ثعلب چیست و چه استفاده هایی دارد؟

ثعلب درواقع پودری است که از آسیاب غده‌های زیر زمینی گیاهی به همین نام به دست می‌آید. این گیاه دارای دو عدد غده زیر زمینی است. از غده توپر ثعلب برای مصارف دارویی و غذایی استفاده می گردد. از کاربرد ثعلب در صنایع غذایی و طب سنتی بسیار استفاده می شود. استفاده از ثعلب در بستی موجب ایجاد ویسکوزیته مناسب و خواص ارتجاعی در آن می گردد. استفاده از پودر ثعلب در طب سنتی نیز می تواند برای سلامت بدن مفید واقع شود. این ماده می تواند برای درمان جوش و آکنه مفید عمل کند. برای خرید پودر ثعلب به سایت ها و مراکز معتبر فروش مراجعه کرده و انواع اصل ثعلب را تهیه و مصرف نمایید. قیمت این محصول با توجه به برند تجاری آن می تواند متفاوت باشد.

ثعلب چیست

ثعلب ماده‌ای با کاربردی شبیه به نشاسته است. پودرثعلب دارای خاصیت دارویی بوده و از لعاب ثعلب جهت درمان ناراحتی های روده و معده استفاده می شده است. البته به دلیل برداشت بالا، امروزه این گیاه در معرض نابودی قرار گرفته است. این گیاه دارویی از دو غده زیر زمینی تشکیل شده است که ریشه ها از آن خارج می‌شوند. یک غده تهی بوده و به عنوان مولد گیاه شناخته می شود. غده دیگر توپر بوده و برای تولید و رشد گیاه در سال آینده ذخیره می شود. غده توپر مصارف دارویی و غذایی داشته و از پودر آن استفاده می شود. جالب است بدانید بیشترین کاربرد ثعلب در بستنی سازی صورت می گیرد.

خواص ثعلب

در برخی کشورها از این ماده جهت داشتن خواص دارویی استفاده می شود. این ماده گیاهی قادر به تسکین احتقان قفسه سینه و برونشیت بوده و اثرات مفیدی برای قلب دارد. بعلاوه کاربرد آن موجب افزایش سطح انرژی و تمایل جنسی خواهد شد. همچنین استفاده از ثعلب می تواند به درمان یبوست نیز کمک کند.

با افزودن پودر محصول گیاهی فوق به آب و نوشیدن آن می توان موجب بهبود سوزش سر دل، نفخ و مشکلات گوارشی دیگر شد. از این ماده می توان در درمان اسهال کودکان نیز بهره برد.

ثعلب چیست در بستی

از این ماده در تولید بستنی سنتی ایرانی، بستنی یونانی، بستنی ترکی و بستنی عربی استفاده می شود. بستنی حاوی انواع ویتامین و پروتئین است. بستنی علاوه بر افزایش انرژی، با تامین کلسیم مورد نیاز بدن از پوکی استخوان نیز پیشگیری خواهد کرد. استفاده از ثعلب در بستنی با افزایش ویسکوزیته موجب ایجاد قابلیت ارتجاعی و نرمی بستنی می گردد.

بستنی حاوی این ماده غلیظ، نرم، خامه ای و کش دار است. بعلاوه استفاده از ثعلب موجب می شود تا بستنی در برابر ذوب شدن مقاوم تر باشد. بنابراین کاربرد بستنی در ثعلب برای روزهای داغ تابستان بسیار مناسب است. توصیه می شود برای ساخت بستنی خانگی، محصول فوق را تنها از منابع فروش معتبر تهیه نمایید.

نحوه تولید پودر ثعلب

برای تولید پودر کافی است تا غده های گرفته شده از ارکیده را کاملا خشک کرده و خرد نمایید. سپس به راحتی می توان آن را به حالت پودری در آورد. به طور تقریبی سالیانه 30 تن از این ماده در ترکیه برداشت و مصرف می گردد.

برای تولید هر کیلوگرم از پودر محصول به 1000 تا 4000 غده ارکیده نیاز است. توجه نمایید که هر کدام از غده ها باید از یک گیاه مجزا استخراج شوند. بنابراین سالانه به میلیون ها گیاه ارکیده نیاز است.

لازم به ذکر است که پودر ثعلب و غده های ارکیده در ایران نیز موجودند که مقدار زیادی از آن ها به کشور هایی همچون ترکیه صادر می گردد.

ثعلب چیست عکس

ارکیده گیاهی با گل های صورتی یا سفید است که با خطوط و نقاط بنفش یا ارغوانی شناخته می شود. گل های این گیاه به صورت خوشه ای و پهن هستند و از پیاز ارکیده پس از خشک و پودر کردن در تولید بستنی استفاده می شود. از ساییدن غده های ریشه خشک شده گونه های مختلف ثعلبان می توان آرد درست کرد. در ترکیه نوشیدنی با آردثعلب تولید می شود که (Salep) نام داشته و بسیار معروف است.

مضرات ثعلب چیست

ماده فوق توسط بسیاری از افراد به صورت مواد خوراکی دریافت می گردد. عارضه خاصی در استفاده های خوراکی و محدود این ماده گیاهی گزارش نشده است. اما توصیه می شود از مقادیر بالای آن خودداری گردد.

خرید و فروش و قیمت

برای خرید این محصول می توان به فروشگاه ها و سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود. قیمت این محصول با توجه به برند تجاری آن متفاوت خواهد بود.

خواص ثعلب چیست و چه استفاده هایی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.