توربین بادی چیست و شیوه کار با آن چگونه است؟

توربین بادی وسیله ای است که توسط آن انرژی باد گرفته شده و به برق تبدیل می گردد. از این رو کاربرد توربین بادی می تواند بخصوص در مناطق بادخیز بسیار مفید باشد. توربین بادی منجیل در ایران یکی از معروف ترین توربین های بادی ایران است. با استفاده از توربین بادی می توان انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل نموده و از آن استفاده نمود. از کاربرد توربین های بادی در تولید انرژی الکتریکی، آسیاب دانه ها، پمپ نمودن آب، شارژ باتری ها و… استفاده می شود. انواع توربین بادی توسط شرکت های مختلفی تولید و عرضه می گردد. برای خرید توربین بادی می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود.

توربین بادی چیست

انرژی باد در بین انرژی های تجدید پذیر از اقتصادی ترین روش های تولید برق محسوب می شود که فاقد آلودگی بوده و پایان ناپذیر است. در توربین‌های بادی انرژی جنبشی باد به انرژی مکانیکی و سپس به انرژی الکتریکی تبدیل می گردد. توربین‌های بادی را حتی می توان با سلول های خورشیدی ترکیب نموده و موجب استفاده بهینه و تولید توان بیشتر گردید. بیشترین ظرفیت توربین‌های بادی نصب شده در دهه های گذشته از انواع متصل به شبکه بوده است. اما توربین های بادی منفصل از شبکه نیز در برخی از نواحی دور افتاده استفاده می شود.

شیوه کار توربین بادی

می توان این‌طور گفت که مراحل کار در  توربین‌های بادی برعکس مراحل کار یک پنکه است. عملکرد پنکه به گونه ای است که انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل گشته و موجب چرخیدن پره ها می شود. اما در توربین‌ها باد به پره ها برخورد کرده و آن ها را می چرخاند و چرخش پره ها موجب چرخش محور اصلی می شود. این محور نیز به یک ژنراتور برق متصل است. توربین‌های بادی عمودی قادرند ۵ تا ۶۵۰۰ کیلووات برق تولید نمایند.

مزایا توربین بادی منجیل

  • عدم انتشار آلاینده کربن دی اکسید
  • عدم ایجاد آلایندگی برای آب و هوا
  • اثرات زیست محیطی مانند معدن ‌‌کاری و حفاری ندارد.
  • پرداختی بابت سوخت ندارد.
  • برخلاف سوخت ‌‌های فسیلی، باد هرگز تمام نمی‌‌شود و پایدار است.
  • در هر جایی که باد خیز باشد، کار می‌‌کنند.
  • هزینه‌‌ های بهره ‌‌برداری برای سال ‌ها قابل پیش ‌‌بینی است.
  • به نوسانات سیاسی مربوط به نرخ نفت و گاز وابسته نیست.
  • استفاده از آن موجب تنوع بخشیدن به منابع انرژی شده و ایجاد سیستم پایدار می کند.
  • استفاده از آن به آب نیاز ندارد.
  • به سوخت نیاز ندارند.

انواع توربین بادی

توربین‌های بادی در مقیاس بهره وری

توربین‌های در مقیاس بهره وری از ۱۰۰ کیلووات تا چندین مگاوات متغیر هستند. این توربین ها در کارخانه های تولید توربین گروه بندی خواهند شد.

توربین‌های بادی دریایی

توربین‌های بادی دریایی بسیار بزرگ هستند. این توربین ها مشکلات و چالش های حمل و نقل را ندارند. زیرا اجزای بزرگ آن ها را می توان با کشتی منتقل نمود. این توربین‌ها از بادهای قدرتمند اقیانوسی انرژی زیادی را تولید خواهند نمود.

توربین‌های بادی کوچک

این توربین زیر ۱۰۰ کیلووات الکتریسیته تولید می کنند. این انواع در کاربرد های مسکونی، کشاورزی، تجاری و حتی صنعتی کوچک به کار می روند. سیستم های بادی هیبریدی نام دیگر این توربین‌ها بوده و به طور معمول در مکان های از راه دور و خارج از شبکه مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این نوع توربین‌ها را در سیستم های انرژی ترکیبی با دیگر منابع انرژی توزیع شده نیز می توان استفاده نمود.

توربین‌های بادی با محور چرخش عمودی و توربین‌های بادی با محور چرخش افقی نیز انواع دیگری از تقسیم بندی توربین‌ها هستند که هریک کارایی مربوط به خود را دارند.

کاربرد توربین بادی

توربین‌های بادی به دلیل عدم آلودگی محیط زیست و رایگان بودن منبع باد از کاربردهای مختلفی برخوردارند. در ادامه به برخی از کاربرد های این انواع توربین اشاره شده است.

  1. کاربرد در پمپ های بادی آبکش.
  2. کاربرد در شارژ باتری.
  3. استفاده از توربین های کوچک برای تولید برق.
  4. استفاده از این توربین‌ها برای تولید برق متصل به شبکه در مزارع بادی.
  5. و…

خرید و فروش و قیمت توربین‌های بادی

قیمت یک توربین بادی در سال 2019 به ازای تولید هر مگاوات برق، حدود یک میلیون دلار برآورد شده است. متغیرهایی زیر از عوامل کاهنده در قیمت رقابتی با انرژی های تجدید پذیر و فسیلی دیگر هستند.

  • کاهش هزینه های کارگری
  • افزایش بهره‌ وری اجزای توربین
  • بهبود شکل و اندازه پره ها
  • ارتقای عمر
  • کاهش هزینه های نگهداری

برای خرید این توربین‌ها باید به شرکت های عرضه کننده مراجعه نمود. قیمت توربین‌های بادی متفاوت بوده و به اندازه و نوع آن وابسته است.

توربین بادی چیست و شیوه کار با آن چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.