از سوکرالوز و دیابت چه می دانید؟

سوکرالوز ماده ای شیرین کننده است که کارایی بالایی در صنایع غذایی دارد. از خواص سوکرالوز می توان به غیرمغذی بودن آن اشاره نمود. به همین دلیل است که از کاربرد سوکرالوز در تولید مواد غذایی استفاده می شود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به ارتباط مصرف سوکرالوز و دیابت بپردازیم. سوکرالوز و دیابت در افراد چاق می توانند با هم مرتبط باشند. استفاده از سوکرالوز در افراد سالم تاثیر خاصی بر دیابت ندارد، اما می تواند در افزایش قند خون افراد چاق تاثیرگذار باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با تاثیرات سوکرالوز بر دیابت آشنا شوید.

سوکرالوز چیست

سوکرالوز شیرین کننده‌ای مصنوعی و مشتقی کلردار از ساکارز است. در این ترکیب سه گروه هیدروکسیل با کلر جایگزین گشته اند. جایگزینی این سه گروه با کلر موجب شده است تا سوکرالوز حدود ۶۰۰ برابر از شکر شیرین تر باشد. این شیرین کننده مصنوعی محلول در آب است و می تواند تا دمای ۱۱۹ درجه سانتی گراد و محدوده pH وسیع پایدار باشد. این ماده را می توان در غذاها، داروها و مکمل‌های غذایی استفاده نمود. از مزایا سوکرالوز این است که هیچ طعم ناخوشایندی بر جای نخواهد گذاشت.

پیش تر به نظر می رسید که سوکرالوز راه حلی ایده آل در بیماران دیابتی است. اما با گذشت زمان مشخص شد که این شیرین کننده ممکن است بر کنترل دیابت تأثیر منفی داشته باشد. و حتی در مواردی موجب نوسانات شدید قند خون گردد.

سوکرالوز و دیابت

مسمومیت و عوارض جانبی سوکرالوز به‌طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. مصرف این شیرین کننده در بیشتر موارد بی خطر اعلام شده است. البته در مقدار مصرف آن باید دقت شده و از حد مجاز خارج نگردد.

بسیاری از مردم ممکن است برای جلوگیری از مصرف قند واقعی و ممانعت از افزایش وزن از شیرین کننده های مصنوعی استفاده کنند. اما این  مواد شیمیایی ممکن است تأثیرات معکوسی را در برخی از افراد داشته باشند.

شیرین کننده های بدون کالری درواقع ممکن است متابولیسم را تغییر دهند. این ترکیبات می توانند سطح قند خون را حداقل در موش ها و بعضی از افراد افزایش دهند. محققان نحوه تعامل شیرین کننده ها با باکتری های روده را دلیل تاثیر بر قند خون تشخیص داده اند.

ارتباط سوکرالوز و دیابت در افراد مبتلا به چاقی

استفاده از سوکرالوز به عنوان جایگزین قند در افرادی که نگران سطح قند خون هستند، باید بررسی گردد. در مطالعاتی  به ۱۷ شرکت کننده دچار چاقی شدید، سوکرالوز داده شد. در این افراد سطح قند خون هنگام نوشیدن سوکرالوز از کسانی که فقط آب می نوشیدند بیشتر بود. بعلاوه در این افراد سطح انسولین نیز حدود ۲۰ درصد افزایش نشان داد. بنابراین سوکرالوز و دیابت و پاسخ انسولین با یکدیگر ارتباط دارند.

بیشتر مطالعاتی صورت گرفته بر شیرین کننده های مصنوعی مربوط به افراد سالم و لاغر هستند. اما افرادی که از این شیرین کننده‌ها استفاده می کنند، اغلب سالم نیستند و از شیرین کننده ها در کنار غذاهای دیگر و اغلب غذاهای حاوی قند  استفاده می کنند. سوکرالوز و دیابت در افراد سالم ممکن است ارتباطی با هم نشان ندهند. اما این موضوع در رابطه با افراد چاق و دیابتی متفاوت است.

دلایل ارتباط سوکرالوز و دیابت

گیرنده های طعم شیرین در روده حضور دارند. تحقیقات نشان داده است که شیرین کننده ها می توانند با تحریک این گیرنده ها موجب ترشح هورمون‌های مرتبط با گلوکز شوند. البته هنوز مشخص نیست که این امر در تغییر قند خون در انسان تاثیر می گذارد و به تحقیقات بیشتری نیاز است. این مورد می تواند تا حدودی ارتباط سوکرالوز و دیابت را مشخص نماید.

در نهایت با مصرف به اندازه و در محدوده مجاز می توان از عوارض سوکرالوز بر سلامتی ممانعت کرده و از فواید و مزایا مصرف آن استفاده برد.

عوارض سوکرالوز

  • همان‌طور که گفته شد سوکرالوز و دیابت با یکدیگر مرتبط هستند. سوکرالوز خطر ابتلا به سندرم متابولیک و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد. درواقع سوکرالوز به عنوان یک محرک دیابت شناخته ده و می‌تواند تا 36% خطر ابتلا به آن را افزایش دهد.
  • سوکرالوز با تاثیر بر باکتری های روده موجب آسیب به دیواره روده ها خواهد شد.
  • پخت و پز با این ماده در دماهای بالا می تواند موجب ایجاد ترکیبات سرطان زا گردد.

قیمت سوکرالوز

قیمت این ماده تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. حجم بسته بندی، برند تجاری، نرخ ارز و… تنها بخشی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصول هستند. برای خرید سوکرالوز و استفاده از مزایا آن می توانید به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمایید.

از سوکرالوز و دیابت چه می دانید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.