آشنایی با کاربردهای فراوان جوش شیرین

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم (NaHCO3) یک نمک کریستالی است که به شکل معدنی طبیعی در رسوبات ناکولیت یافت می شود. این ترکیب به طور طبیعی در بدن همه موجودات زنده وجود دارد. این ماده به موجودات زنده کمک می کند تا تعادل pH لازم برای زندگی را حفظ کنند.

جوش شیرین مصارف خانگی و صنعتی فراوانی دارد و به عنوان افزودنی غذایی، دارویی و محصولات پاک کننده استفاده می شود. همچنین در کپسول های آتش نشانی، قارچ کش ها و آفت کش ها و غیره کاربرد دارد و ممکن است برای شرکت هایی که به دنبال بهبود ردپای زیست محیطی خود هستند، کاربرد جدیدی داشته باشد. کاربرد جوش شیرین به عنوان پاک کننده و خوشبو کننده بسیار رایج است.

کاربردهای جوش شیرین

شستن ظروف

2 قاشق غذاخوری از این ترکیب را به آب شستشوی ظرف خود اضافه کنید. این به کاهش چربی و شل شدن غذا روی ظروف، قابلمه ها و تابه ها کمک می کند. ظروف غذاها را در مخلوط جوش شیرین و مواد شوینده خیس کنید، سپس از جوش شیرین خشک روی یک اسفنج یا پارچه مرطوب به عنوان پودر استفاده کنید. در واقع، اگر مایع ظرفشویی شما تمام شد، با جوش شیرین و آب خمیر درست کنید و از آن به عنوان شوینده برای تمیز کردن ظروف استفاده کنید.

شستشوی میوه ها و سبزیجات

برای تمیز کردن بیشتر کثیفی ها، باقی مانده های شیمیایی و موم های انواع میوه ها و سبزیجات، از جوش شیرین استفاده کنید. مقداری را داخل آب ریخته و میوه ها و سبزیجات را در آن بشویید. کارایی بهتری از آب تنها دارد.

آثار املاح و مواد را حذف می کند

برای تمیزی بیشتر موها، سعی کنید مقدار کمی جوش شیرین (به اندازه یک چهارم) به شامپو خود اضافه کنید. جوش شیرین به حذف بقایای انباشته شده از محصولات آرایشی و املاح معدنی فراوان آب کمک می کند.

عالی برای تجهیزات دندانپزشکی

این ترکیب به عنوان یک پاک کننده برای دندان مصنوعی، نگهدارنده یا محافظ دهان به خوبی عمل می کند. 2 قاشق چایخوری جوش شیرین را به یک کاسه آب اضافه کنید. سپس وسایل دندانپزشکی را به مدت 5-10 دقیقه خیس کنید. بعد از خیساندن با آب سرد بشویید. برای کاربرد جوش شیرین در صورت تمام شدن خمیر دندان، فقط مسواک مرطوب خود را به مقداری جوش شیرین آغشته کنید و دندان های خود را مسواک بزنید و سپس بشویید.

تمیز کننده مبلمان

برای تمیز کردن و گرفتن بوی مبلمان محلول 4/1 فنجان جوش شیرین را با 1 لیتر آب گرم مخلوط کنید. مبلمان را با این محلول پاک کنید. برای لکه‌های سخت ‌تر، جوش شیرین را مستقیماً روی یک اسفنج مرطوب بپاشید و سپس با آب بشویید.

کمک های اولیه

خارش و درد ناشی از نیش حشره را با خمیر جوش شیرین تسکین دهید. بعد از اینکه نیش را جدا کردید، با ترکیب 3 قسمت جوش شیرین و 1 قسمت آب، خمیر درست کنید. آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید خشک شود. آن را بشویید و در صورت نیاز تکرار کنید.

رفع بوی بد سگ ها

به جای اینکه هر بار که سگ بو می دهد آن را به سمت وان حمام بروید، سعی کنید به طور دوره ای به او حمام خشک بدهید. جوش شیرین خشک را به بدن او بمالید، سپس آن را شانه یا برس بزنید. این ترکیب غیر سمی است و برای استفاده روی حیوانات خانگی و اطراف آن بی خطر است.

بوی بد یخچال

بوی بد یخچال در واقع ناشی از ترکیبات اسیدی و بازی فراری است که از ماندن غذاها در مدت زمان طولانی منتشر می شود. به جای بیرون آوردن همه چیز و تمیز کردن قفسه ها یک جعبه جوش شیرین را باز کنید و آن را در یخچال بگذارید. بی کربنات سدیم داخل آن با واکنش با اسیدهای فرار، ترکیبات بد غذایی را جذب می کند و بوی بد یخچال دیگر به مشام نمی رسد.

عامل تمیز کننده قوی

این ماده را با لیمو ترکیب کنید تا با همه چیز از سخت ترین چربی گرفته تا کپک حمام مبارزه کند. اسیدیته لیمو به حل شدن چربی و همچنین ضدعفونی سطوح مختلف کمک می کند.

کپسول آتش نشانی

اگر زمانی در موقعیتی قرار گرفتید که نتوانید به کپسول آتش نشانی دسترسی پیدا کنید، می توان از جوش شیرین در مرحله اولیه آتش سوزی جزئی استفاده کرد. وقتی بی کربنات سدیم گرم می شود تجزیه شده و دی اکسید کربن آزاد می کند که مانع رسیدن اکسیژن به شعله های آتش می شود. کاربرد جوش شیرین به این منظور بسیاردر آتش سوزی های کوچک بسیار کمک کننده است.

آشنایی با کاربردهای فراوان جوش شیرین
برچسب گذاری شده در:         

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.