها، نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی های انرژی زا و… ازجمله مواد غذایی حاوی دکستروز بالا هستند. در ادامه این مطلب به بررسی این شیرین کننده و انواع آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

دکستروز چیست

این ماده نوعی قند و ایزومر گلوکز است. این قند بیشتر به شکل محلول در آب مورد استفاده قرار می گیرد. محلول قند داخل وریدی به عنوان محلول دکستروز شناخته می شود که مخلوطی از این قند و آب است. این شیرین کننده یک مونوساکارید و قندی ساده است. قند های ساده اغلب برای تولید قندهای پیچیده ای همچون ساکارز استفاده می شوند. بدن انسان قند ساده را به راحتی متابولیزه می کند. اما قندهای پیچیده توسط بدن به راحتی متابولیزه نخواهند شد.

خواص دکستروز

  • خاصیت شیرین کنندگی مطلوبی دارد.
  • این ماده به‌عنوان نوعی پایدار کننده محسوب می شود.
  • دارای خواص حجم دهندگی است.
  • توانایی بافت دادن دارد.
  • جاذب رطوبت است.

تفاوت گلوکز و دکستروز

در ادامه به تفاوت گلوکز و دکستروز پرداخته می شود. گلوکز دارای ایزومرهای نوری L و D است. اما دکستروز فقط حاوی ایزومر نوری D است. درواقع دکستروز نام دوم فرم D گلوکز بوده و فرمول مولکولی یکسانی با گلوکز دارد. گلوکز به شکل های متفاوتی می تواند در کربوهیدرات ها موجود باشد. البته فرم L گلوکز فراوانی کمتری داشته و فرم D در طبیعت فراوان تر است. بنابراین دکستروز بیشتر در طبیعت یافته می شود.

انواع دکستروز

انواع مختلفی از این شیرین کننده در بازار وجود دارد. صنایع با توجه به نیاز از این انواع تهیه و مصرف می کنند.

نوع پودری

نوع پودری یا خشک جامدی سفید رنگ و شبیه به شکر است. این نوع شیرین کننده را می توان مانند شکر استفاده نمود. این شیرین کننده برای پخت و تهیه خوراکی ها مناسب است. البته در رابطه با استفاده از این شیرین کننده باید میزان دمای حرارت را رعایت نمود. به خصوص مواقعی که از این ماده در مایعات استفاده می شود. در هنگام استفاده از نوع پودری، درجه حرارت باید پایین باشد. در غیر این صورت ممکن است بوی سوختگی در غذا ایجاد شود.

شربت دکستروز

انواع شربت دارای فاز مایع هستند. این محصول از گندم، ذرت، سیب زمینی و برنج حاصل می آید. از ویژگی شربت این ماده شیرین کننده مغذی توانایی آن در افزایش نقطه انجماد است. بنابراین این محصول می تواند از یخ زدگی ممانعت کند. این ماده با حفظ رطوبت از سفت شدن جلوگیری می کند.

کاربرد دکستروز

  • استفاده در صنایع غذایی
  • کاربرد در صنایع پزشکی
  • استفاده در بدن‌سازی
  • کاربرد در صنایع آرایشی و بهداشتی
  • و…

سرم دکستروز

این سرم محلولی حاوی دکستروز به عنوان ماده فعال است. سرم دکستروز50% جهت بازگرداندن سطح گلوکز خون در بیمارانی که به هیپوگلیسمی مبتلا هستند و همین طور تامین کالری کربوهیدرات در بیماران به کار می رود.

از دکستروز۵۰ درصد به عنوان مکمل مایع و مواد مغذی در تزریق محلول هیپرتونیک استریل و غیر تب زا به شکل داخل وریدی استفاده می شود. محلول فوق حاوی عوامل ضد میکروبی یا بافری بوده و جهت استفاده برای تزریق تک دوز عرضه می شود. از این سرم ها در درمان کاهش قند خون، کاهش دادن تب، پرکاری تیروئید و کلسیم بالا استفاده می‌شود. در درمان پتاسیم خون بالا، کتواسیدوز دیابتی نیز از این سرم ها استفاده می شود.

قیمت دکستروز

همان‌طور که گفته شد این شیرین کننده مغذی در انواع مختلفی تولید و در بازار عرضه می گردد. توجه شود که گرید تولید شده از این ماده بر قیمت آن تاثیر بسزایی دارد. از طرفی این ماده به صورت خشک و آبدار عرضه می گردد. قیمت این انواع نیز با یکدیگر متفاوت هستند. شرکت تولید کننده، نرخ ارز و مقدار خریداری شده نیز بر قیمت نهایی محصول بسیار موثر هستند.

خرید و فروش دکستروز

خرید و فروش این قند به دلیل کاربرد های صنعتی مختلف بسیار صورت می پذیرد. برای خرید انواع مختلف آن می توان به سایت های معتبر فروش انواع شیرین کننده مراجعه کرده و بدون واسطه اقدام به خرید نمود.

 

دکستروز و انواع دکستروز چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.