آسپارتام در نوشابه

آسپارتام ازجمله شیرین کننده های مصنوعی محسوب شده و به دلیل فاقد کالری بودن و شیرین کنندگی بالا در صنایع غذایی کاربرد دارد. از کاربرد آسپارتام در نوشابه های بدون کالری یا رژیمی به‌عنوان شیرین کننده استفاده می‌شود. دلیل استفاده از آسپارتام در نوشابه کاهش میزان کالری محصول است. انواع آسپارتام با برند های تجاری مختلف وارد و در تولید نوشابه و سایر نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای خرید آسپارتام می توان به سایت های فروش شیرین کننده های مصنوعی مراجعه نمود. از عوارض آسپارتام در نوشابه می توان به افزایش دیابت و بیماری های قلبی اشاره نمود. درواقع شیرین کننده آسپارتام در نوشابه تعادل الکترولیت های بدن را بر هم خواهد زد. بنابراین از مصرف زیاد نوشابه های رژیمی و حاوی آسپارتام باید خودداری نمود.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و فواید آسپارتام در نوشابه و همین طور قیمت خرید و فروش آسپارتام می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این شیرین کننده مصنوعی آشنا شوید.

آسپارتام چیست

آسپارتام شیرین کننده ای مصنوعی و بسیار کم کالری است. شیرین کننده آسپارتام را می توان یکی از محبوب ترین جایگزین های قند در غذاها و نوشیدنی های کم کالری فرآوری شده محسوب نمود. این شیرین کننده مصارف زیادی داشته و یکی از آن‌ها استفاده در نوشابه های رژیمی است. کاربرد آسپارتام در برخی دارو ها نیز صورت می پذیرد.

استفاده و محبوبیت گسترده آسپارتام در تولید مواد غذایی مشهود است. بنابراین تحقیقاتی بر میزان عوارض آسپارتام در نوشابه و مواد غذایی دیگر صورت پذیرفته است. با اینکه آسپارتام کالری قابل توجهی ندارد، اما ممکن است بر افزایش وزن، اشتها تاثیر داشته و برخی شرایط بدن را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: سوکرالوز 

مزایا آسپارتام در نوشابه

شیرین کننده آسپارتام در هر گرم حاوی 4 کالری است. اما به دلیل شیرینی بسیار زیاد (حدود 200 برابر شیرین‌تر از قند) مقدار بسیار کمی از آن به نوشیدنی شیرینی لازم را می بخشد. به همین دلیل است که اغلب از این ماده در رژیم های کاهش وزن استفاده می شود. درواقع آسپارتام می تواند میزان کالری دریافتی به بدن را کاهش دهد.

اما باید به این نکته نیز توجه شود که برخی از مطالعات ارتباطی را بین افزایش وزن بدن و دور کمر، با مصرف منظم این شیرین کننده ها نشان داده اند. در ادامه به دلایل این اتفاق می پردازیم. با ما همراه باشید.

کاربرد آسپارتام در نوشابه و دیابت

شیرین کننده های مصنوعی همچون آسپارتام  قادر به تاثیر بر متابولیسم هستند. اگر مغز انتظار طعم شیرین و گلوکز را بکشد، اما شیرین کننده ای برای آن فراهم نگردد، میل به شیرینی بیشتر تحریک می شود. شیرین کننده های مصنوعی موجب این اتفاق می شوند. بنابراین مصرف طولانی شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام، می تواند موجب بروز سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 گردد. توصیه می شود مصرف آسپارتام در نوشابه را جدی بگیرید.

مضرات آسپارتام در نوشابه

شیرین کننده های غیرمغذی مانند آسپارتام ممکن است بر وزن بدن تاثیراتی داشته باشند. این ترکیبات با افزایش اشتهای فرد، او را مجبور به مصرف مواد غذایی بیشتر می کنند.

مطالعاتی حیوانی بر مصرف آسپارتام صورت گرفته و ارتباط بین مصرف منظم شیرین کننده های فاقد کالری و افزایش مصرف مواد غذایی را نشان داده است.

درواقع بررسی ها نشان داده اند که شیرین کننده هایی نظیر آسپارتام در روند سیگنالینگ اختلال ایجاد کرده و موجب افزایش اشتها خواهند شد.

عوارض آسپارتام در نوشابه

استفاده از آسپارتام در نوشابه ها بلامانع است، زیرا مصرف این ماده به تایید سازمان های بهداشتی رسیده است. اما برخی مطالعات نشان داده اند که این شیرین کننده ممکن است موجب حذف برخی از فرایندهای متابولیکی طبیعی در بدن شوند. هرگونه اختلال و ایجاد مشکل در این فرآیندها، موجب ذخیره چربی شده و مانع از سوختن آن ها می گردد. این فرایند ها می توانند به بیماری های قلبی و دیابت منجر شوند. متانول موجود در این شیرین کننده، در دمای ۴۰ درجه سانتی گراد تبدیل به فرمالدهید می شود. فرمالدهید تعادل الکترولیت های بدن را برهم خواهد زد.

بالا بردن میزان جذابیت غذاهای شیرین، از تاثیرات منفی مصرف شیرین کننده های مصنوعی است. زیرا میزان شیرینی این ترکیبات صدها برابر بیشتر از قند است. این شیرین کننده ها با تحریک اشتها، ممکن است موجب اضافه وزن شوند. بنابراین استفاده از آسپارتام در نوشابه ها نباید بیش از حد مصرف گردد. از طرفی مصرف کنندگان نیز باید کمتر از نوشابه، چه رژیمی و چه معمولی استفاده کنند.

خرید و فروش آسپارتام در صنایع غذایی بسیار صورت گرفته و این محصول در برند های تجاری مختلف قابل تهیه است.

دلایل کاربرد و عوارض آسپارتام در نوشابه چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.