کاربرد زاج سفید در تصفیه آب چیست؟

زاج سفید ماده‌ای است که با نام های تجاری آلوم و سولفات آلومینیوم شناخته می شود. از خواص زاج سفید حلالیت در آب و غیر سمی بودن آن است. خواص زاج سفید منجر به استفاده های صنعتی مختلفی از آن شده است. کاربرد زاج سفید در تصفیه آب و فاضلاب، صنایع غذایی، تولید کاغذ و… بسیار صورت می پذیرد. از ویژگی زاج سفید این است که با حذف ذرات می تواند مشکل رنگ و کدری آب را برطرف نماید. انواع زاج سفید در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می شوند. قیمت زاج سفید در بازار تحت تاثیر گرید تولید شده و درجه خلوص آن قرار دارد. برای خرید زاج سفید می‌توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود. البته در مصرف زاج سفید باید توجه شود زیرا در صورت عدم استفاده صحیح ممکن است آثار مخربی داشته باشد.

زاج سفید چیست

زاج سفید یا سولفات آلومینیوم ترکیبی کریستالی و سفید رنگ است که با طعمی شیرین و ملایم شناخته می شود. این ماده در آب محلول بوده و کاربرد مختلفی در صنایع دارد. از مهم ترین کاربردهای زاج سفید می توان به تصفیه آب آشامیدنی اشاره کرد. آلوم در فرآیند تصفیه به عنوان یک عامل منعقد کننده، ذرات و ناخالصی های میکروسکوپی را ته نشین و دفع آن ها را آسان می کند. توجه شود که این ماده شیمیایی برای فلزات بسیار خورنده است، اما به طور کلی ماده ای خطرناک و مضر برای انسان ها محسوب نمی شود.

استفاده از زاج سفید در تصفیه آب

شفاف سازی و حذف ذرات موجود در آب، از اولین مراحل تصفیه آب شرب شهری محسوب می شود. درواقع یکی از مهم ترین کاربرد  زاج سفید تصفیه آب است. مخلوطی از آب با زاج سفید برای داشتن آب آشامیدنی سالم به مقدار ppm 18-24 به آب ورودی تزریق می گردد. زاج با حذف کردن ذرات، مشکل رنگ و کدری آب را برطرف خواهد نمود. درصورتی که فرایند به درستی و در زمان کافی صورت پذیرد، علاوه بر حل مشکلات آب، آلومینیوم مازاد مورد استفاده در انجام فرایند نیز حذف خواهد شد.

کاربرد زاج سفید در تصفیه آب استخر ها

این ماده را می توان برای تصفیه آب های غیر آشامیدنی نیز مورد استفاده قرار داد. زمانی که باکتری ها و رسوبات تاثیر نامطلوبی بر آب های فرآیندی گذاشته اند می توان از خواص زاج سفید در تصفیه آب بهره برد. بنابراین این ماده یک لخته کننده و منعقد کننده مناسب برای حذف ویروس ها از آب خام محسوب می شود. بعلاوه این ماده را می توان با استفاده از فرایند انعقاد یا لخته سازی برای حذف شیمیایی فسفر استفاده نمود.

این ماده یک لخته ساز است و پس از افزودن به آب قادر است تا ناخالصی های میکروسکوپی را کنار هم جمع کرده و به ذرات بزرگ‌تری تبدیل کند. این ناخالصی ها درنهایت ته نشین شده و به راحتی قابل حذف هستند. با این کار آب ایمن تر شده و برای نوشیدن مناسب تر می شود. این ماده برای کاهش کدورت آب استخرها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مقدار مصرف زاج سفید در تصفیه آب استخر

آب استخر های خانگی ممکن است بر اثر عوامل مختلفی رنگی مایل به سبز پیدا کنند. این رنگ می تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند وجود بیش از حد مواد معدنی باشد. در این مواقع نیاز است تا استخر با سولفات آلومینیوم تمیز گردد. این ماده هنگام حل شدن در آب، بار مثبت دارد و بنابراین ذرات منفی را به خود جذب می کند. این ذرات پس از تجمع به صورت تکه های جامد درآمده و موجب سهولت در تمیز کردن آب خواهند شد. برای ضد عفونی آب استخر با این مواد رعایت موارد زیر ضروری است.

  • ابتدا باید قلیایی بودن استخر بررسی گردد. برای اثربخشی آلوم، درجه قلیایی بودن باید بیشتر از 75 میلی گرم در لیتر باشد.
  • فیلتر تصفیه استخر باید به خوبی تمیز شود. آلوم تنها برای فیلترهای شن استفاده می شود.
  • دوز توصیه شده از سولفات آلومینیوم را در محلی قبل از فیلتر تصفیه استخر اضافه نمایید. به طور کلی برای تصفیه، اضافه کردن 2 اونس آلوم برای هر فوت مربع از سطح آب استخر استفاده می شود.

قیمت زاج سفید

قیمت زاج سفید با توجه به گرید تولید شده و درجه خلوص می تواند متفاوت باد. نرخ ارز و شرکت تولید کننده نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت این محصول بشمار می آیند. برای اطلاع از قیمت یا خرید این محصول می توانید به سایت های معتبر فروش مراجعه کرده و محصول مورد نظر را خریداری نمایید.

 

کاربرد زاج سفید در تصفیه آب چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.